Advertlets

Isnin, Januari 12, 2009

Sinetron Dramalova Part III

Babak 1

Rumah Diego memang bertembok batu keliling tapi berkulat, mana tak nya, tak sempat tuan rumah nak cat yang baru, Diego dah telepon tanya mintak nak sewa. Tuan rumah Diego, Encik Santiago memang mulia sebab boleh runding duit sewa rumah dan tak pernah mintak naikkan sewa atau bandingkan harga sewa rumahnya dengan rumah sewa kejiranannya, walaupun harga minyak negara Brazil naik satu ketika dahulu. Perdana Menteri pon tak mulia macam Encik Santiago sebab naikkan harga minyak dan bandingkan harga minyak negara Brazil dengan negara Peru, padahal Peru mana ada telaga minyak.

Berbalik pada tembok rumah Diego walaupon sebegitu rupanya, tetap menjadi kegemaran anak-anak Encik Carlos bermain. Masa mula-mula masuk rumah itu, Marcia biarkan saja anak-anak Encik Carlos bermain di atas tembok tepi rumah yang mengasingkan rumah mereka dengan rumahnya. Tapi bila dah selalu sangat, sampai boleh lompat masuk rumah Marcia tanpa sebab, kecoh tak tentu pasal, sampai satu hari, Jenny, si nombor dua boleh jenguk masuk rumah. Bukan bagi salam atau tanya khabar tapi lebih kurang begini sapanya pada Marcia.

"Eh, eh, eh besarnye TV rumah akak"

Marcia agak terperanjat mendengarnya. Kanak-kanak kecil sebegini sudah berfikiran materialistik. Tanpa tatasusila mahupun rukun adab tetangga kata-katanya. Dia tak tahu TV itu bukan jenama terkenal dan dibeli pada tangan kedua. Harus nanti Encik Carlos dan Puan Christina salah paham kalau si Jenny membawa mulut. Naik lagi taraf kekayaan Diego di mata mereka.

Babak 2

Adapun begitu, kenakalan Danny, Jenny & Iquino memang tak dapat dibendung oleh pengasuh-pengasuh sebelum datangnya Kasabonita. Jika sebelum ini pengasuh-pengasuh lain tak dapat membendung permintaan mereka untuk bermain di tengah jalan di hadapan rumah mengundang bala bencana kalau dilanggar kereta. Tapi bukan dengan Kasabonita. Pada hari pertama melapor diri, Kasabonita dengan cemerlangnya menjalankan tugasnya.

"Hah, kamu mainlah diluar sana, biar saya kunci aja pintu ini sampai bapak kamu pulang, biar bapak kamu sebat sorang-sorang". Ugut Kasabonita bila mereka berdegil tetap tak ingin masuk bila dipanggil.

Sepantas petir, ketiga-tiga adik beradik itu sudah berada di dalam rumah. Marcia yang berada di tempat kejadian menjadi kagum. Hebat.

Notakaki amANI: Chenel Sinetron yang semakin mendapat sambutan menyebabkan saluran berita dan dokumentari akan menyusul seperti sediakala bila penstrukturan semula rancangan diadakan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...