Advertlets

Khamis, September 03, 2009

Catatan Diego - Sembang @Semb[RON]o

Ada suatu tengahari, masa jalan nak pi rehat tengahari, aku nampak Diego, aku cekup leher Diego, tarik dia pergi tepi tingkap. Pegang kepala tali pinggang seluar dia, sauk perut dia sekali. Ceh, pakai tali pinggang kepala besi petak tanpa lubang macam tali pinggang budak sekolah menengah. Koman spanar sungguh.

Diego : "Relek brader, tali pinggang adik aku dulu ni, aku rembat ja, rosak hat ni aku mana ada tali pinggang lain dah nak buat pi kerja, satu ni ja"

Aku : "Ok, ok. Aku saja ja gertak kasaq sikit. Hang bukan reti bermesra sopan santun"

Diego : "Dah, awat cekup-cekup orang ni?"

Aku : "Tak da la, orang duk sibuk sana sini pasal RON95, RON97, minyak naik harga apa semua, hang boleh eksplen?"

Diego : "Lah, aku mana nak tau sangat, aku pon baca suratkhabar la cari maklumat. Cari kat blog. Baca sana sini sikit, baca komen orang, baca bla-bla-bla..."

Aku : "Woi, woi, hat tu pendek-pendek sudah la, orang marah betui hang sembang panjang-panjang bagi mukadimah. Kiranya hang tau ka dak ni? Kata kerja begelumang minyak?"

Diego : "Tau la jugak. Tapi aku reja minyak pelincir la, PPSMI kata lubricant, bukan minyak petrol, orang kita semua nak kata minyak ja, minyak masak pon minyak, minyak gamat pon minyak, minyak rambut pon minyak, kan senang ada PPSMI, panggil lubricant semua orang tau tu minyak pelincir"

PELEMPANGGG. Aku lempang jugak Diego ni sebab banyak cakap sangat.

Aku : "Hang ni memang cakap tak boleh berenti ka? Tahap kemarahan aku pon ada batasnya seperti permatang sawah nun saujana mata memandang, sekali air bah, sekali batas berubah"

Diego : "Aduih. Dah hang tanya, aku jawab la, lain kali bagi la soalan objektif pilihan dwi jawapan ka, betul salah ka. Pendek la aku jawab, dah hang berpantun apa semua ni apa pasai pulak?"

Diego dah bengang. Dah bangang sangat cakap tak berenti sapa suruh.

Aku : "Ok, ok. Pasai RON95 ni. Ada beza ka dengan RON97 kita la ni? Hat ni hang nak sembang panjang takpa, janji aku paham"

Diego : "RON tu Research Octane Number. Hang hapai ja hat ni. Maknanya peratusan campuran Oktana dengan Pentana dalam petrol tu la, petrol kan sejenis rangkaian kimia. Hang tau apa tu Oktana tak? Hat kita duk hapai masa subjek Kimia dulu tu la, ikatan Karbon dengan Hidrogen tu la. Metana, Etana, Pentana apa semua tu la. Yang jadi RON97 ni maksudnya Oktana ada 97%, Pentana ada 3%. Hah, soalan untuk hang, berapa % Oktana dalam RON95?

Aku : "Err, 95%?

PELEMPANGGG. Diego balas lempangan aku tadi. Lagi kuat.

Aku : "Aduih, awat hang lempang aku? Betui apa aku jawab?"

Diego : "Memang la, aku lempang supaya hang ingat hat ni, bukan hapai ja, aku gerenti hang ingat sampai bila-bila sebab hang kena lempang ni"

Aku : "Aku lempang hang sikit ja. Tak kuat pon. Dah la. Malas ah nak sambung macam ni"

Diego : "Ok, ok. Releks aa. Gurau sikit pon tak boleh"

Aku : "Jadi, beza RON95 dengan RON97 dari segi lain? Lagi jimat ka, lagi power ka, lagi bersih ka? Senang cerita, prestasi dia macamana?

Diego : "Ok, yang tu hang perlu tau, semua syarikat minyak kat Brazil ni pakai sumber petrol yang sama, cuma depa ada resepi campuran depa sendiri untuk bagi petrol depa tu lebih kuasa ka, lebih jimat ka, lebih membersihkan enjin ka. Depa bubuh siap-siap dah additif dalam petrol depa untuk dapat kriteria prestasi yang depa nak la, tapi peratusan Oktana dengan Pentana ni sama ja semua, ikut RON masing-masing la"

Aku : "Jadi, RON97 dengan RON95 ni tak da beza dari segi prestasi?"

Diego : "Kalau syarikat minyak tu guna formula campuran additif yang sama untuk RON97 dengan RON95, tak da la beza mana la prestasinya"

Aku : "Jadi, beza sebenar RON ni apa?"

