Advertlets

Khamis, Januari 22, 2009

Sinetron Dramalova Part IV

Babak 1

Kasabonita pada mula-mula masuk rumah Encik Carlos, tampak bersemangat. Kerja rajin, tak banyak songeh, tak banyak komplen. Apa yang disuruh, semua Kasabonita buat. Tapi itu dulu.

Sekarang, bila Kasabonita tahu apa sebenarnya berlaku, bilamana permintaannya untuk menelefon bekas majikannya di Sao Paulo tidak dibenarkan, permohonannya untuk keluar rumah ke telefon awam dilarang dan suratnya ke kampung halaman Chile Barat tidak dihantar, Kasabonita mula memberontak.

Marcia menjadi teman utama, pendengar setia, bahu mengadu domba. Marcia pula, mengambil sikap dengar dahulu, periksa kemudian. Tak semua Marcia terima bulat-bulat. Manakan tidak, kadang-kadang tak termasuk dek akal Marcia memikirkannya. Bagi Marcia, tak salah menjadi pendengar, kalau itu boleh mengurangkan sedikit beban ditanggung Kasabonita.

Entahkan betul, entahkan tidak, Kasabonita mengadu di suatu hari.

"Tadi ada panggilan dari syarikat telefon BRAKOM, katanya harus jelaskan bil, sudah lama ngak dibayar". Kasabonita mula bicara.

"Hah, tak kan la tak bayar, berapa?" Marcia hairan.

"Entah, kurang lebih Rs300 , saya pon ngak tahu". Kasabonita membalas.

"Kalau ngak dibayar, mau dipotong". Tambah Kasabonita lagi.

"Kas bagitahu la Encik Carlos nanti bila dia balik, kot dia terlupa ke, nanti kene potong susah la". Marcia berpesan.

Marcia berlalu masuk setelah selesai menyidai baju. Biar betul tak bayar bil, kan ke ada gaji, mana pergi gaji bulan-bulan. Sebelum ni bil letrik tertunggak, dah tu bil air, ni bil telefon pulak. Tak kan la tak boleh bayar langsung. Abang Diego pon, dapat je gaji hujung bulan, bil-bil yang dijelaskan dulu. Brabank2U je, pantas, cepat dan tak payah beratur. Marcia mengomel dalam hati.

Babak 2

Diego dan Marcia tengah melayan CSI: Miami disaluran TV berbayar selepas makan malam. Marcia suka heronya, Encik Detektif Horatio yang sangat cool tiap masa dan ketika, halus suaranya tapi dalam. Bila bercakap, harus ditelengkan kepala sambil bergaya elegen.

"Keletang, Ketung, Krakkk, Krakkk, Ting, Ting, Ting"

Ada bunyi bising di luar yang menganggu-gugat konsentrasi mereka. Lagak bunyinya seperti sedang berlaku pembinaan mini di rumah Encik Carlos. Seakan bunyi besi paip yang terjatuh ke atas lantai. Marcia yang bersifat menyiasat menyelak sedikit tabir langsir yang tak serupa langsir di pagi raya. Cukup muat untuk mendapatkan pandangan yang lebih jelas.

"Ehh, ada orang macam tengah bukak paip la kat rumah sebelah" Marcia memberi laporan.

"Pasang paip apa malam-malam macam ni?" Diego endah tak endah sebab Detektif Horatio tengah galak mengejar saspek penjahat.

"Tak tau, ni Syarikat Air Rio de Janeiro kot, kot nak potong bekalan air ke" Marcia cuba mengagak.

"Yeke?" Diego sangsi.

"Dah haritu je Kas ada bagitau yang ada orang ada datang bagi amaran pasal lambat bayar bil telefon la, letrik la, kot ni diaorang datang nak potong la kot". Jelas Marcia.

"Dah la Abang Carlos dengan Kak Christina belum balik lagi" Marcia menambah.

"Biarlah, tau la dorang nak setel macamana nanti. Kita boleh buat apa" Diego cuba menamatkan sesi siasatan.

CSI: Miami season terbaru siri terakhir tamat siaran.

Keesokan hari, Diego ke pejabat seperti biasa. Terlupa menjengok rumah sebelah kot betul bekalan air mereka dipotong. Tengahari masa balik makan, Marcia mula bicara.

"Ehh, abang nak tau apa sambungan cerita semalam?" tanya Marcia.

"Cerita apa? CSI: Miami kan last season dah, lambat lagi la nak sambung". Balas Diego sambil mula menyuap nasi.

"Tak la, yang duk bunyi bising kat rumah sebelah malam tadi la". Marcia mula tegas.

"Owh, yang itu, apesal, kene potong ke air dorang?" Diego terlupa.

"Gi la tengok sendiri" Marcia sengaja menambah saspens. Dah bukak cerita tak nak bagi ending plak.

Selesai makan dan solat, Diego bersalaman dengan Marcia, cium tangan dan pipi. Opps, sikit je.

Diego menjeling ke rumah sebelah. Betul-betul di penjuru rumah Encik Carlos bersebelahan dengan paip air, kelihatan sesuatu yang dibungkus kanvas. Tingginya separas pinggang. Diluarnya tertulis...



"DIAMOND WATER Air untuk kesihatan."

2 ulasan:

duta berkata...

+ achik +
so dia ada duit pasang water filter la ye? RM 300 bil telefon tak dijelaskan pula? huhuhu!.... kesihatan harus diutamakan...

amANI berkata...

::Duta::
Rerasa kalau kat Brazil, harga DIAMOND Water nih adala Rs3000-Rs5000. Bayar ansuran pon dekat-dekat Rs300 sebulan. Entah, keutamaan masing-masing berbeza.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...