Advertlets

Khamis, November 19, 2015

Bolasepak Akar Umbi V

Kalau aku cakap, orang lain cakap, pakcik guard cakap, Sokernet cakap, ex-pemain bolasepak maktab cakap, mahupon sapa-sapa yang tiada kredibiliti dan latarbelakang atau pencapaian di dalam bidang bolasepak yang bercakap, mungkin cakap-cakap itu hanya bual bicara biasa sahaja tanpa sapa pon perlu peduli.

Tapi ini Lim Teong Kim yang cakap. Lim Teong Kim yang dah berkelana ke Bayern Munich dan menjadi tenaga jurulatih bolasepak akar umbi Bayern Munich. Zaman Philip Lahm, Matts Hummel dan Thomas Muller masih lagi berjerawat dan belum ambil SPM (atau setara dengannya). Kalau diibarat dunia korporat, Lim Teong Kim ni dah kerja dengan syarikat automotif Mercedes atau BMW dan kini kembali ke negaranya untuk berkongsi pengalaman dan menyumbang kembali dalam industri automotif Malaysia yang hanya ada Proton, Perodua, DRB Hicom sebagai pegeluar kereta tempatan. 

Beza pendedahan mereka terlalu jauh. Pengalaman Lim sudah sampai ke peringkat antarabangsa dan pengalaman pengamal bolasepak Malaysia hanya di peringkat nasional. Perkembangan pemain dilihat dari boleh sepak sikit-sikit sampai dah julang semua jenis piala yang dipertandingkan termasuk Piala Dunia. Paling tinggi piala yang pemain Malaysia dah pernah rasa bagi zaman aku, 80an sampai sekarang ialah Piala AFF / Sukan Sea. Beza tak? 

Jadi apa yang Lim Teong Kim cakap ini ada betulnya. Beliau ialah orang yang berkredibiliti dalam hal bolasepak kini dan sudah dibuktikan dengan pelbagai pencapaian skuad NFDP dalam siri jelajah antarabangsa yang mereka dah buat sejak dua menjak ini. Dia bawa sistem yang baru, yang efisyen, yang berobjektif dan bina skuad muda yang tahu bermain bolasepak sebenar. Teknik dan taktikal yang betul. Bakat yang betul-betul layak untuk bermain bolasepak. Kelab bolasepak Inggeris yang mempunyai skuad sama umur dengan NFDP semua kena kitai. Besar kecik ja depa punya beza. Jadi ada ke benar pemain Malaysia tidak boleh beraksi di luar negara pada peringkat tertinggi? Lim Teong Kim membuktikan sebaliknya, meski komen beliau yang skuad ini masih belum mencapai tahap yang dia harapkan.

Jadi apa yang dia cakap ini perlu dinilai, diteliti dan diambil tindakan susulan. Ada orang masih lagi sibuk dengan isu budaya bolasepak Malaysia, kalau masih lagi nak kekal dengan kesedihan dan kemurungan, kau bekaplah organisasi, jurulatih, pemain yang masih lagi nakkan budaya ini. Ini peluang dan lonjakkan paradigma yang perlu Malaysia buat, aku olah la sikit supaya nampak juga aku ni berfikir atas idea Lim Teong Kim ni.

1. Lupakan hasrat untuk menggaji jurulatih antarabangsa ternama dengan gaji yang besar. Perlaburan besar tu salurkan kepada pembangunan bakat. Ambil khidmat tenaga sedia ada, mulakan dengan skuad B23. Bubar sahaja skuad negara sekarang. Zaman kegemilangan dan sumbangan mereka dah pon berlalu. Sorang dua je pon yang boleh diharapkan dari skuad sedia ada ni. Tak gitu. Buang air liur kena makinja kalu kita tengok depa ni main lagi.

2. Persatuan bolasepak negeri kena ambil peranan untuk pembangunan bolasepak akar umbi. Contoh dan model NFDP dah ada, hanya perlu meramaikan lagi kelab-kelab, penganjuran liga had umur terutamanya 19 dan 21 supaya banyak lagi bakat baru boleh muncul dari liga yang sedemikian. Jadilah pengelola yang bersungguh dalam hal ini. Bukan makan duit budget pembangunan dan buat liga ala kadar. 

3. Dah jalan hat ini, pembangunan umur 7/8/9/10/11/12 pon perlu diadakan. Benda ni tak susah sebenarnya. Galakkan pertubuhan kelab-kelab persendirian, anjurkan tournament dengan kerap dan berkala, guna format permainan yang memfokuskan kepada cara bermain bolasepak yang baik. Yang boleh membantu budak-budak ni paham gaya permainan. 

4. Tambah nilai dan pertingkatkan mutu jurulatih akar umbi. Buat kursus terbuka kepada jurulatih untuk sama-sama mendapat manfaat. Latihan yang sistematik dan ada objektif yang jelas penting untuk pemain bolasepak. Aspek teknikal, fizikal, stamina, kelajuan, agiliti, skill, set piece, possesion dsb. Jurulatih pon ada medium untuk bertukar fikiran dan berkerjasama. 

5. Galakkan dan latih satu kumpulan pengadil muda. Pengadil yang berkelayakan memberi kesan yang baik terhadap mutu penganjuran perlawanan bolasepak. Baru sistematik dan profesional tiap perlawanan. 

Di bawah ialah pandangan dan teguran Lim Teong Kim terhadap keadaan dan situasi bolasepak masakini. 

Yang mana yang tak ada kuasa dan kredibiliti, aku cadangkan kita buat atau hantar anak ke kelab bolasepak kanak-kanak dan bermula dari bawah, had umur 7-12 ke bawah misalnya. Tak perlu ambil semua yang berbakat, objektif kita bukan menang pertandingan, tapi memberi peluang mereka merasa latihan bolasepak yang sebenar dan merasai sendiri perlawanan bolasepak yang kompetitif. Besar impaknya kalau hari ini kalau tiap seorang dari kita dari taman perumahan yang berbeza mengambil inisiatif ini. Sungguh habaq hang.  

Kepada bapa-bapa, ultras-ultras dan peminat kuaci sekalian, mahal sangat ke sepasang stokin, seluar bola, kasut bola kanak-kanak dan shin pad untuk diberikan kepada anak-anak? Mahal lagi ipad atau apa jenis gajet tablet sekalipon.





