Advertlets

Selasa, Oktober 20, 2009

Catatan Diego - Gosip@Emel

Suatu petang. Diego baru balik melihat injap-injap persampelan minyak dari salah sebuah janakuasa elektrik arang batu terbesar di negara Brazil. Peluh di ketiak belum sempat kering. Sambil tunggu kering, Diego rehat-rehat baca coretan rakan-rakan dari ruang jalur lebar. Masuk berderet-deret emel, semua Diego buat tak nampak je, dah petang-petang nak serius-serius sangat buat kerja nanti orang kata nak bodek tunjuk rajin. Diego buat releks-releks.

Sekali bos peringkat kedua memanahkan halilintar membelah bumi. "Dah baca emel dari pelanggan BALDI PLASTIK SDN BHD tu? Mana satu sampel yang dia komplen tu? Betul ke sampai sebulan pon tak hantar laporan kat dia? Boleh u eksplen?"

Erkk, Diego tergagai. Segala kerja relek-relek dia jadi terbengkalai. Diego buka emel pelanggan BALDI PLASTIK SDN BHD. "Eh, entah siapa mamat yang hantar ni, tak kenal pon". Diego baca lagi. "Cilakak, tuduhan melulu lagi palsu". Hati Diego membara tapi masih cuba berasional.

*******Emel Pelanggan yang sentiasa dihormati****

Kehadapan Diego,

Lu buat kerja cemana nih? Selalu-selalu kitorang dok tunggu laporan analysis asyik-asyik dapat dekat-dekat hujung bulan macam pekerja Indon menunggu duit upah buat bangunan dari supervisor. 30 hari bersamaan dengan 30 kali 24 jam, hah berapa ratus jam dah kami menunggu nih. Dah la lambat, kami nak tentukur dan tukar minyak mesin pencampur pewarna plastik baldi merah kami pon terlepas dari tingkap oberhol sedia ada. Dah tamat tempoh baru dapat laporan, nasi sudah menjadi bubur, sapa selera nak makan bubur? Orang sakit je makan bubur. Baldi plastik kami tak cantik la kaler dia nanti kalau mesin tak tip-top.

Gua dah berbincang dengan bos besar gua dan kami nak sampel kami di kala masa akan datang di beri perhatian khusus dan siap sebelum ayam berkokok pada hari ketiga selepas kami menghantarnya. Ada lu boleh buat macam tu?

Yang menulis,

Mamat Entah Siapa-Siapa
Seksyen Teknikal (nota: Apahal tak nak letak nama jawatan sendiri?)
Syarikat Baldi Plastik Sdn Bhd

***********************************************

Panas membara Diego membaca emel pelanggan yang dihormati itu, peluh yang baru nak kering terus terpejalwap jadi wap air pendam tentu. Dalam kepala ligat memikir apa kemende kes sebenar sampel kompeni BALDI PLASTIK SDN BHD itu.

Dah beberapa saat mengimbas kenangan lampau, baru Diego teringat tentang kenangannya bersama 3 sampel mesin pencampur plastik yang dihantar mereka. Mesin J-101, J-102 dan J-103 itu memang terngiang-ngiang di ingatan Diego sebab tak pernah lupa Diego akan perasaan gembiranya tatkala membuka bungkusan penghantaran eksperes kiriman pelanggannya tiap-tiap bulan masa mesin mereka kurang sihat dahulu. Macam seronok buka hadiah kahwin nikmatnya membuka bungkusan penghantaran itu. Tapi kali ini situasinya sedikit berbeza. Bos peringkat kedua perlu diselesaikan dahulu.

"Bos, seingat saya yang mempunyai memori 180Gb ini, saya tak pernah kenal atau jumpa mamat yang menghantar emel ini. Entah siapa-siapa. Orang yang saya selalu telefon, sms serta hantar emel tak de pon komplen sama sekali terhadap khidmat superb saya kepadanya, kenapa dia nak berlebih-lebih? Cemburu ke dengan hubungan kami ini?"

"Sampel mereka memang saya cucuk rapat statusnya dan tidak pernah dipinggirkan macam anak tiri sekalipun. Pelanggan kan selalunya betul? Mana mungkin saya sorok sampel mereka bawah laci dan buat-buat lupa nak hantar laporan yang dah siap. Saya rasa dia hantar emel ikut sedap hati dia macam dia tulis blog la saya rasa"

Panjang lebar disertai amarah sedikit Diego memberi penerangan. Bos peringkat kedua yakin dengan penjelasan Diego, "Baik, kamu uruskanlah seadanya. Tapi pastikan betul-betul memang kita tak pernah hantar laporan lambat, reputasi syarikat kita yang macam servis penghantaran ekspress lagi laju akan terjejas dengan pandangan sedemikian. Dah la dihantar kepada semua staf senior syarikat mereka".

