Advertlets

Ahad, Oktober 25, 2009

Senyap-senyap baca blog orang

Soalan pertama.

Cemana nak baca blog orang tapi tak suka layout blog itu sebab pakai latar hitam, gambar header tidak sesuai untuk kegunaan masa pejabat, banyak sangat 'palam-dalam' macam lagu, video, atau widget yang kita tak berkenan ?

Soalan kedua.

Cemana nak buat-buat sibuk buat kerja di komputer tapi tidak terkantoi membaca blog oleh orang yang lalu lalang di sebelah ke dari tepi ke belakang ke?

Soalan ketiga.

Cemana pula kalau suka memang baca blog orang, tapi memang tak mo langsung letak komen kat blog dia sebab rasa tak perlu dikomen?

Soalan keempat.

Cemana pula nak baca kisah terbaru dari blog yang tidak terbengkalai dan blog-blog orang lain yang kita selalu baca tiap-tiap hari sekaligus tanpa perlu membuka berbelas-belas 'tab'?

Soalan kelima.

Cemana nak semua yang di atas secara sekaligus?

Jawapannya adalah guna Google Reader. Semua yang ada akaun google akan ada Google Reader mereka sendiri. Ia tab paling atas ke-empat dari kiri bila hangpa buka emel Gmail hangpa. Ala-ala Feed Burner la Google Reader ini.

Dalam Google Reader ini, kita boleh masukkan segala blog, website dan ke hapa menda berita yang kita nak dalam satu panel/tab. Semua kisah terbaru blog yang kita ikuti sebagai 'Follower' memang akan masuk situ. Jadi kita boleh baca semua sekali mengikut kisah mana satu yang paling baru dihantar dari blog yang kita suka. Macam mana Google Reader ini berfungsi adalah tidak perlu dipersoalkan. Hanya aplikasinya sahaja yang penting. Ini menjimatkan masa, tenaga dan memenuhi kehendak sesiapa yang tergolong dalam mana-mana satu persoalan yang ditimbulkan diatas. Memang mudah.

Cuma, yang kecik hatinya terhadap aplikasi Google Reader ini adalah kepada penulis blog. Penulis blog tidak tahu apa respons orang yang membaca kisah mereka. Kalau dorang memang menulis bukan untuk mendapatkan komen, memang tiada mesalah kecik hati ini, tapi respons dari komen selalunya adalah motivasi penulis blog. Tanya la siapa-siapa pon yang menulis blog. Bila hangpa dapat komen di blog hangpa, mesti hangpa rasa nak pi ke blog dia kan? Motivasi la tu.

Juga, penulis blog boleh kecil hati kerana dia hanya tahu sesiapa mengikuti blognya yang lahiriah adalah yang seperti yang tertera dalam dalam list "Mereka ini Berani Cucuk Rapat". Tapi bila merujuk pada pada Google Reader, bilangan itu sebenarnya berganda. Oooo, ada yang ikut dan baca senyap-senyap ye. Hahah. Itu memang lazim dalam arena blog ini sebenarnya. Menurut Google Reader, blog ini ada 27 subscriber walaupon follower ada 12 je, mekasih buat hangpa semua yang mengikuti rapat blog ini. Aku rasa sebab dicampur dengan segala follower, counter, feedjit, widget itu ini, tu pasal la kot jadi 27. Aku rasa la.

Lagi kesan Google Reader ini adalah unjuran belanjawan penulis blog untuk mengeluarkan duit dari iklan Advertlets yang hanya masuk kira-kira purata dalam RM0.02 sen sehari (bergantung pada berapa ramai pengunjung unik blog ini) akan menjadi lebih panjang jika kunjungan ke blog ini secara lahiriah tidak lagi dilakukan. Kalau masuk RM 0.02 sen sehari, duit muka Lancer 2.0GT dalam RM12,398.00. Cuba hangpa buat kiraan matematik secara janjang untuk mengira berapa ratus tahun lagi penulis blog macam aku boleh nak rasa pijak pedal minyak dalam Lancer 2.0GT yang dah hampir pupus di Malaysia ini?

Apapun, kesan dan masalah yang dilakukan oleh Google Reader ini adalah berbalik kepada objektif kenapa penulis blog menulis blog? Sebab-sebab di ataskah hangpa menulis blog?

Kalau tanya kat aku, jawapan aku adalah sebab aku suka menulis secara panjang berjela. Titik. Yang di atas tadi adalah kesan sampingan sebab semua aplikasi yang digunakan adalah untuk mengoptimumkan penggunaan blog.

Pi la tengok Google Reader hangpa. Bahagian "Recommendation" dia agak menarik, dia guna segala jejak hangpa sebelum ini untuk rekemen blog yang patut hangpa folo. Jangan terkejut plak kalau Google Reader tau hangpa suka blog "sekian-sekian".

Sekian.

Notakaki amANI : Sekarang blog yang aku folo semua pakat duk terbengkalai, cemana pulak setel hat ni? Don, bila pulak blog nak ada isi?


8 ulasan:

redghost berkata...

baca senyap-senyap...kutuk pon senyap - senyap

amANI berkata...

Lagi kecik ati oo kutuk senyap-senyap. Hahah.

Bila nak update wei? Nak kata sibuk raya, Raya dah abis, Deepavali pon dah abis. Takkan tunggu Krismas pulak?

redghost berkata...

dah lama dah - Madir

amANI berkata...

Patut cepat je balas komen. Hahah.

Juan Nazlan berkata...

hahahaha.. banyak point kena kat blog aku nampaknya ni.. hahahaha.. baru aku tau mcm mana perasaan umi amani selama ni.. hahahaha.. takpa, terima kasih atas kritikan membina.. nanti aku update blog naaa.. hehehehe.. (minggu depan aku pi JB, harap2 hang ada kelapangan..)

Azrind Binti Othman berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
don berkata...

hehehe..huhuhu

amANI berkata...

^Juan^

Mai la, tapi Khamis malam baru aku jejak kaki ke JB. Isnin-Khamis aku di Kuching.

^don^

Takkan sibuk tanda kertas pereksa akhir tahun dah kot? Hahah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...