Advertlets

Isnin, Mei 18, 2009

Kanak-Kanak Memang Riang IX

Hari Isnin sesuai kita bercerita hal-hal ringan. Ringan la sangat.

"Abah, go!" Aqil halau aku. Kepala digeleng separuh. Bibir terjuih sedikit.

"Abah, tutup pintu" Lagi sekali Aqil perintah aku.

"Ok, dah sudah bagitau" Aku akur. Aku ke bilik air sebelah untuk wudhuk.

Air telah dilurut sampai ke hujung kaki kiri, untuk melengkapkan air sembahyang. Suci.

"Abah, dah"

"Abah"

"Abah, dah"

Aqil panggil berulang kali. Seraya aku masuk ke bilik air satu lagi, dia sudah turun dari tandas duduk. Tinja dia aku analisa. Banyak. Tenggelam.

"Banyak Aqil yak" Aqil, bangga.

Aku terpaksa batalkan kesucian diriku dan menyelesaikan permaslahan Aqil. Selesai permaslahan Aqil, aku ambil wudhuk kali kedua. Suci kembali. Aku tualakan Aqil.

"Tolong pakaikan pampers dengan seluar Aqil, Abang dah ada air semayang la"

Aku selesaikan kewajipan.

Huh, tektik tidak menjadi. Aqil masih bertuala tanpa pampers dan seluar. Sekali lagi kesucian dalam diriku terbatal. Untuk pakaikan seluar dan pampers Aqil.

Notakaki amANI buat para/bakal ibu bapa: Teknik mengajar anak-anak 'potty train', masuk umur 3 tahun, bila kanak-kanak dah boleh bercakap dan faham erti dan makna perkataan, dah boleh diajar qadak hajat sendiri. Caranya, jangan pakaikan pampers, hanya seluar dan mungkin seluar dalam. Tiap 30 minit, ajak dia ke bilik air untuk membuang air kecil atau besar. Selalu berpesan pada dia untuk memberitahu kita hajat dia (yang ini selalunya lepas dia buat baru dia bagitau masa mula-mula). Biasakan dia untuk menggunakan tandas duduk atau tandas cangkung dengan cara yang betul, jadi dia faham kegunaan sebenar tandas. Juga, bungkus karpet mahal buat masa sekarang sampai dia benar-benar boleh dipercayai. Boleh cuba dihujung minggu untuk para ibu dan bapa yang bekerja. Kredit untuk Che Min, isteri Arzame Wenger.

Notakaki amANI dua: Lelaki dari Pantai Timur jarang menguruskan anak-anak? Yeke? Bincangkan.


8 ulasan:

shooter berkata...

kanak-kanak memang riang...hehehehe

Adam Ruslan berkata...

^redghost^

Memang.

saiful berkata...

Saya pun tengah train. Tapi dalam jangkamasa dua tiga jam dahulu. Buat masa ni ada juga kes tak sempat. Hehehe...

Tok Rimau berkata...

sila hantar alamat penuh anda, agar Tok boleh kirim poskad kemenangan. Gunakan subjek: LIFE IS HELL dan hantar ke tokrimau(at)gmail(dot)com.

Adam Ruslan berkata...

^saiful^

Aqil pon train untuk siang hari je. Malam stil berpampers.

Adam Ruslan berkata...

^Tok Rimau^

Yey menang!. Huhu.

don berkata...

salam..
wah!!! taak sangka ye en.adam mampu melakukan kerja2 begitu..sybas inspekte sahab..hehhe

anak2ku berumur 2 tahun lebih sudah tidak pakai pamper n masuk 3 tahun malam pun tak pakai pampers..tapi malam nak train mmg penat sikit..abahnya la jadi mangsa..mama tolong kejutkan aje..stp hari sebelum tidur wee wee dulu, pkl 12 n pkl 3 pagi...tapi kadang2 sblm pkl 12 dah lencun..so utk menyelamatkan tilam...lapikkan plastik dan kain batik..

Adam Ruslan berkata...

^don^

Tips yang boleh dipraktikkan.

Sekarang Aqil masih berpampers waktu malam dan berjalan keluar. Siang dah boleh pampers-free.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...