Rabu, November 04, 2015

Catatan Diego - Nasihat@Pak Budak

Pada umur 35 tahun sebegini, kalau ada sebutir dua wisemen saying yang boleh dikongsi, Diego berasa ada baiknya dikongsi beberapa nasihat berbentuk Abah kepada yang bakal menjadi Abah atau yang dah menjadi Abah atau yang tak sedar diri itu ialah seorang Abah. Nasihat itu berbunyi lebih kurang begini.

1. Ambil bahagian dan tanggungjawab sepenuhnya dalam semua aktiviti bermula dari saat pertama kita mencuba untuk menjadi Abah. Ingat 'buat' ja dah cukup? Doa, niat, harapan yang kita lakukan sejak saat pertama itu juga penting. Nikmat tu beberapa minit itu sahaja. Tapi itu ialah benih yang kita tanam dan akan hidup selama mungkin dengan kita menjadi zuriat kita. Jadi sejak dari awal lagi, kitalah yang mencorakkan kehidupan yang bagaimana untuk anak kita lalui nanti.

2. Semasa sebelum kelahiran, carilah masa, peluang untuk berkomunikasi dalam kandungan. Introduce diri sebagai Abah, tepuk-tepuk, gosok-gosok. Panggil. Tu pon penting untuk depa kenal kita.

3. Sebolehnya, sediakan diri untuk turut serta saat kelahiran. Kalau tak sempat untuk segala jenis agenda kehidupan seharian, tolonglah cari supaya hari kelahiran depa kita ada disisi. Satu untuk kita menginsafi diri dengan melihat sendiri betapa susah payah isteri kita nak melahirkan seorang anak. Dua supaya kita sendiri boleh menyambut sendiri kelahiran anak kita, azan dan iqamat depa sendiri di telinga kanan dan kiri. 

4. Belajar untuk menguruskan anak sejak depa bayi lagi. Ikat lampin, pakai pampers, mandikan, buh bedak, buh minyak panas, pakai barut perut, pakai stokin dan sarung tangan, pakai baju dan seluar, pakai head band (tak pernah berpeluang, hahah), menyuap susu botol, membasuh berak, menyalin lampin, mandikan semula dan semuanyalah. Ini memang sangat penting, sekarang kalau kita geli buat semua tu, kita tak kan berjaya buat nanti untuk Pak / Mak kita bila depa dah tua terlantar saja nanti. Kita jadi kekok, suap nasi air guna sudu pon kita kekok, salin pampers orang dewasa lagi kita tak boleh buat. Jadi, anak-anak inilah training ground kita untuk buat semua tu nanti. Ia akan jadi satu refleks semulajadi bila kita diberi peluang untuk menjaga Pak / Mak kita bila depa dah tak larat untuk urus diri depa sendiri. Itu pon kalau kita sendiri pilih untuk tolong jaga depa la.

Satu lagi, bonding dengan anak, terutamanya dengan anak lelaki ialah dengan sentuhan dan perlakuan. Depa kena ada style layanan dari Abah yang macam tu. Baru depa sendiri tak kan ralat bila dengan Abah depa. Ada sentuhan fizikal dengan depa.

5. Main dengan depa. Apa jenis mainan sekali pon, gelang getah sekali pon, kalau depa dapat dari Abah depa, depa akan rasa hebat. Kalau kita turut serta dalam permainan depa masa depa main dengan adik beradik lain, depa akan lebih galak. Lebih teruja dan lebih seronok. Tak caya, pi join depa main kereta mainan. Sure badan kita ialah trek kereta mainan yang paling depa suka.

6. Jadikan kita sumber inspirasi depa. Tak reti main bola? Buat-buat reti. Tunjuk la apa jenis skill sekalipon, depa tak pernah tahu, jadi bila depa tahu dari kita, depa akan rasa kita hebat, padahal skil timbang bola tak jatuh 20 kali ja pon. Bukan boleh silang-silang kaki ka, buh atas tengkuk ka. Tapi depa dapat dari kita, kitalah rujukan depa. Tahu asas ja pon tak pa ,lain-lain kita belajar kat Youtube. Boleh punya. 

7. Amalkan bersolat jemaah dengan depa. Solat jemaah dengan budak-budak apa depa tahu pasal surah-surah lazim dengan tak lazim? Ini juga training ground untuk kita. Sebab kot-kot pi TESCO bila tengah angkat takbir semayang Maghrib orang tepuk bahu, terkena kita jadi imam, tak la lidah jadi kelu, baca surah jadi bergetar, rakaat tetiba konpius dah 2 ka 3 kan. Itu pon amalan untuk kita berdisplin dengan depa. Sekali-sekala, lantik depa jadi imam antara adik-beradik, juga untuk menerapkan sifat kepimpinan. Anak-anak yang masih kecil, bila depa tengok abang-abang duk solat, konfem depa pon nak join juga. Janji hat ni kena istikhomah. Tak dapat berjemaah Subuh, buat la Maghrib dan Isyak sahaja. Boleh kan? Umur dah 30 lebih, tapi nak jadi imam pon takut-takut, cemana nak jadi bos pada kompeni sendiri? Tak gitu?

8. Jangan hanya tumpu pada bidang akademik, asas akademik tu memang kena tumpu. Tapi jangan hadkan pada baca buku dan belajar sahaja. Buat aktiviti luar, kita tak tahu apa depa minat, bukan paksa untuk depa minat apa yang kita minat. Cuba 2,3.4 aktiviti berlainan, tengok yang mana depa enjoi buat. Bila dah enjoi, senang kita nak buat perancangan dan plan masa lapang depa. Kekadang ada yang tak perlu kos banyak pon. Main catur contohnya. Berapa ringgit sangat sepapan chess tu?

9. Layan isteri kita sebagaimana sepatutnya kita layan seorang perempuan. Depa akan ambik itu sebagai panduan macamana depa akan layan seorang perempuan bila depa besar nanti. Mungkin nampak macam jauh sangat. Tapi kita nak depa jadi lelaki gentleman, kita dulu perlu jadi segentleman mungkin untuk isteri kita. Baru depa tahu dan faham cemana sepatutnya melayan seorang perempuan bila dah besar nanti.

10. Tegas pada arahan dan panduan. Tegas dan cengei adalah perkara berbeza. Marah tak tentu arah bukan tegas. Maki dan naik suara dan kata-kata tambahan bukan tegas. Tegas biar bertempat dan bukan pada benda yang kita nak mudah sahaja. 

