Advertlets

Jumaat, Januari 02, 2009

Tiba-tiba je aku ada idea

Aku baru terpikir & terlintas tentang sesuatu perkara.

Dulu masa kat skolah rendah, pada masa mula-mula diperkenalkan pada erti sebuah karangan, setiap murid harus membuat karangan, cikgu bagi tajuk atau tema, murid-murid akan olah ikut suka dorang, janji ada pendahuluan, isi dan penutup. Macam-macam isu, tajuk dan tema yang pernah cikgu aku bagi. Aku rasa antara karangan pertama aku masa sekolah rendah bertajuk "Saya sepasang selipar" entah, pen kot. Tapi tema cerita macam tu la.

Bila masuk tingkatan, tajuk karangan bagi subjek bahasa Melayu akan lebih hebat. Sofistikated dan cuba mencabar minda remaja. Tema macam "Projek Mega: adakah itu suatu kebaikan atau keburukan?". Masa nih tengah panas pasal penubuhan KLCC, KL Tower, Putrajaya, Cyberjaya dsb.

Yang buat aku terpikir, mana la nak tau, kot-kot ada cikgu yang ingin turut sopistikated pada zaman sekarang, buat tajuk "Huraikan tentang perkembangan sistem komunikasi yang semakin canggih kini dan ulaskan aplikasinya". Kalau la aku muridnya, dan ini tajuknya. Berikut merupakan isi untuk karangan aku.

Intipati yang aku akan masukan dalam karangan itu:

1. Sistem komunikasi bukan lagi terhad dengan telefon & surat sahaja. Masa kini, aku sendiri menggunakan aplikasi seperti berikut untuk medium komunikasi aku: telefon bimbit, emel, blog, laman web jaringan sosial & chat.

2. Telefon bimbit: Penggunaanya yang paling utama, paling kerap diguna untuk menghubungi seorang saudari yang dulunya kawan naik jadi angkat naik plak jadi gelfren pastu kini jadik isteri. Kalau Maxis hantar bil macam dulu, bila tiap sms dia taip, mau tebal buku panduan telefon dah bil telefon aku kalau dikumpul sejak dari mula guna telefon bimbit sampai la skarang. Dalam hidup aku, baru ada 3-4 model telefon bimbit aku guna. Koman spanar betul. Tapi apa aku kesah, janji telefon bimbit aku masih berfungsi, boleh tepon, bleh sms, amik gambar (tiada spesifikasi megapixel pon), ada internet GPRS. Cukup minimalist lah orang kata. Hahah.

3. Emel: Aku sendiri tak perasan, tapi aku punya 3 emel dan mengikut urusan-urusan yang berlainan. 1 untuk kegunaan kerja, 1 untuk jobstreet/rakan2 KLM/toastmaster(dulu) dan satu lagi untuk frenster, facebook, & blog. Semua ada fungsi sendiri dan paling banyak digunakan dah pasti emel keje la, tiap2 hari kerja aku ditentukan dengan isi-isi dari emel yang aku dapat.

4. Blog: Yang korang tatap, ni jela blog aku, pada mula ditulis sebagai catatan rekod untuk diri sendiri, di inisiatip oleh satu blog yang tiap-taip hari aku baca, skarang dia dah berhenti menulis, mula-mula aku nak buat untuk diri sendiri, kemudian aku mula buka pada adik-adik aku sebab dorang duduk di negara orang, dengan blog ni, bleh aa dorang tahu apa yang terjadi pada aku dan sekeliling, tak banyak pon aku report masuk, tapi kurang-kurang dorang ada sumber berita yang terkini, moden & personel. Hahah. Skarang aku dah bersedia untuk dibuka pada kawan-kawan, tak oficial pon, juga aku tak hebah-hebahkan pon cuma aku ada letak link kat frenster, juga kat facebook, itu pon kalau ada orang perasan la. Sape teliti dia baca la. Ini juga medium komunikasi aku, cuma komen orang yang baca je tak banyak (banyak ke orang yang baca mesalahnya?, haha), so majoritinya komunikasi sehala je la. Aku akan terus komited menjadi blogger tegar, janji tiap bulan ada entri baru. Biarla cerita panjang berjela atau kekadang karut, kurang-kurang aku mendidik minda untuk menulis karangan. Hahah.