Diego lega. Satu masalah dah selesai. Diego capai buku nota, bukak segala dokumen berkaitan sampel syarikat BALDI PLASTIK SDN BHD. Sela masa dan segala butir-butir di catit dan diberi nota. Memang fakta dan bukti memihak kepada Diego. Diego renung pula memori percakapan, rekod telefon, komunikasi emel dan smsnya dengan pelanggan setianya. Memang ada. Cuma pelangganya yang terlambat memberi respons dan tindak balas.

Diego capai telefon. Di dailnya nombor mamat yang entah siapa-siapa membuat tuduhan palsu itu. Diego malas nak becakap omputih sebagai tanda rendah diri terhadap pelanggan dan servis perlu mesra.

"Hah, apa cerita emel yang kamu hantar itu?" Diego mula.

"Ohh, macam ini, kami dapat lambat laporan untuk sampel yang kami hantar, tak boleh ke hantar sesudah ayam berkokok 3 hari selepas kami hantar? Bos kami kata perjanjian hitam putih kamu dengan kami memang macam tu? Tapi ni lambat sampai kami tak sempat nak salin minyak yang dah tak boleh guna tu" Mamat entah siapa-siapa itu mengadu.

"Baik macam ini, saya nak eskplen macam ini, dulu kami hantar cepat sebab ada perjanjian hitam putih. Tapi sekarang perjanjian itu sudah tamat tempoh, saya dah hantar cadangan perjanjian baru, syarikat kamu masih tak nak luluskan cepat-cepat, sekarang kamu dengan saya tiada hitam putih lagi. Tapi sebab kamu pelanggan setia saya, saya buat juga analisis itu, kemudian saya hubungi pula tuan punya sampel untuk mendapatkan pandangannya, saya juga perlu Pesanan Belian sekurang-kurangnya, tapi saya tak tahu nak guna harga janji lama atau harga cadangan baru, demi pelanggan, saya guna pulak harga lama yang lagi murah"

"Kemudian, bila analisis dah siap, saya sekali lagi bagitau tuan punya sampel, bila nak dapat Pesanan Belian?. Dia tak bagi juga. Dah 2 hari baru dia telefon mintak saya hantar juga laporan. Saya hantar. Walaupon lepas saya hantar, saya juga pening kepala nak kena telefon dan emel pasukan pembuat pesanan belian kamu untuk menyediakan pesanan belian saya dan bayaran sudah tentu lagi lambat dari 30 hari dari tempoh pesanan siap. Sampai sekarang kamu tak bagi pesanan belian walhal laporan dah siap hantar yang penuh. Sekarang cemana? Diego ekspelen panjang lebar.

"Err. ok. Saya paham. Boleh kamu tulis dalam emel untuk semua itu, saya tak periksa pula dengan tuan punya sampel cerita ni sebelum ini. Nanti saya bagitau bos saya semula selepas saya dapat emel dari kamu. Boleh?" Mamat entah siapa-siapa menjawab. Baru dia sedar diri.

"Ok, nanti saya tulis, janji kamu paham. Yang kata laporan yang terlewat sampai sebulan tu, yang mana pulak?" Diego sengaja mengundang jerat.

"Eh, yang sebulan tu saya tersalah masa taip emel tu tadi kot". Mamat entah siapa-siapa menjawab.

"Oh, salah taip ke, ingatkan memang ada" Diego berbahasa basi. Sekarang baru lu tahu.

Diego terus tersenyum lebar dan tetikus dah mula diketip untuk membuka blog kegemarannya. Sinetron Dramalova karangan amANI. Sedap sunggu cerita kat blog amANI itu. Reda hatinya. Tapi dia tidak lupa menghantar emel seperti yang diminta.

3 hari lepas itu baru emel itu keluar sebab talian internet negara Brazil memang tak boleh harap. 3 saat selepas emelnya keluar kepada semua penerima. Tuan punya sampel minyak yang selalu Diego telefon terus menelefon telefon bimbit Diego. Meminta maaf atas segala kekeliruan dan berjanji nak siku dagu mamat entah siapa-siapa itu bagi pihak Diego. Diego mintak dimaafkan sahaja mamat berpengalaman rendah itu.

Tiada guna nak memberi gambaran kemajuan pada bos besar untuk makan bonus berbulan gaji kalau tiada budi bahasa dan tidak membuat kerja rumah.

Ingat ye, kerja perlu teknikal. Hidup perlu nurani.

Notakaki amANI : Diego tengah sibuk menghadiri kelas pemulihan ingatan teknikal. Sekali kerja rumah cikgu bagi sampai 17 muka surat suruh buat lepas kelas. Esok pagi nak diperiksa. Tak buat, ketuk jari pakai pembaris kayu.

4 ulasan:

a z m i r berkata...

sambung master ke?

noor afzan berkata...

sabar je la~

anese berkata...

rasanya mamat ni kes mau ampu bos dia kot...nak btunjuk dia buat KERJA tapi tak tau ujung pangkal pun!

amANI berkata...

^ a z m i r^
Tak la, latihan 4 hari je. meramaikan kelas yang tak ramai.

^afzan^

Ye, tapi sila ambil iktibar.

^anese^

Rasa-rasanya macam tu la kot.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...