Advertlets

Rabu, Januari 07, 2009

Ahmad S siri #2

Ni juga pengalaman suka duka berdebar aku dengan Ahmad S yang aku akan ingat dan mungkin akan masih bercerita dengan sapa-sapa yang aku kenal dan orang tu kenal City Square, JB.

#2
Dulu kat JB, masa mula-mula kami masuk mendaftar, kami rakan sama maktab adala dalam 20 orang. Kebetulan pulak daftar hari Sabtu. Ahad ada sesi penerangan, dan juga kebetulan Isnin itu cuti. Awal Ramadhan rasanya. Maka dengan semangat assabiah rakan-rakan semaktab, kami telah merancang untuk keluar jalan-jalan tengok JB. Semua macam jakun, tak pernah sampai JB. Dalam ramai-ramai tuh, ada member sorang yang berasal dari Pahang, tapi dia ada makcik kat JB. Dia la orang yang paling tahu selok belok bandaraya JB ini di antara kami semua. Yang lain asal Kedah, Perak, Kelantan, KL, aku masa ni duduk Jelebu, semua buta bandaraya JB.

Kami bertolak pagi. Ramai-ramai naik bas menuju bandaraya JB. Turun depan Komtar, pusing-pusing dalam Komtar. Komtar rasa macam tempat gengster kumpulan gelap, agak risau takut-takut kena pau. Letih bejalan, makan di Kebayan (kata ganti nama Food Court bagi negeri Johor). Kemudian naik bas lagi pegi HP. Pusing-pusing HP pulak. Dari HP, tak tau nak naik bas cemana, kami jalan kaki. Rasanya dah setengah jaraknya nak sampai Komtar balik baru kami naik bas. Ni sebab pemandu pelancong kami pon tak pernah naik bas. Apa buat kerja gila macam nih?. Abis, kat maktab berjalan kaki adalah kebiasaan. 5 tahun turun naik bukit. Tiap-tiap ujung minggu lari jogging pusing kem. Stamina tinggi. Hahah.

Bukan ini yang aku nak cerita sebenarnya, tapi masa tuh City Square belum siap lagi, masih dalam pembinaan. City Square siap mungkin 2 tahun selepas aku berada di sini. Yang aku nak kongsi adalah sifat berani mencuba dan mengembara yang ada dalam diri Ahmad S dan aku. City Square masa mula-mula dibuka, tak sepenuhnya siap lagi, banyak lagi kedai-kedai kosong.

Dalam banyak-banyak mende yang kami nak buat dulu masa mula-mula masuk CS, kami pegi naik lif. Naik paling tinggi. Tingkat 7. Ahmad S dan aku keluar, ke arah tangga. Eh, ada lagi tangga ke atas, Ahmad S naik, ajak aku juga sebab ada lagi tangga ke tingkat paling tinggi, rupanya tingkat 9, paling tinggi, ada pintu keluar. Ahmad S cuba buka, tak berkunci, kami keluar. Huiyoo. Ini adalah pengalaman yang tidak dapat dilupakan. Berada di aras bumbung CS, kami melihat sekitarnya. Siap layan pemandangan ke arah stesen keretapi dan flat bukit chagar dan kereta yang lalu lalang ke arah kastam JB untuk ke Singapura. Ada mamat indon pekerja pembinaan, tapi dia buat tak endah je kami. Juga ada sebuah bucu diletakkan tempat penyembahan kepercayaan orang cina. Aku memang berazam, ini pengalaman yang tak akan dilupakan dan akan menceritakannya pada semua orang yang aku pernah berada di bumbung CS bersama Ahmad S. Kalau orang tanya, ko dah pernah pegi CS? Aku jawab, aku dah pegi masa mula-mula dia buka lagi, siap naik sampai bumbung dengan Ahmad S. Heheh, riak takbur.

Sekarang, seingat aku pintu ke bumbung itu sudah dikunci. Siap ada amaran, anda sedang diawasi dengan kamera litar tertutup.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...