Diego : "Beza kat sini sebenarnya dekat enjin yang guna petrol tu sendiri. Boleh kata semua pengeluar kereta negara Brazil kat sini, yang buat sendiri ka, yang pasang komponen tempatan 90% ka, yang import masuk CBU ka, yang import CKD ka, semua bagitau kereta depa serasi dengan RON95. Ada juga yang tak serasi langsung dengan RON92 dulu tu. Hanya kenderaan kuasa kuda tinggi ja yang perlu RON97 ini. Macam H3 Sultan Sao Paolo ka, Porche Aznil TomTomBak ka, Veyron Cristiano Ronaldo ka, hat tu memang kena pakai RON97 atau lebih tinggi la"

Aku : "Ooo. Hang sembang selebriti ni baru segar biji mata. Mana aku nak tau kereta aku boleh guna RON apa?"

Diego : "Kalau kereta baru, selalu kat penutup lubang isi minyak kereta hang, ada pelekat tertulis RON apa kereta hang boleh guna"

Aku : "Kalau kereta lama macam mana?"

Diego : "Sebab RON95 ni pon dah agak tinggi, boleh dikatakan untuk kereta lama, dia punya requirement selalunya RON lagi rendah, jadi boleh digunakan RON95 ni"

Aku : "Katala kereta aku patut pakai RON97, tapi aku terpakai RON95, jadi apa nanti?"

Diego : "Sebenarnya, masalah dia dari segi pemampatan campuran minyak dengan udara dalam kebuk enjin hang tu la nanti, sebab kandungan Oktana ni memainkan peranan berapa tinggi tekanan dia boleh tahan sebelum dia terbakaq dan menghasilkan kuasa tujah kepada omboh. Kalau kes hang tu, enjin ni patut boleh dimampatkan lagi banyak sebelum campuran tu terbakaq, tapi disebabkan hang guna RON95, sebelum sampai tahap tekanan yang sepatutnya tu, campuran minyak dengan udara tu dah terbakaq, jadi la peristiwa yang dinamakan Ketukan atau PPSMI nya 'knocking'. Omboh tertujah lebih awal dari pusingan krankshaf sebenar. Hah, paham?"

Aku : "Hang kan, kalau cerita panjang sikit lagi ja bahagian hat ni, aku boleh lena hang tau."

Diego : "Hang nak kena lempang lagi?"

Diego dah angkat tangan, mujur aku pon angkat dua-dua tangan jugak.

Aku : "Tak, tak, tak. Tapi aku tak puas hati lagi la. Awat depa kena tukaq jugak RON97 tu kepada RON95? Pakai je la RON97. Kan senang. Ni dah siap naik harga lagi. RON97 tu mahai macam ayaq mineral kat stadium dah harganya"

Diego : "Hang kan, masa orang suruh baca suratkabaq hang pi layan FB. Hang pi tengok orang buat kebun la, main mafia la, orang jawab kuiz personaliti la, chat dengan marka la, pi add Nurul Syuhada Nurul Ain la. Kalau hang tingkatkan ilmu membaca sikit dan bepikiaq panjang sikit tak boleh ka?

Aku : "Dah, aku pulak yang kena? Aku tanya hang, hang ceramah kat aku pulak? Dah apa pasai depa tukaq RON97 ni woi?"

Diego : "Huh, hat tu tak teknikal langsung, hat tu bahagian ekonomi dan politik. Lain kali la kita sembang. Aku nak pi semayang ni"

Aku : "Woi, hang jangan lupa mai rumah aku raya nanti"

Sambil membetulkan tali pinggang sekolah menengahnya, Diego berlalu. Diego angkat tangan tanpa menoleh. Aku masih terasa sakit pipi kena lempang dengan Diego. Tapi betul la. Aku ingat sampai la, RON adalah kandungan peratus Oktana.

Penerangan lebih ilmiah dan mudah difahami ada di blog ini.

5 ulasan:

hanimndroid berkata...

ooo, mcm tu ka. kena la tgk. klu tang moto nak tgk celah mana ron berapa? :D

bagus ni, berguna. thx

noor afzan berkata...

brtul tuh..
sebelum nih mana nak pk ron2 nih..
main belasah je isi..
keh2..

skang nih baru la tau..
tapi siapa aku?
adakah diego dgn aku orang yang sama?

amANI berkata...

^hanimdroid^

Tang moto tu, kebanyakannya serasi dengan RON95 sebab daya mampatan omboh enjin moto tak la sekuat kereta dan efek ketukan itu tidak ketara mana pon.

^afzan^

Takpa, boleh buat modal sembang dengan member sekilang.

Aku = penulis blog.
Diego = 1 watak sampingan blog dalam blog ini.

saiful berkata...

Banyak info... Thanks...

V Power pulak RON98 kan tapi dah mansuh...

Ramai member kat office guna V Power mengeluh.

amANI berkata...

^saiful^

V Power pon sebenarnya ada formulasi + resepi additif tersendiri, bukan setakat RON sahaja yang berbeza.

Tapi sapa yang pakai V Power dan mengeluh minyak naik, macam tak kena la pulak kan. Kalau mengeluh sebab bahan yang premium terus takda ok la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...