Advertlets

Khamis, Julai 23, 2009

Sinetron Dramalova XV - Nampak Kaya?

Lama kan takde kisah Sinetron Dramalova. Sebulan Julai ini belum ada lagi. Memberi laluan KKMR untuk mengejar sebab siri KKMR agak ketinggalan. Apa-apa kisah pon. Mekasih untuk segala sokongan.

Babak 1


Dalam kereta. Baru nak masuk lebuhraya. Menuju ke rumah kenduri rakan Diego. Setakat ini masih belum ingin di namakan watak si pengantin. Hahah. (tak de idea la).

Marcia : "Apa la yang abang ajak konvoi dengan si Riquelme tu? Kan dah tertinggal jauh kita"

Diego : "Ha'ah, mujur kita ada kad TnG, Riquelme tu memang ada Smarteg, lepas terus la"

Marcia : "Dah pulak tuh kereta mewah dia tu laju je, tak terkejar kita dengan kenderaan nasional abang ni"

Diego : "Takpe, walau kereta dia mahal, abang tetap lebih kaya dari dia"

Marcia : "Kaya hape nya?"

Diego : "Abang kaya moral"

Marcia : "Apesal pulak?"

Diego : "Mestila, kan kita janji jam 11 pagi nak gerak. Kan kita sampai tadi dia sefamily belum siap lagi, kita yang tunggu dia, mesti la dia serba salah dan bawak laju. Nak recover balik masa yang lambat tu."

Diego : "Jadi, abang lagi kaya segi moral la dengan dia, hahah"

Babak 2 (tiada kene mengena dengan babak 1)

Marcia pilih serbuk susu tepung, kendung 2 tin susu pekat. Satu botol pencuci pinggan mangkuk. Di letak atas kaunter kedai Jose. Sebelah rumah je kedai Jose ini dengan rumah mak Marcia.

Marcia : "Rodriguez, jom, ummi dah nak bayar ni sayang"

Marcia memanggil Rodriguez yang masih ralit melihat gambar Ultraman pada pek pembungkus mainan atas rak tepi kaunter. Abang Jose sengih je. Makcik TSD baru lepas bayar sayur dan ikan.

Makcik TSD : "Eh, dik Marcia, coti ko? Kelik brapo hari doh?"

Marcia : "Tok coti pong, sajo jah kelik bawok anok-anok tengok Tok Mek"

Makcik TSD : "Ooo, duduk di Sao Paolo tu tok kijo ko?"

Marcia : "Dok eh, duk jago anok jah, ada la jual barang sket dari rumah"

Serentak itu, Makcik TSD mencebik muka. Tanda protes dan mengeji. Lekehnya anak Mek Muna yang ini.

Marcia nampak, sedar dan berlalu. Tapi hati pedih. Tertanda satu calar cabaran.

Petang yang lain. Marcia bawak Rodriguez dan Pablo jalan-jalan ke kedai mak sedaranya di utara kampung, seberang jalan besar, tepi tanah sawah terbiar. Mahu makan mee sup petang-petang.

Tiba di kedai makciknya, Marcia duduk di pangkin. Rodriguez dan Pablo diangkat duduk bersama.

Dari jalan besar, terdengar bunyi siren. Bomba. Kuat. Melintas laju dari jalan besar. Rodriguez pantas menoleh. Nampak lampu biru merah berkelip-kelip. Kenderaan merah bernama bomba itu sempat ditangkap ke pemikirannya.

Rodriguez : "Ummi, tu bomba tu nak pegi mana? Ada rumah terbakar ke?

Marcia : "Tak tahu la ummi bomba tu nak pegi mana, Riguez"

Makcik SD : "Eh, pandainya dia bercakap, berapa tahun dah ni?" Makcik SD sedang menunggu pesanan mee supnya disiapkan.

Marcia : "Yang ni baru masuk 3 tahun makcik" Sambil menepuk belakang Rodriguez.

Makcik SD : "Cerdiknya, yeke 3 tahun? Anak makcik 3 tahun tak bercakap banyak pon lagi"

Marcia : "Rodriguez ni memang, cakap tak berenti, jenuh nak layan" Marcia senyum sengih.

Itulah, ada orang nampak apa yang tak nampak. Ada orang hanya nak nampak apa yang dia nak nampak. Hanya diri sendiri yang tahu. Apa yang telah, sudah dan akan kita lakukan dan korbankan. Miskin kaya hanya dimata. Dalam hati tiada siapa yang tahu.

Dengar kata, Makcik TSD harta berelung tanah pusaka juga punyai anak-anak yang dah besar panjang boleh buat menikah. Tapi sorang dua je yang lepas belajar sekolah menengah, tak sempat nak belajar algebra. Kurang-kurang, anak Mek Muna semua lepas IPT. Ada yang diploma, ada yang ijazah, sorang terlepas ke luar negeri. Padahal Mek Muna sendiri tak tahu membaca, buta huruf dan tak tahu darab bahagi. Kamiran dy/dx apatah lagi.


3 ulasan:

noor afzan berkata...

Orang macam makcik TSD tuh memang byk sekarang..
kena pekakkan telinga je la kan..
asal kite tak buat salah..
x dosa kat dia..
cukup lerr..

lagi satu..
kadang2 bile senang tak reti nak rasa susah..
so, bile rasa belajar u susah, trus tak mau dah..
x ley dicabar sket~
begitu la pandangan saya tentang anak2 makcik TSD..

a z m i r berkata...

abaikan aje watak macam tu. buang masa je..

amANI berkata...

^noorafzan^

Nanti dah jadi makcik-makcik dalam 10-20 tahun nanti, jangan jadi macam makcik TSD tu ye. Hahah.

^a z m i r^

Tak bleh abai 100%. Cuma ingin diambil sebagai iktibar dan pengajaran.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...