11. Buat kerja rumah, ringankan beban isteri. Lama-lama anak lelaki kita juga anak turut serta membuat kerja rumah. Lelaki yang suka mengemas, membasuh pinggan, memasak dan menjahitkan idaman seorang perempuan. Bila kita buat, kita ada advantage untuk kita suruh depa tolong buat. Kenal pasti had umur dan apa yang depa dah boleh buat, jangan la depa baru 3 tahun dah suruh lipat baju. Belajar bagi arahan dan tugasan. Reward dengan pujian dan terima kasih. Tak susah pon.

Cukup la kot 11 poin ala Mahathir ni. Yela, baru 10 tahun ja jadi Abah. Hangpa rasa macamana? Boleh pi tak ni?

Amani EVO

Tajuk nak evo jugak. Konon Polis Evo la.

Tu ja nak tulis. Lain-lain ialah gambar evolusi mereka dan perbandingan antara satu sama lain. 

Sewaktu hari kelahiran.

Hampir 6 bulan

  Setahun jagung.

2 tahun lebih sikit.

Bolasepak Akar Umbi IV

Dreamstar Tournament - Piala Amby Hex 2015 (31 Oktober 2015)

Sebenarnya JDT menang Piala AFC tu tak la mendatangkan apa-apa keterujaan sangat bagi kami. Game malam tu pon kami tengok sedikit sambil lewa ja.

Sebabnya kami lebih teruja pada belah siang hari yang sama dalam Dreamstar Tournament Amby Hex Cup bila Ammar dan team SJFC U8 berjaya menduduki tempat ketiga kumpulan dan layak ke peringkat separuh akhir. Dalam 9 perlawanan, SJFC U8 menang 6 perlawanan (1 bye), 1 seri dan 2 kalah. Ammar menjaringkan 4 gol, 2 dari Airil dan 1 gol oleh Amani dan Khairi. Adib pula hanya melepaskan 4 gol.

Walaupon kalah di separuh akhir, ia ditebus dengan kemenangan penuh saspens pada perlawanan kedudukan 3/4 dimana kedua-dua pasukan terikat 0-0 dan bila penalti juga terikat seri 1-1.

Pengadil kata kita lambung syiling, tentukan siapa yang ambil sepakan dan siap yang menjaga gol untuk last penalti. Pihak lawan mengambil sepakan tetapi berjaya diselamatkan Adib. Melompat semua dengan kemenangan itu.





Keputusan Penuh:
SJFC (2-0) Dreamstars A
Ammar - 1 gol
Amani - 1 gol

SJFC (3-0) SJFC B

SJFC (0-0) AMC Academy

SJFC (1-0) Kangkar PTSA
Ammar - 1 gol

SJFC (0-2) Putra Kids

SJFC (1-0) Harimau A
Airil - 1 gol

SJFC (0-2) Harimau B

SJFC (1-0) Kangkar PTSB

SJFC (3-0) Dreamstars B
Ammar - 2 gol
Khairi - 1 gol

Semi Final 
SJFC (0-2) Harimau B

3/4 Placing
SJFC (0-0) AMC Academy (penalti 1-1)
Menang sudden death penalti (save penalti).

Pasukan Aqil di SJFC U10 pula mendatangkan keterujaan yang berlainan caranya. Depa dah main dekat 4 ke 5 perlawanan tapi pasukan depa belum lagi dapat menjaringkan gol yang betul-betul jaringan gol seorang penyerang. Gol terdahulu dari satu lontaran ke dalam yang ditepis masuk keeper dan satu lagi ialah satu tendangan gol yang tidak dikawal kemas keeper lawan. Jadi bila tiba satu perlawanan yang depa betul-betul menguasai perlawanan, banyak cubaan depn gol yang bersimpang-siur juga mendatangkan kegeraman dan arghhhh-apesal-susahnya-diorang-ni-nak-score??, akhirnya dapat juga team itu menjaringkan 3 gol padang dari sebanyak-banyak peluang yang ada.

Perjuangan depa agak memberangsangkan dengan 5 menang (2 bye), 4 seri dan 2 kalah tapi hanya mampu di kedudukan ke-6 dari 11 pasukan.




Team SJFC U12 pon di kedudukan ke 6 dalam kumpulan.

Walaupon main runcit-runcit dan bukan ditahap tertinggi, ini ialah pengalaman dan kenangan bagi anak-anak dalam arena bolasepak kanak-kanak mereka. Depa akan ingat semua ini terutamanya perasaan bermain di atas padang secara kompetitif. Terima kasih buat semua tunjuk ajar daripada jurulatih, pengurusan SJFC dan semua ibu bapa yang memberi komitment tidak terhingga dari awal pagi kejohanan sehinggalah tamat majlis. 

#SouthernJuniorFC

Selasa, September 08, 2015

Bolasepak Akar Umbi III

Liga GSA 2015 9 sebelah U12

Anjuran Glory Soccer Academy, yang berpusat di Taman Bukit Jaya, Tiram. 

SJFC sudah bersedia sejak pukul 6.30 pagi. Berkumpul di McD UTM Skudai. Zhariff, Aiman, Akmal, Amani dan Adib bersama Pn Nora. Manakala aku membawa Aqil dan Ammar. Sedikit terkejut sebab hanya Pn Nora yang menjadi pengiring kalau aku tak ikut serta. En Nizam hanya menunggu untuk perkumpulan pemain sahaja. Encik Khai hanya akan datang nanti kemudian. Jadi ayat yang sama macam sebelum ini. "Nanti abang la tolong bawak team tu ye". 

Bila dikira semua pemain, 2-3 lagi yang akan datang kemudian, ada la 10 pemain semuanya. Jumlah dibenarkan ialah 15 pemain. Dan seorang keeper pon kami takde. Bila ditanya, sorang pon tak berani sukarela menjadi keeper. Glove tak ada, seluar panjang pon tak ada. Mujur ada jersi lain warna. 

Satu lagi kejutan ialah pemilihan lokasi perlawanan. Dibuat di padang bolasepak awam. Yang hanya ada satu khemah urusetia, padangnya bersaiz sederhana tapi tiang gol saiz luar biasa. Jumlah luas kawasan berpasir lebih banyak dari kawasan berumput. Tandas pon tak ada. Tempat redup banyak tapi pepandai sendiri untuk membawa tikar dan khemah untuk keselesaan peserta. 

Pn Nora selesaikan segala urusan air, pisang, ais, glukos dan penyertaan. Aku hanya tolong depa memulakan pemanas badan dan menetapkan posisi permainan. 

Hazim bila dipujuk baru lah sedikit berani nak jadi keeper, tapi dia bukanlah keeper semula jadi, masih lagi ingin menjadi pemain padang. Belum digilap dan betul-betul 'in' dengan karektor sebagai keeper. Teknik tangkapan aku tunjuk 2-3 jenis bagi dia terbiasa. Tangkap dengan 2 tangan. Tangan di belakang bola. Tangkap bola bukan cekup macam tangkap belalang. 