5. Jaringan hubungan sosial alam maya: Mula-mula, sejak 1997 lepas skolah, aku mula berhubung dengan rakan maktab guna forum, kami panggil whiteboard. Kat sini memang open gila, muda remaja lagi, so posting semua untuk bahan bergurau tapi ini juga medium pengukuhan silaturahhim, banyak gathering, kumpul-kumpul main bola, makan-makan terhasil dari sini. Kemudian hujung tahun 2007 aku didorang untuk bukak Frenster oleh rakan-rakan sama2 Lambaian (sejenis kelab kemasyarakatan di UTM). Dorang lebih banyak berkomunikasi dalam ni. Aku memandang serong frenster nih dari dulu lagi, ape mende la best sangat sampai ada yang menghadap berjam-jam. Tapi memang ini dah jadi alat utama perhubungan ngan budak2 Lambaian. Juga ada forum, tapi aku sebagai super duper senior kat dalam tuh, post aku sume serius dan menggunakan akal pikiran yang matang lagi steady je. Skarang ada plak Facebook, aku mula-mula kenal dari suratkhabar bahagian IT, juga pernah dengar Tony Fernandes cakap, AirAsia pon nak buat aplikasi seakan Facebook, aku tak amik pot sangat, tapi bila diperkenalkan oleh member maktab aku, aku buat gak satu. Ooo, memang trend masa kini mende alah ni. Dapat gak jumpa sorang dua yang memang lama gila tak pernah kontek. Memandangkan forum maktab aku pon dah slow, sume dah pakat beralih ke Facebook, maka setakat nih Facebook aku hanya untuk geng2 sama maktab dengan aku je. So sama cam emel, sume diguna untuk urusan yang berbeza.

6. Chat: Mula-mula masa lepas maktab, sekitar 1998 aku mula guna mIRC, kekadang melekat dari siang sampai malam. Yela, mana nak pernah jumpa satu perhubungan beramai-ramai secara langsung dengan perkataaan berwarna-warni serta kekadang boleh menyamar jadi anonymus. chanel #cicada. Skrang, lepas aku ada frenster, rakan-rakan yang sama mendorong untuk aku masukkan YM dalam laptop. Juga aku guna untuk chat dengan rakan sekerja kat negara seberang, ganti telepon. Ini la pengganti chat aku, tapi seiring dengan usia, chat aku pon mende-mende matang dan steady sahaja, untuk saja suka-suka lawak bodoh dah kurang, melainkan aku kenal orang itu dari kecik lagi. Hahahah. (aku teringat satu lagi idea untuk statement ini, nanti dikongsikan ya).

Maka karangan aku akan di tutup dengan satu kesimpulan. Sistem komunikasi memang penting dan senantiasa berubah. Sememangnya kita perlu mengikut arus untuk sentiasa bergerak seiring dengan kemajuan sedia ada. Tapi bila-bila masa sahaja kemajuan akan berubah dan terpulang pada kita sendiri untuk mengadaptasi dengan kemajuan itu bagi mengambil peluang itu sepenuhnya. Cuma kadang-kadang kita perlu membiarkan sahaja kemajuan itu jika ia tidak memberi apa-apa nilai tambah dalam diri kita.

"p/s: cekgu, bagi saya A ye, sepersonel mungkin dah saya huraikan nih".

4 ulasan:

saifulazrul berkata...

yup, positif. Alhamdulillah...

Anyway, macam mana Adam dapat terjah blog saya. Hehehe...

amANI berkata...

Ustaz, mula-mula dari link blog rozeman, pastu dari blog aza. Sebelum ni baca je, tak komen. Hehe.

duta berkata...

(aku teringat satu lagi idea untuk statement ini, nanti dikongsikan ya).

mana statement ni? silaakkann... edisi bila kuar? tak sabar...

cikgu boleh bagi A kalu penulis menaip menggunakan teknologi komputer dgn font sebegini. tapi kalau menggunakan font tangan cakarnya sendiri, cikgu akan pertimbangkan bakat tulisannya... itupun jika ada kawannya yang sudi membantu mendapatkan gred tinggi semula... heheheh

amANI berkata...

::duta::
Statement itu akan di huraikan dalam karangan akan datang. Memang kasik kecik hati nye statement. haha.

Tulisan tak cantik tak bermakna tiada makna dalam karangan itu. Cikgu selalu pilih kasih. Tengok hiasan lebih dari isi. Padahal isi cukup mantap dah. Haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...