Advertlets

Rabu, September 30, 2009

Riang Ria Hari Raya II

Ini catatan bergambar ringkas hari raya untuk tatapan Yam. Agar dia turut merasai kehangatan persiapan hari raya yang baru lepas.

Bila:
Sehari sebelum hari Raya.


Objektif :
Memasak untuk menu berbuka puasa Masjid Ayer Merah hari terakhir serta menu Hari Raya.


Menu Berbuka :
Rendang Daging, Gulai Udang, Sambal Sotong, Sayur Kacang Panjang & Lobak Merah, Nasi Putih.


Menu Malam Hari Raya:
Rendang Daging lagi, Gulai Itik, Ketupat Palas, Sambal Sotong, Kuah Kacang, Lontong, Nasi Impit.


Sekitar aktiviti yang menarik hari itu:

1.
Nasi putih tak cukup kat masjid sebab ingat malam terakhir tak ramai la yang nak berbuka kat masjid. Jadi semua makan malam sekadarnya sahaja. Kemudian repeat dengan ketupat, rendang daging yang sedap dan gulai itik sampai kenyang bila masuk tengah malam.

2. Sayur sepatutnya ada kobis bunga, tapi telah di salah letak/nampak walau ada sebekas dah siap potong.


3. Kelapa tua yang diproses untuk hari itu berjumlah kira-kira 50-60 biji. Kopek kulit, belah, sagat, perah santan. Kos bahan mentah dan tenaga buruh adalah percuma, tenaga buruh dari Brazil digunakan sepenuhnya. Ah, Casillas baru-baru belajar kopek kelapa, ingat lepasan universiti luar negara tak perlu ambil tahu selok belok 'cop nyok' ka? Tengok pergerakan kaki pon dah tahu.

4. Rendang daging yang sangat sedap itu telah menjelajah hingga Langkawi, Tumpat dan KL walau dah masuk hari raya ke-3.

5. Layan malam terakhir Ramadhan sambil tengok Arsenal menang 4-0 dengan Wigan.

6. Rumah Pak Hood penuh berderet-deret tanaman pokok Mulberi. Menarik.


7. Sementelahan Sergio menyagat kelapa pon, H1N1 tidak dilupakan.

8. Lalat yang berjaya dijinakkan di bahagian dapur mencecah 2-3 kilo. Gila banyak.

9. Owh, ini rahsia besar. Kedua-dua buruh paksa Brazil yang mengopek kelapa itu terus menerus membuat kerja dari pagi akibat kerahan dan arahan sana sini sehingga terlupa untuk mandi sehingga kurang lebih jam 4 petang. Mangkit tido pagi tu terus dikerah ke tempat kerja. Baju pon tak salin. Huh, komited la sangat.

10. Itu sahaja. Eh, baru nak tambah. Lelaki yang tengah memotong bawang itu adalah artis. Artis tak artis, kupas bawang tetap kene tolong jugak.

6 ulasan:

a z m i r berkata...

aaachoooo! bau apa ni? hmmmmm...

amANI berkata...

^azmir^

Hmmmm penulisan ini berbaur la.. hahah.

redghost berkata...

hahahaah....dia buat lagi....tangan peace nya itu...sungguh comelllllllllllllllllllllllllllllll

amANI berkata...

^red-RG-host^

Memang refleks je bila nampak kamera. Habih semua gambar dia buat gaya tu.

Mard berkata...

waduhhh... banyak nyer lauk-pauk...

tapi takpe, keje banyak bile wat reramai, tak trase penat nye. jadik sronok

;-)

p/s alah, artis pun orang gak. takde salah nye soh ke dapur. if dia 'geli' ke dapur, heh, itu artis yg sombong nama nye...

amANI berkata...

^teacher Mard^

Memang tak terasa masa buat kerja, dah berehat tu baru terasa.

Takpe, artis yg ini tak sombong. Hahah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...