Jadual sampai masa kami tengah memanaskan badan. Perlawanan ke-empat, pihak lawan pula ialah Youngstar A dan GSA#6. Youngstar kami kenal sebagai johan kejohanan karnival SJFC bulan 2 haritu. GSA#6 pula pasukan tuan rumah, salah satu dari 3 pasukan tuan rumah kejohanan. 

Sebelum perlawanan bermula, mujur ada pemain yang sudi meminjamkan glove beliau. Jadi keeper kami lebih konfiden untuk berada di atas padang. Strateginya ringkas, jangan bagi pihak lawan buat cubaan merembat ke arag gol. Jadi keeper tidak diperlukan untuk membuat saves yang susah. Tak payah sepak bola tinggi, biar Aiman yang ambil sepakan gol. 

Penyerang Zhariff dan Aliff. 

Perancang tengah Akmal dan Haziq. 

Pertahanan Ammar, Aiman, Adib dan Aqil. 

Keeper Hazim. 


Kesudahannya.

Perlawanan pertama dengan GSA#6, SJFC menang 1-0 hasil jaringan Zharif dari pergelutan di depan gol dibantu dengan percubaan dari Aqil.


Perlawanan kedua dengan Youngstar A, SJFC kalah 1-5. Juga dengan jaringan dari Zharif. Walaupon Marzuki ayam tambatan Youngstar dikawal rapi, Ammar tapi rakan-rakan beliau yang lincah tetap dapat mencari peluang menghasilkan gol. SJFC naib johan kumpulan D dan layak ke suku akhir. 


Dalam suku akhir, SJFC bertemu JK Sungai Tiram. Dalam perlawanan ini keadaan padang sangat buruk akibat hujan lebat pada waktu tengahari. Kawasan depan gol bergenang dengan air. 

Tambah buruk bila kekasaran berlaku kepada penjaga gol bidan terjun, Hazim. Dia diterjah keras pihak lawan, berdarah lutut. Teriak habis penjaga gol kami. 


Pengadil tidak memberikan faul malah membenarkan gol yang dijaringkan. Sangat banyak keputusan yang meragukan pengadil sehingga En Khai dan En Nizam beberap kali diberi amaran di tepi padang, sehingga diugut untuk diarahkan keluar padang, tapi pengadil sendiri tak punya sebarang kad berwarna pon di dalam kocek. Sepanjang perlawanan dipertandingkan, tiada kad yang diberi sebab memang tiada kad disediakan dan pengadil terdiri dari induk urusetia sendiri yang menghantar 3 pasukan bertanding. Hemm, agak fishy kan? 

Keputusan berakhir dengan kekalahan 1-3 di tangan JK Sungai Tiram yang kemudiannya menjadi juara kejohanan mengalahkan GSA#4. 



SJFC pulang tangan kosong tapi penuh dengan pengalaman di dada. Harapan untuk pasukan diperkuat 4-5 pemain dari skuad 1MCC juga pudar sebab mereka tiba lewat dari jangkaan. Semuanya selesai dan pengalaman yang ditimba tiap pemain adalah berharga. Kami pulang tewas tapi berisi dengan pengalama dan kenangan yang sukar dicari jika hanya berlatih tanpa apa-apa pertandingan. 

Jadi, pengalaman membawa pasukan yang masih lagi muda dengan pengalaman dan tidak mempunyai asas bolasepak yang tinggi adalah sangat berharga buat aku dan SJFC. Hanya permainan kompetitif boleh membina keyakinan pemain muda ini. 

#SouthernJuniorFC

Isnin, September 07, 2015

Tulis-tulis : Siapa pengganti Dollah?

Menjadi jurulatih bolasepak bukan kerja senang. Menjadi jurulatih bolasepak kepada kanak-kanak berbeza dengan menjadi jurulatih bolasepak remaja dan berbeza pula dengan menjadi jurulatih skuad senior. Ini ialah 3 zaman berbeza dengan pendekatan psikologi yang berbeza. 

Kanak-kanak perlu ruang, perlu rutin, perlu displin, perlu asas yang sangat baik dan perlukan authoriti. Cuba ko biar satu skuad kanak-kanak main sesama sendiri. Segala peraturan depa akan langgar, yang terer sikit akan berlagak terrer. Yang mulut tak ada insurans akan main guna mulut lagi banyak dari sepak bola, yang tak reti main sikit akan ke tepi, yang tahu berhuhuhu akan hanya berhuhuhu sampai abis. Itu cara kanak-kanak main bolasepak kalau tak ada seorang jurulatih yang tegas, keras, berpandangan jauh dan berhati kering. Style dia, dalam padang hanya kena dengar cakap saya, mak bapak kamu pon tak boleh campur, kalau nak main bola dengar arahan saya, kalau tak nak dengar pergi balik duduk rumah diam-diam. Dapat jurulatih macamni, satu skuad akan ada displin, boleh dibentuk dan boleh bermain dalam satu pasukan. 

Bila naik skuad remaja belasan tahun, bila semua pemain ini sudah ada skil kemahiran yang sederhana tinggi, mereka hanya perlukan dorongan. Mereka dah ada semangat sepasukan yang baik kalau dibina satu pasukan dalam tempoh yang agak lama. Kau dah boleh harap 3-4 orang yang ada displin, perancangan, pendirian dan mahu bermain bolasepak. Nakal mereka bertempat tapi masih perlu pemantauan. Tak ada pemantauan depa akan hisap rokok atau vape, tak jaga pemakanan, main wechat dengan makwe dan tak jaga jadual rutin seharian. Jurulatih dah banyak kena main style nasihat. Tunjuk ajar dan dorongan. Salah kena hukum tapi betul kena puji. Ada ganjaran kalau kena target. Sifat satu pasukan juga kena dimantapkan. 

