Advertlets

Isnin, Januari 19, 2009

Satu Sabtu dengan Pak - Desaru

Pak ada keje kat Desaru (baca: Bandar Penawar) Sabtu baru ni. Dia sampai Senai Airport Jumaat petang. Aku tak abis keje lagi, pak naik teksi dengan sorang lagi rakan sekerja ke tempat penginapan di Desaru.

Malam baru aku gerak dengan anak-anak dan Ezi. Pegi klinik dulu. Anak2 tak baik lagi batuk dengan selsema. Beli ubat je. Pak sampai Desaru Golden Beach Resort jam 810 malam. Dia tepon, aku baru je keluar klinik. Sejam 45 minit gak pak tunggu baru kami sampai. Makan malam sekali, pak dah order siap2 antar kat bilik.

Lepas pak abis makan, aku belum abis lagi. Pak bukak balutan luka kat kaki dia, dah semakin kering dan elok. Ada bahagian kulit tampalan yang menjadi, dah kering elok. Bahagian tampalan yang tak menjadi, masih nampak keputih-putihan yang basah yang nantinya akan menjadi keruping2 kering. Yang isi yang dah kering tuh, nampak la lekuk ke dalam sebab bekas potongan tuh. Balutan di kaki tu pon dah tinggal separuh dan. Pak cuci sendiri je skarang.

Dengan tulang ayam masih dikunyahan. Aku tanya, ada rasa kehilangan tak? Kehilangan satu jari?

Pak jawab, tak da rasa papa aih, biasa ah.

Ye, satu jari kelingking hanya memberi 10% dari fungsi sebuah tapak kaki, maka tak la terasa kehilangan atau kekok sangat. Berjalan pon macam biasa je. Lain la kalau pemain bola sepak ke, ahli gimnastik ke, hilang keupayaan keseimbangan badan gak kot kalau berdiri sebelah kaki.

Sabtu pagi, lepas subuh (dah dekat 7 pon), pak turun untuk sarapan. Pastu pak panggil plak kami turun, ada kupon sarapan untuk lagi sorang serta pak tambah lagi satu untuk Ezi. Kami je sarapan, anak2 kurang nak makan. Main je lebih. Habis semua ruang makan dorang jelajah. Mujur pak terjumpa rakan sekerja dia. Rupanya pagi kol 8 dorang ada gak pengisian. Ceramah dari Tan Sri Dato' Muhammad Ali Hashim, Johor Corp (aku salute encik ini, power). Pak naik tukar baju, kami masih di meja makan.

Kami pusing2 Golden Beach Resort nih. Disebabkan angin yang sangat kencang, monsun timur laut skarang, walaupon ada matahari, terasa dingin dan sejuk. Secara amnya, persekitarannya agak ok. Kat sini la kot ada tournament beach soccer peringkat Asia Tenggara baru2 nih sebab ada satu court bola sepak pantai yang terjaga di sini. Aqil dah teruja nak mandi kolam, tapi kolam belum habis diselenggara lagi. Kol 930 baru bukak.

Kami naik balik bilik. Ezi kemas barang2 sebab nanti tengahari nak check-out. Lepas tu gosok baju untuk pak pakai tengahari nanti. Aku tido.
f
Kol 1030 aku mangkit semula, semua yang lain pon dah lena. Aku gerak anak2, ajak mandi kolam, Aqil mamai. Nanakkk, geleng2 dia jawab. Ammar teruja macam biasa. Ammar kalau lepas mangkit tido, dia terus nampak fresh, mata bersinar, terus bleh berkata2 walaupon hanya dia yang faham apa maknanya. Aqil lambat warm-up sket. Bangun je mata masih terpisat2, muka suram, rasa mengantuk lagi, landing baring balik. Macam aku. Hahah.

Kami turun jam 11. Walau nampak panas terik, angin masih kencang. Suasana berangin menyebabkan air kolam sangat sejuk. Kejap je dalam kolam, Aqil dah tak nak lepas pelukan dia. Nak bergantungan je. Sejuk gila. Aku celup gak dia dalam kolam 3-4 kali. Alang2 dah mandi, biar basah.

1120 Semua dah kat bilik balik dah. Naik siap2. Pak balik dalam kol 12, ajak keluar makan tengahari kat bandar Penawar. Lepas makan, balik bilik, pak siap tukar baju, kami hantar pak ke KPM dan terus pulang ke Taman U.

Rumusan perjalanan ke Desaru dan panduan untuk pelancong kali pertama:

1. Harga teksi dari Airport ke Desaru adalah RM130. Perjalanannya sejam setengah.

2. Desaru Golden Beach nampak dari luar macam design tahun 80-an. Dalamannya lagi teruk. Dinding2 bilik nampak berkulat sebab air bocor. Kat siling ada kepingan-kepingan cat yang sudah tertanggal bergantungan. Buruk gila. Hendel pemegang shower bocor. Ada pintu balkoni, tapi tidak sealed betul2. Ada ruang dibawah pintu, angin yang kencang dari luar menambahkan lagi sejuk aircond. Pak komplen masa check-out, siap bagitau tak kan datang dan duduk sini lagi. The Pulai Desaru nampak lebih menarik.

3. Makanan beli dan hantar masuk bilik untuk makan malam rasanya biasa-biasa je. Kari ayam dia kehilangan garam. Chicken basket dan fish n chip dia menggunakan ramuan tepung yang sama, digoreng dalam (deep fry) agak lama, kaler telah bertukar coklat kegelapan bukan lagi perang keemasan.

4. Makanan sarapan pagi dia ok. Dia buat lontong, aku tak pernah jumpa hotel lain buat lontong pagi2. Rasa macam hari raya plak. Rasa sedap, cuma kurang isi.

5. Kami pusing satu Bandar Penawar, cari ATM. Bandar Penawar tiada bank maupon ATM. Sama ada fakta ini salah, kami tak jumpa pon satu bank. Pakcik pertama yang aku tanya, dia tak bleh jawab (sebab dia bisu). Makcik kedua yang pakcik ni referkan suruh aku cari kat pejabat pos. Aku pegi pejabat pos, mana ada ATM kat situ. Rasa2nya makcik tuh keluar duit melalui kaunter pejabat pos la. Sebab aku tanya kat dia, tempat keluarkan duit. Pakcik ketiga yang sedang memilih judul lagu karaoke di medan selera pula memberi jawapan, takde la ATM kat sini. Ada pon kat Petronas. Itu pon ATM BSN Giro sahaja. Jadi, silalah stenby duit cukup2 kalau ke Desaru. Tak kan nak beli nasik campur bayar guna kad kredit kot.

6. Sekarang tengah monsun, maka kegiatan-kegiatan laut amat merbahaya di Desaru. Tunggu nanti bulan 3 dan ke atas. Baru la tenang air di lautan.

7. Kalau aku orang Bandar Penawar / Desaru, dah lama aku hantar petisyen kat Azalina Othman mintak bubuh bank sebijik dua. Apa, tak kan pelancong asing nak cucuk duit kat BSN Giro? Susah2, aku tak pangkah dah Azalina untuk pilihanraya akan datang. Muka dalam poster ZOOM Malaysia dia bleh Photoshop kasik kurus serta cantik, tapi bank tak bleh nak letak. Cemana la orang2 Felda Air Tawar, Air Papan, Pengerang, Rengit dan Tanjung Balau nak lepak Bandar Penawar kalau takde bank?. Bila ada bank, orang akan datang masukkan duit, keluarkan duit. Kedai2 berhampiran juga mendapat manfaatnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...