Advertlets

Ahad, Ogos 23, 2009

Sinetron Dramalova XVIII - Susu

Babak 1

Pagi itu, Diego siap-siap nak pegi JUSTUKOR yang berdekatan dengan rumah Pop & Mom nya. Hari itu cuti, hujung minggu pulak tu. Memang sedap kalau pegi JUSTUKOR.

Memang dah bercadang nak membeli sedikit keperluan dengan Marcia, Marcia nak buat biskut cip coklat. Yang sedap macam Famous Amos tu. Rangup dan manis. Sia-sia la kalau dah dapat sijil kemahiran membuat pastri dan roti dari institut pertanian dan penyelidikan tempatan, tapi tidak mempraktikkannya. 2 minggu Marcia pergi bersama kandungan sulungnya meninggalkan Diego untuk menamatkan kursus itu.

Kini, Rodriguez dah berumur 3 bulan lebih. Nak pergi jalan memang kena siapkan segala kelengkapannya. Kerusi tolak beroda memang sentiasa ada dalam bonet. Kelengkapan susu satu raga. Kelengkapan persalinan satu beg. Semua kena disiapkan. Tambah pula Rodriguez jenis selalu teriak. Orang lain pegang sikit, teriak. Orang itu pegang sikit, teriak. Hasil akhirnya, Marcia pulak teriak.

Diego dah siap-siap basuh botol susu Rodriguez. Terus ke dispenser air minuman sulingan osmosis terbalik. Mom beli supaya senang nak buat air dari paket 3 dalam 1. Ada air bersuhu bilik dengan air bersuhu panas 80 darjah Celsius. Sedap elok kalau nak buat air panas. Diego masukkan air panas dahulu sedikit. Kemudian tambah air suhu bilik. Diego teguk sedikit. Buat rasa. Panas lagi. Diego tuang sedikit dan tambah lagi air suhu bilik. Siap. Susu dimasukkan mengikut sukatan. Susu untuk Rodriguez kalau-kalau dia teriak tak pasal di JUSTUKOR nanti.

Segala raga, beg dan kelengkapan Diego usung masuk kereta nasional Brazilnya. Rodriguez, Marcia yang pangku. Belum 5 minit Diego memandu. Rodriguez dah teriak. Marcia bagi susu yang dah disiapkan. Mujur dah siap disediakan. Belum sempat sampai JUSTUKOR, susu dah habis.

Babak 2

Sampai di JUSTUKOR, Rodriguez memang dah di dalam kereta tolak beroda. Diego ambil pula troli untuk barang kelengkapan. Marcia tolak Rodriguez. Dalam hati, Diego tak tahu la kalau ada 2 anak kecil, tak cukup tangan dibuatnya nanti nak tolak kereta tolak beroda, troli dan segala bagai nanti.

Ini kali pertama Diego masuk JUSTUKOR di sini. Susunatur dia lain sikit dari JUSTUKOR yang selalu-selalu pergi di Sao Paulo. Jadi asyik tersalah masuk lorong untuk mencari barang kelengkapan membuat biskut itu. Bukan tak mahu beli di Sao Paulo, tapi sebab hanya Mom yang ada ketuhar. Nak harap Diego beli satu ketuhar kat rumah, memang gaji pon cukup makan anak beranak je. Boleh la jugak Marcia asah kemahiran membuat biskut. Walau dengan pemerhatian penuh seliaan ibu mertua.

Sampai di bahagian barang kek dan pastri, Marcia mendongak mencari tepung, gula, cip coklat, tepung halus istimewa, perisa dan segala yang berkaitan dengannya. Diego tengah tengok susu tepung Rodriguez di bahagian sebelah. Entah apa sebab, Rodriguez teriak. Diego bergegas ke tempat Marcia.

Diego ambik Rodriguez, masih teriak. Marcia dah nampak gelisah sebab Rodriguez teriak di tempat awam. Susah hati.

"Nak susu kot" Diego meneka.

Marcia angguk, tapi mana nak cari tempat menyusu, ini bahagian barang basah. Tingkat seterusnya mungkin ada la kot tempat menyusu.

"Takpela, buat susu baru jela" Marcia terus mengambil botol susu yang dah kosong dihabiskan Rodriguez dalam kereta tadi.

Sebab takda sinki mahupun tempat membasuh, Marcia tuang air panas sedikit. Goncang dan terus meneguk saki bakinya. Eh, benda makan apa. Halal. Kemudian baru dia mula membancuh susu baru. Dah siap susu, Rodriguez dibaringkan dalam kerusi beroda dan diberi susu. Mujur dia diam semula. Kalau tidak, orang lalu lalang mesti pandang serong kat Marcia. Mau malu dan sedih di hati.

Barang-barang kelengkapan biskut dah siap dikumpulkan dan sedia dibayar. Diego beli jugak air berperisa untuk keluarga buat makan malam nanti.

Dalam kereta masa memandu keluar dari JUSTUKOR, ketika di dalam satu simpang trafik. Diego baru tersedar.

"Eh, tadi abang masa abang buat susu Rodriguez, abang teguk air dia sikit. Kita kan puasa hari ini". Diego mula bicara. Setelah difikir-fikir kenapa dia sedikit segar tengahari ini dan bila terbayang menu berbuka sediaan Mom, Maghrib nanti.

"Ya Allah, Marcia pon baru sedar. Tadikan Marcia buat susu kat JUSTUKOR tu, Marcia telan je saki baki air tuh" Marcia pon baru tersedar.

Gelak ketawa memenuhi ruang kereta nasional Brazil Diego. Dua-dua kelam kabut, maklumlah ini hari pertama kali pertama mereka menyambut puasa bersama-sama sebagai sepasang suami isteri dengan kehadiran anak pertama.

Selamat berpuasa semua.


6 ulasan:

noor afzan berkata...

Rodriguez jenis selalu teriak. Orang lain pegang sikit, teriak. Orang itu pegang sikit, teriak. Hasil akhirnya, Marcia pulak teriak.

haha..
kesian kat marcia itu~

x pe..
x sengajakan..
hehe~

amANI berkata...

^afzan^

Dulu memang Rodriguez suka sangat teriak. Sekarang lain pulak. Ramah terlebih.

Memang yang itu tak disedari dan tidak disengajakan. Heheh.

redghost berkata...

hahahaha....lawak la encik diego dan marcia nih. takpe-takpe. tak ingat kire halal ape.kkekekekeke

amANI berkata...

^redghost^

Hang gelak berhati-hati ye, satgi kena sekali baru hang tau. Jadikan panduan dan pengajaran jela. Hahah.

don berkata...

takpe pasni pawie merasa la..agaknya anak sulung ni mmg suka teriak la...my dotter pun suka teriak dari kecik sampai la sekarang dah 5 tahun pun suka teriak.....manja melebih baby..heheheh

redghost berkata...

takpe, adam ngan kak ez adalah tempat rujukan aku. hehehe. aku call je dorang nanti :P

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...