Dengan skuad senior, depa ialah pemain bolasepak bergaji bulanan dari majikan. Depa bukan lagi bermain bolasepak untuk negara, tapi ia ialah sumber rezeki. Main bagus, sumbat gol, ada cleansheet, dapat imbuhan tambahan. Tapi paksi mereka ialah majikan pasukan mereka. Tidak tertanding elaun bermain di peringkat negara dengan gaji semasa mereka. Kalau best main peringkat negara sekalipon, itu ialah insentif melancong melawat negara luar. Tapi apalah sangat pergi ke Kota Singa atau Jakarta mahupon Bangkok sebab itu jelah taraf permainan kita. Jadi kat sini jurulatih negara bukan lagi perlu sangat menjadi jurulatih. Mereka mesti berfungsi sebagai fasilitator untuk memastikan setiap pemain boleh bermain dalam satu pasukan. Jadi macamana? Perlu seorang yang tegas, punyai sifat perjuangan terhadap negara, misi bermain bola ialah maruah negara bukan lagi main untuk gaji. Perlu ada seorang dua senior yang kepalanya masih lagi elok. Sebagai abang dalam pasukan. Sebagai suara backup kepada jurulatih dan sebagai  pengaman. Yang boleh slow talk kepada pemain muda yang gugup, angkuh, dan rambut kena ada style. Bukan kepala yang dia sendiri buat rambut lebih dari siap sedia nak main bola. Depa dah ada gaji, mungkin lebih mahal dari jurulatih negara, dia rasa penting untuk simpan kakinya lebih untuk majikan dari negara.  Jurulatih skuad senior perlu masa untuk membina pasukan bukan 3-4 hari sebelum berlawan baru berkumpul dan setting formasi dengan pemain yang asal ada ja. Perlu menaikkan semangat dan tiap perlawanan melibatkan negara harus diterapkab misi seperti ke medan perang. Lupakan segala yang berkait dengan pasukan sendiri. Bukan ambik misi perlawanan negara sebagai pelengkap jadual di antara perlawanan. 

Jadi ada asas kepada pandangan yang corak permainan bolasepak Malaysia perlukan DNA, ya ia perlu diterap dari kecil. Di peringkat kanak-kanak. Tahu bila perlu main dari bawah, pergerakan tanpa bola, marking atau zonal marking, hantaran pendek dan kawalan permainan. Jadi bagi aku, bukan Dollah seorang yang memikul tanggungjawab pasukan negara. Semua jurulatih di peringkat awal perlu tahu cara dan asas membentuk satu pemain yang ada sahsiah, personaliti, agresif dan proaktif. Bukan kita boleh kata kau dah lama main bola untuk setiap peringkat, kau dah layak main untuk negara. Kita yang perlu pastikan tiap pemain yang melalui zaman kanak-kanak itu tahu dan paham apa fungsi mereka dalam bolasepak. Jadi bila dia kena maki dengan jurulatih dia walupon di peringkat senior, walaupon gaji jurulatih dia lagi kecik gaji dari dia, dia akan tetap akur dan ikut kata jurulatih dia. Ini baru kita boleh kata pemain Malaysia sudah ada DNA bolasepak Malaysia. 

Ya. Sifat hormat kepada jurulatih dan jersi negara. Bukan angkuh bongkak tak bertempat bila sudah dilabel star dan muka masuk majalah Mangga. Bila main masih individu dan style masih lagi macam kanak-kanak.

Jadi, ibu bapa yang ada anak yang berminat bermain bola, kita sebenarnya ialah Dollah Salleh kepada tiap bakal pemain negara Malaysia. Sebab peribadi dia kita boleh jaga dari dia kecik hinggalah dia tua beranak-pinak. 

P/s: Satu hari nanti, but ini akan ada sulaman nama depa dan dibayar kepada depa untuk memakainya. 

Jumaat, Mei 01, 2015

Tulis-tulis : Merujuk kembali surat terbuka Dr M kepada Tunku Abdul Rahman

Dr M dahulu dan Tun M sekarang tiada banyak bezanya. Kalau perkataan Tunku itu ditukar kepada DS Najib, surat ini masih relevan untuk beberapa perkara cuma isu/kes yang dipetik sedikit berbeza. 

***************************

Patek berasa dukachita kerana tujuan patek membuat kenyataan kepada akhbar telah di-salah faham oleh Y.T.M. Tunku. Sa-benar-nya tujuan patek sama-lah juga dengan tujuan Tunku, ia-itu untok menyelamatkan negara ini daripada bahaya yang menganchamkan-nya.

Pendapat-pendapat Tunku berasaskan kepada cherita-cherita yang di-bawa kepada telinga Tunku oleh orang-orang yang mengelilingi Tunku yang chuma suka mencherita kepada Tunku perkara2 yang mereka fikir Tunku suka atau patut dengar sahaja. Benarkan-lah patek bercherita berkenaan dengan keadaan, fikiran dan pendapat2 rakyat yang sa-benar-nya supaya Tunku dapat faham tujuan patek membuat kenyataan yang di-tegor itu.

Tunku biasa cherita kepada patek sendiri ia-itu Tunku mengelakkan rusohan dengan menahan hukum bunoh yang di-jatohkan kepada 11 orang subversif China. Sabenar-nya tindakan Tunku ini-lah yang mengakibatkan rusohan dan kematian yang berpuloh kali banyak yang terjadi semenjak 13 Mei.

Tunku selalu “bertolak-ansor,” ia-itu memberi kepada orang2 China apa yang mereka tuntut. Punchak tolak-ansur ini ia-lah pembatalan hukum bunoh tadi. Pembatalan ini menimbulkan kemarahan yang besar oleh orang2 Melayu.

Orang2 China pula menganggap Tunku dan Kerajaan Perikatan sebagai pengechut dan lemah dan boleh di-tolak ke-sana ke-mari. Sebab itu orang2 China tidak takut lagi menolak Perikatan dan orang2 Melayu pula tidak ingin kepada Perikatan. Sebab itu orang2 China dan India membuat kurang ajar pada 12 Mei kepada orang Melayu. Kalau Tunku biasa di-ludah di-muka, di-maki dan di-tunjok kemaluan, boleh-lah Tunku faham perasaan orang Melayu.

Orang2 Melayu yang Tunku fikir tidak memberontak telah-pun menjadi gila dan mengamok sehingga mengorbankan nyawa mereka dan membunoh orang yang mereka benchi kerana Tunku terlangsong bagi muka. Tanggong-jawab tentang mati-nya orang2 ini, Islam dan kafir, terpaksa di-letak di-atas bahu pemimpin yang salah pendapat.

Patek mohon ma’af tetapi patek ingin sampaikan perasaan orang-orang Melayu kepada Y.T.M. Tunku. Sabenar-nya, orang2 Melayu sekarang, baik PAS baik Umno, betul2 benchi pada Tunku, terutama orang2 yang di-hina-kan oleh orang China dan yang kehilangan rumah-tangga, anak-pinak, saudara-mara kerana tolak ansur Tunku.

