Advertlets

Selasa, Oktober 06, 2009

Catatan Diego - Taklimat Berdagang@Senai

Pagi itu, Diego berpakaian paling kemas. Marcia sediakan baju kemeja lengan panjang belang-belang kaler biru langit cerah entah berapa harganya sebab Mom yang beli. Janji dengan bos peringkat kedua awal pagi 845.

Sempat buka opis, letak beg, pegi toilet selesaikan fitrah pagi, balik opis minum air sejuk, baru bos peringkat kedua sampai. Buat pulak air kopi kat pantri sebab bos peringkat kedua meminta eskkius 5 minit untuk bersarapan dulu di kafeteria. Jam di tangan 9.05 pagi.

Staf Junior yang tengah makan bihun dalam pantri, "Apesal tak pakai macam ini hari-hari biasa?"

Diego, "Sebab tak perlu".

Staf Junior, "Kenapa tak pergi asing-asing, rugi la kalau terlepas sesi awal"

Diego, "Sebab kos"

Staf Senior pula masuk, "Kenapa tak pergi dulu?"

Diego dan Staf Junior berpandangan, dan masing-masing tersenyum. Diego jawab jugak. "Sebab kos".

Sesampai di tempat mendengar taklimat, sesudah menandatangani kehadiran dan jam di tangan sudah menunjukkan 950 pagi serta Timbalan Pengarah agensi kerajaan sudah separuh usai membuat ucapan alu-aluan. Petugas kaunter memberi fail isi kandungan taklimat serta memberitahu, "Sarapan disediakan dan ada diluar sana ye".

Diego dan Bos peringkat kedua berpandangan, dalam hati masing-masing yang tahu. Sambil masuk dan mengambil tempat duduk.

Sekitar taklimat Berdagang ini, semua-semua yang hadir adalah pemunya syarikat yang boleh dikatakan 80 peratus yang hadir adalah bangsa Cina. Yang menjadi pentaklimat semuanya dari peringkat pengurusan tertinggi agensi kerajaan dan 100 peratus bangsa Melayu. Bahasa pengantar yang dilakukan adalah bahasa Inggeris.

Secara refleks teknik mengesan kesalahan di dalam ucapan diaktifkan. Mula-mula ucapan alu-aluan rasa agak ok. Tapi bila masuk pentaklimat, dengan slang Melayu dan ditambah dengan tidak terkira banyaknya Aaaa, Errr, Errmm, Mmm, Apeni, Apetu, entah tiba-tiba masuk di tengah-tengah 'Ladies and Gentlemen'. Tambah perit bila sesi soal jawab lagi teruk pengisian 'time fillers' ini. Tiap patah perkataan di selang seli oleh Errm, Aaaa, Mmmm. Selesai semua 5 pentaklimat dan pendek-pendek sahaja taklimat mereka.

Diego bersyukur kerana ini adalah taklimat. Kalaulah ini mahkamah dan Diego menjadi jurutaip terengkas, tergeliat jari terlondeh skirt Diego nak taip balik semua itu.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...