Advertlets

Khamis, Januari 15, 2009

Ahmad S siri #3

Sebelum aku mulakan siri #3, harus aku tekankan di sini, antara aku dan Ahmad S, tiada perasaan 'itu' antara kami. Woi, aku stret ok. Hahah.

Semuanya bermula bila aku ternampak Menara Jam di dataran JB. Entah, ini nama rasminya ke bukan, aku tak kurang pasti.

Suatu malam, yang pasti aku rasa dekat dah nak final exam, aku kalut buat preparation PSM 1. Entah apa logik akal, aku pon tak tahu, aku, Ahmad S dan J-bekas rumet Ahmad S bertolak ke JB membelah malam. Naik moto berkelajuan sederhana masing-masing. Apa misi? Aku tak ingat. Seingat aku, tengok wayang lewat malam kat CS. Ceritanya? Entah.

Selesai wayang dah jam 1 pagi. Seharusnya pak gad universiti tak kan kasik masuk kalau dah lewat camni. Kami releks, alang-alang dah lewat, biar lewat gila-gila. Banyak-banyak tempat nak lepak, kami lepak Dataran JB. Takde satu mende yang best pon kat sini. Tapi yang penting, jam menara itu masih berfungsi, bukan macam Menara Jam Kulim. Tah pape.

Kami amik gambar sorang sekeping depan menara ini. Baru la mempunyai dokumentasi lengkap misi kali ini. Selesai amik gambar, aku dan Ahmad S mendekati menara jam itu. Dah panjat 3-4 aras yang ala2 tempat duduk stadium tuh, sampai di kaki menara. Takde akses nak ke bahagian anjung kaki menara jam ini. Tinggi lebih kurang 1 setengah badan. Cuma boleh masuk dari pintu bahagian bawah di bahagian belakang. Siang mungkin dorang buka. Aku cuba capai palang tembok batu, panjat naik. Lepas. Ahmad S folo dari belakang. J tunggu kat bawah sebab tengah becakap ngan henpon masa nih.

Girang gembira dapat naik, kami menuju pintu, tak berkunci. Masuk. Dalamnya gelap. Tak da lampu. Dari beranda nampak moto pak gad parking dalam bangunan menara ini. Tak nampak pon pak gadnya. Tido gamaknya. Kami menyusuri beranda, nampak tangga besi, akses untuk ke tingkat lebih tinggi. Ahmad S naik dulu. Terhenjit-henjit kami berjalan menaiki tangga. Takut didengari sesiapa maupon pak gad. Tangga nih bergegar pulak masa nak naik. Tiba-tiba....

"Kreek, Kreekkkk, Krekk"

Bunyi macam pintu dibuka. Ahmad S pandang aku, aku pandang Ahmad S. Khuatir, gusar, sama-sama memandang meyakinkan kami, bukan salah sorang antara kami yang mendengar bunyi itu. Ahmad S menjuih, isyarat berpatah balik. Aku setuju. Terhenjit-henjit pulak kami berlari masa ini. Menuju pintu keluar. Tak pandang belakang dah. Lari je. Janji selamat.

"Ko jangan report kat MARA plak kita buat mende2 nih. Mau kene tarik balik loan aku kalau MARA tau kita buat keje-keje macam nih" Ahmad S berpesan. Aku akur.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...