Mereka kata Tunku chuma ingin di-kenal-kan sebagai “The Happy Prime Minister” walau-pun ra’ayat menderita. Mereka tahu bahawa dalam keadaan dharurat-pun Tunku ashek bermain poker dengan kawan2 China Tunku. Budak2 polis mencherita yang Tunku mengguna-kan kenderaan dan eskot Polis untuk menchari kaki poker.

Sa-balek-nya pula orang2 China tidak ada sedikit-pun hormat kepada Tunku. Mereka berkata Tunku “na├»ve” dan tidak ada kaliber. Ada lagi yang mereka kata yang tak dapat patek sebut-kan. Kata2 itu datang dari semua golongan orang China, dari intelek sa-hinggga China becha.

Pada masa lewat2 ini lagi satu kesan burok telah timbul. Orang2 Melayu dalam Civil Servis, dari Perm. Sec. ka-bawah, pegawai2 tentera dan polis Melayu tidak ada lagi kepercayaan dan respect kepada Tunku. Patek tahu kebanyakan mereka sokong PAS dalam undi pos. Pegawai Melayu dari

Polis, tentera dan askar biasa maseh patoh kepada kerajaan oleh kerana arahan sekarang sesuai dengan kehendak mereka sendiri. Kalau Tunku membuat apa2 yang tidak di-ingini oleh mereka, patek perchaya mereka tidak akan menurut kata Tunku.

Patek tahu Tunku takut kominis mengambil kesempatan kalau timbul kekachauan dalam negeri. Patek lebih takut kalau kerajaan mula “lose control over the armed forces”. Sa-kali ini terjadi, keadaan tidak akan puleh semula. Sampai bila-pun kerajaan civil mesti tundok kepada tentera. Tunku biasa jadi “Happy Prime Minister” tetapi orang yang akan turut ganti tak akan merasai “happiness” apa2.

Patek harap Y.T.M. Tunku jangan-lah menipu diri dengan berkata “satu hari mereka akan bershukor dengan perbuatan saya”. Ta’akan yang sa-orang itu selalu betul dan yang banyak selalu salah. Patek ingin sampaikan kepada Tunku fikiran ra’ayat yang sa-benar, ia-itu masa telah lampau untuk Tunku bersara dari menjadi perdana menteri dan Ketua Umno.

Patek faham betul2 kuasa yang ada pada Tunku dan patek masih ingat nasib Aziz Ishak. Tapi patek tak akan jadi sa-orang yang bertanggong-jawab kalau patek tidak terangkan apa yang patek sebut-kan. Kalau di-penjara sa-kali-pun patek terpaksa kata apa yang patek telah kata-kan.

Patek di-beritahu ia-itu Tunku berkata patek Pakistani. Patek tidak perchaya kata2 orang kerana patek tahu Y.T.M. Tunku tidak akan berkata begitu. Patek-lah yang selalu mempertahan-kan Tunku apabila orang2 PAS kata yang Tunku anak Siam yang ta’ berhak memimpin orang Melayu. Jadi Tunku juga akan mempertahan-kan patek walau-pun maseh ada dua sudu darah Pakistani dalam tubuh badan patek.

Patek sa-kali lagi mengulangkan ia-itu kenyataan yang patek buat itu ia-lah menchegah kejadian yang akan menambah perasaan benchi orang2 Melayu terhadap kerajaan dan menggalak-kan orang2 China menjatohkan lagi maruah orang2 Melayu. Rusohan yang lebeh besar akan berlaku jika ini di-

biarkan. Tentera sendiri tidak akan dapat di-kawal. Dan lagi kalau T.H. Tan dan dewan orang China boleh membuat kenyataan, kenapa ketua2 Umno tidak boleh?

Patek menulis surat ini dengan hati yang ikhlas dan harapan bahawa Y.T.M. Tunku akan bacha surat ini dengan sa-penoh-nya sendiri. Patek berdo’a ke-hadhrat Allah subhanahuwataala supaya di-buka hati Tunku untok menerima kenyataan yang sa-benar ini walau-pun pahit dan pedas.





Selasa, Mac 03, 2015

Catatan Diego - Nasihat@Jurutera Muda

Kalau diberi peluang untuk memberikan beberapa keping nasihat kepada semua bakal graduan kejuruteraan sedia ada sekarang, berikut merupakan sumbangan yang boleh Diego turunkan buat semua.

1. Mula dari bawah. Belajar dengan tengok, perati, ambil nota, cerna, tanya dan persoalkan setiap bentuk pelajaran. Kalau boleh, buat semula sendiri dari kosong. Bukan guna 'template' sedia ada. Huraiannya agak panjang, tapi contohnya begini. Kita tak tahu bagaimana untuk mengira keefisyenan penggunaan minyak pelincir sintetik terhadap mesin kotak gear. Jurutera senior menunjukan satu persatu hal-hal yang perlu diambilkira, dalam satu template excel. Untuk belajar dengan berkesan, kita tidak akan minta salinan template tersebut, tapi buat semula mengikut pemahaman kita dan tunjukkan pada dia hasilnya. Kemudian baru mintak salinan asal sebagai perbandingan. 

Bila buat dari awal menggunakan pemahaman sendiri, barulah kita belajar dan guna otak sendiri untuk berfikir dan menggunakan apa yg kita tahu dan guna pakai semula. Dari situ kita betul-betul belajar. Ya, mulalah dari kosong. 

2. Pengalaman tidak datang segedebuk, jatuh atas riba semua sekali. 

Kita nak turut serta dalam bidang yang penuh teknikal yang memerlukan kita menggunakan kepakaran dan pengalaman dan pengetahuan kita. Supaya orang merasa kita power sebagai seorang jurutera. Tapi pada masa sekarang, kita baru sahaja bermula. Pakar pon belum, pengalaman pon tak cukup, pengetahuan hanya pada peringkat teori. Jadi, tuntutlah, carilah, bentuklah segala kerja seharian kita supaya pengalaman, pengetahuan dan kepakaran kita dapat diasah dan dibaja sedikit demi sedikit. Malangnya, ramai graduan baru merasa apa yang depa dapat itu terlalu sedikit bahagian teknikalnya, padahal dia baru memasuki bulan ke-3 alam pekerjaan. Sabar sikit boleh tak? 

3. Rancang ke hadapan. Setiap hari bekerja, pandanglah ke hadapan apa yang ingin dicapai, disiapkan dan diinginkan. Penuhi yang itu, buka peluang untuk mendapat tugasan lain, tambahan tugasan supaya kita belajar dengan lebih cepat. Bukan tunggu orang tanya, macamnana progress tugasan minggu lepas, bulan lepas dan sebagainya. Kalau tak dapat cara menyelesaikan tugasan, angkat tangan dan mohon bantuan atau tunjuk ajar, bukan tunggu 'dateline' terlepas baru nak bagitahu itu tak dapat, ini tak dapat. Memberi alasan atas ketidaksiapan kerja ialah tindakan jurutera yang lemah. Jurutera pada asasnya akan berfikir untuk menyelesaikan masalah dan bertindak, jadi dengan lambat berfikir dan bertindak tidak akan melatih diri kita menjadi jurutera yang baik. 

4. Sentiasa bertanya dan memberi pandangan. 

Hanya dengan bertanya dan memberi pandangan kita akan menjadi lebih baik. Dari segi penggunaan teori, formula dan melatih otak supaya lebih 'articulate'. Seorang jurutera harus boleh memberi penerangan seringkas dan semudah mungkin dengan penggunaan contoh atau kes yang boleh difahami golongan biasa. Penggunaan frosa teknikal perlu bertempat dan tidak terlalu rumit. Selalunya ianya harus boleh dilakukan dengan lancar dalam dwibahasa. Bahasa Melayu dan Inggeris. 

Dengan tidak bercakap dan menyendiri, perkembangan menjadi jurutera akan menjadi terlalu lambat dan perlahan sebab kita tidak banyak mempraktikkan apa yang kita fahami dan belajar. Orang tidak dapat menilai tahap kecekapan kita kalau kita tidak berkomunikasi. Bukan boleh bergantung hanya dengan hasil kerja. 

5. Paling penting. Sikap dan perangai diri sendiri. Sentiasa positif atas semua halangan dan rintangan. Ambil peluang sebanyak mungkin untuk belajar dan menimba pengalaman. Jangan cepat putus harapan dan cekal. Telan yg pahot, ambil iktibar atas segala kelemahan dan perbaiki supaya lebih efisyen. Re-engineer diri kita supaya boleh menghadapi semua cabaran dan rintangan yang ada. Bukan menyerah kalah sebelum mencuba atau baru sekali mencuba. 

Kepakaran hanya datang bila kita dah buat sesuatu atau berada dalam satu bidang perkar itu selama sekurang-kurangnya 10,000 jam. Kalau sehari 2 jam diperuntukan untuk melatih kepakaran tersebut, kita perlukan berapa hari untuk menjadi pakar dalam hal itu? Hah, ko jurutera, ko kira la. 









Isnin, Februari 23, 2015

Bolasepak Akar Umbi II

"Coach, saya nak main atas boleh?"

"Coach, ala, bagi la saya main atas, saya nak jadi striker"

"Saya nak main dulu, taknak main second half"

"Tak mo la lawan dorang, diorang kuat, mesti kalah nanti"

".....angguk..." Takde respon lain. 

"Bila kita nak main lagi ni?"

"Yeaaa, menang!!!" Bila keputusan menang walkover diumumkan. 

Ye, pada mulanya, aku ialah seorang bapa penjaga anak-anak yang menyertai kelab bolasepak yang masuk karnival pertandingan 7 sebelah. Tapi bila masuk bab penyediaan pemain dan pasukan, nampak macam tak ada sapa yang betul-betul tolong mengurus pasukan ini. Coach sebenar tak dapat hadir, coach ganti pula ialah seorang bapa pada anak yang juga dari kelab yang sama tapi bermain untuk satu lagi pasukan lain. Pasukan yang mana semua pemain itu dah boleh bermain dengan baik dan faham fungsi dan peranan masing-masing. Jadi dia pon berbelah bahagi dan buat kerja separuh hati. 

Pasukan anak-anak ini pula, nak panaskan badan pon kena ditunjuk, kalau harap depa buat sendiri, maka hati kita yang panas nanti. Itu belum masuk bab bermain sebagai satu pasukan. Skill paling tinggi depa ada mungkin hanya menyepak bola dengan betul. Menahan bola, mengelecek bola, merampas bola, menendang jauh serta lain-lain skill masih ditahap biasa-biasa. 

Jadi, aku tonjolkan juga penglibatan dari hanya menjadi bapa penjaga kepada bapa penjaga yang terlebih prihatin dan lebih mengambil bahagian dalam pasukan anak-anak ini. Jadi, perlawanan pertama, aku tolong keluarkan anak-anak sendiri dan ganti dengan pemain yang belum dapat peluang bermain. Dan coach ganti terus pesan. 

"Next game nanti abang bawak la dorang". Tak pasal pasal. Yang lebih merisaukan ialah tiap ibu atau bapa yang menghantar anak mereka bermain mesti mengharap anak mereka berpeluang bermain di atas padang, jadi aku juga akan berbelah bahagi nak pilih siapa sebagai pemain utama. 

Tapi bila melihat depa sendiri dapat peluang berada atas padang, sama-sama menyepak bola dengan pasukan yang lebih tinggi skill mereka, dapat merasa sendiri pengalaman perlawanan konpetitif walaupon baru masuk darjah 1 dan lawan pula darjah 4, itulah perasaan yang tak dapat diberi oleh mana mana kelas atau bilik darjah.

Paling manis, bilamana depa menang satu perlawanan dan semua melompat gembira bila dengar wisel penamat. Memang kegembiraan jelas terpancar. Sambutan bila rakan sepasukan menjaringkan gol juga sesuatu perasaan yang susah nak digambarkan. 

Rasa sedih bila nampak gol dibolosi. Semua itu adalah untuk depa belajar. Ada kelihatan rasa frust sebab senang sangat pihak lawan menjaringkan gol. Banyak betul yang depa dapat rasa untuk seharian karnival ini berlangsung. 

Dengan harapan yang paling miminum, hajat menjadi coach tak bertauliah masa depa tengah berlawan ialah hanya berharap depa dapat menyekat pergerakan lawan dari menuju ke arah gol. Itu sahaja. 

Nak harap depa melepasi benteng pihak lawan memang sukar sebab kawalan bola yang belum masih kemas dan depa ini bertubuh kecil belaka. Sekali pihak lawan gelecek, 4 orang terus lepas. 

Juga menjadi coach, berapa banyak yang dibolosi tak diambil kisah langsung. Hanya betul-betul dikira bila dah abis perlawanan dengan menyemak keputusan rasmi. 

Nasib menyebelahi mereka bila 3 pasukan dalam kumpulan tidak hadir dan mendapat bye. Bila menang satu perlawanan dah cukup untuk depa masuk separuh akhir dan membawa balik pingat. Cumanya kedudukan 3/4 diakhiri dengan kekalahan 0-9. Banyak jugak tu. Hahah. 

Good job Southern Junior FC. 





Jumaat, Februari 20, 2015

Bolasepak Akar Umbi

Pada usia hampir 35 tahun di tahun 2015 ini, rasanya sudah cukuplah untuk peminat bolasepak Malaysia seperti aku untuk memperkatakan dengan lebih atau tambah kuah lagi berkenaan peranan institusi seperti FAM atau KBS atau mengharap semua pemain profesional bolasepak Malaysia ni membawa satu nafas baru atau harapan kepada masa depan bolasepak negara. Tak kan ada perbezaan bagi beberapa tahun yang mendatang aku rasa.

Jadi, sebagai seorang peminat bolasepak, peranan seorang aku di sini mungkin lebih cerah kalau bertindak sendiri untuk cuba mengubah masa depan untuk 10-15 tahun akan datang. Aku ada anak lelaki berusia 9, 8, 5 dan 2 tahun. Depa suka atau tidak, usia depa ini masih lagi ada harapan untuk dibentuk dan diterap asas bolasepak sebenar. 

Kalau sekarang kita marah pemain Malaysia tahan bola tak lekat, clear bola ikut arah kepala lutut, hantaran pendek berterabur, gelecek bola tertinggal kat belakang, tanduk lelap mata, rembat depan gol tertukar dengan tiang gol ragbi, bila bola di pihak lawan player tak marking elok-elok, keeper tangkap belalang dan macam-macam lagi. Nah, sekarang kau sendiri ada anak lelaki 4 orang untuk kau sendiri bentuk menjadi pemain yang kau sendiri idam-idamkan. Cemana, ada berani? 

Ada kau berani suruh anak sendiri lari keliling padang 5 round tanpa henti tanpa rasa belas ihsan? Kalau kau rasa menyirap bila dia tahan bola macam jahanam, boleh kau suruh dia pumping 20 kali? Bila suruh main passing kau suruh dia buka mulut mintak bola dia tak menyahut, kau ada rasa nak tendang. Baru sejam berlatih atas padang dia dah terbaring penat dan kau sendiri tak sanggup suruh dia buat lagi. Inilah cabaran bolasepak akar umbi. Cabaran kalau melatih anak sendiri. Tapi anak orang lain kau boleh maki sambil makan kuaci. Yep, Safee Sali tu pon anak orang juga. Amacam? Ada lagi hasrat nak maki saja? Safee Sali kata, kalau power sangat, cuba la main sendiri. Aku kata, kalau ko power sangat kritik orang sana sini, cuba la didik sorang dua pemain yang boleh jadi lagi power dari Safee Sali tu. 

Dari situasi sebegini, aku serapkan dua anak lelaki aku ke kelab bolasepak persendirian. Yang ditubuhkan oleh ibu bapa yang mahu anak-anak depa mendapat pendedahan bolasepak akar umbi dengan lebih baik. Kalau harap latihan di sekolah, banyak kekangannya macam sekolah tak cukup guru yang komited melatih, yang berminat main bola tak terpilih sebab guru pilih bulu, latihan tak tentu, kadang-kadang kensel latihan sebab tarikh bertembung dengan pertandingan pidato dan macam-macam lagi alasan yang mana latihan bolasepak di sekolah tidak dapat memberi peluang setimpal untuk setiap murid yang berminat untuk menyertai pasukan bolasepak sekolahnya. 

Untuk depa ni, ini usaha aku meramaikan dan memeriahkan kelab-kelab kecil sebegini untuk lebih maju dan berkembang lagi. Ada latihan yang berstruktur, ada peluang memasuki pertandingan-pertandingan yang tidak berkala/bermusim, juga rasa sendiri bagaimana bermain dalam pertandingan dan kenal betul bolasepak sebenar.

Cabaran bolasepak akar umbi ini sememangnya getir. Kita boleh ja kata FAM itu ini, susun jadual perlawanan macam itu ini. Hal paling kecil macam memastikan anak sampai tepat pada waktu untuk latihan pon belum tentu kita boleh buat. Sekarang kau rasa la. 

2-3 latihan kebelakangan ini, coach utama pasukan kelab ini ada komitmenlain dan coach kedua yang memgambil alih. Dari pemerhatian aku untuk satu sesi penuh terbaru ini, menjadi coach akar umbi bukanlah sesuatu yang kacang dan mudah. Macam aku cakap, kau latih anak sendiri pon ada lagi belas ihsan, ini nak latih anak orang lain depan mak bapak depa. Sekali kau herdik sorang budak, mak dia bangun dari tempat duduk dan angkat spek mata dia, kau berani? 

Itu belum masuk budak yang ada ego dan rasa dia dah terrer. Dia sorang la star dalam pasukan. Banyak cabaranya dan apa yang aku nampak, coach kedua yang mengganti ini terlalu liberal. Terlalu loose. Dan hasilnya, budak-budak ni jadi tidak terkawal. Masa main boleh lagi tendang rakan sepasukan siap berbalas sorang dua. Bila suruh lari keliling padang, satu round ja lari, lagi 3 semua lenggang kangkung. Panassss je aku tengok. Tapi dia coach, aku bapa peserta ja. 

Hah, begitulah serba sedikit cabaran bola sepak akar umbi. Esok ada perlawanan karnival. Dari pagi sampai petang. Kita tengok macamana pula pengurusan karnival ini pula. Kalau ini pon loose. Cukup-cukuplah pandang pada FAM. Bermulah dengan membangunkan bolasepak kawasan kejiranan masing-masing. 

#SouthernJuniorFC



Kanak-kanak Memang Riang 49 - Batu Layar


Here we go.

Air laut belum cantik sebab belum habis musim monsun. Tapi disebabkan pengujung pon tak ramai sebab belum betul hari cuti, ia lebih rileks dan enjoi. Pilihan tempat piknik pon banyak. 

Aqil dan Ammar tak lari jauh dari air laut. Berenti makan sekejap je dah masuk laut  balik. Bila tanya dah ready nak balik ke, depa jawab belum puas. Hahah. 

Apa pon, motif ialah untuk enjoi main air dan all out, jadi tak ada kekangan dan halangan. Main air dari pukul 10.30 sampai 2.30. 







Nasi ayam, sandwich telur, kek pisang, air oren dan air kosong. Semua sold out bila habis piknik. 

End day 1 cuti CNY 2015. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...