Advertlets

Jumaat, April 03, 2009

Tulis-tulis

Tiada spesifikasi kali ini. Cuma ingin berkongsi.

1. Argentina menjaringkan 1 dan dibalas 6 gol dengan Bolivia.
Menurut suratkhabar, Tevez main, Aguerro main, Mascherano pon main, tapi kalah 6-1 agak teruk la bagi skuad Maradona ini. Ini dah la kelayakan Piala Dunia. Juga padahal sebelum ni menang bergaya dengan 4-0 dengan Venezuela. Punca kekalahan? Mungkin sebab Argentina kene kad merah sorang. Mungkin juga sebab La Paz adalah 3600 kaki dari paras laut. Agak sukar nak bernapas apatah lagi nak berlari mengejar bola selama 90 minit di padang bola yang besar. Dan skuad Argentina hanya tiba 2 jam sebelum perlawanan bermula. Apa punya perancangan ni Maradona? Dulu Son Goku nak lawan Pikor pon dia pegi panjat Tiang yang tinggi ke celah awan nak berlatih dengan Dewa. Berlatih di altitud tinggi baru la jadi terrer. Aku nak emel la link komik Dragoball kat Maradona. Buat rujukan latihan skuad dia. Pikul kulit kura-kura, gali tanah guna tangan, berlatih dengan tekanan 2, 3, 4, 5 dari atmosfera dan sebagainya.

2. Azizulhasni Awang yang menang pingat perak kejohanan Dunia.
Terjumpa blog dia dari lompatan blog yang biasa dibuat. Ni blog dia, thepocketrocketman untuk dilayari. Aku respek. Sebab dia memang yakin tahap tertinggi. Cuba bayangkan, masa tengah lawan peringkat Dunia. Ye, dunia ye, konfiden dia tinggi, berdebar dia tolak tepi, strategi kene betul, sebab ini acara pecut. Acara yang sama macam 100m lari pecut yang Usain Bolt lari sambil lewa tu, kira acara riben biru untuk berbasikal dalam gelanggang. Dia dah kalahkan pelumba ranking no 1 World Cup, dari Australia masa separuh akhir. Tiap kali dia konfiden lintas garis penamat dulu, dia wheelie tayar depan. Memang sakit hati kalau kalah camtu. Agak Usain Bolt jugak la buat macam tu kan. Masa final, susuk badan Gregory Bauge memang tak bleh celen, peha dia je dah 2 kali ganda besar. Aku sempat tengok secara langsung perlawanan pertama, Azizul kalah hanya beberapa milimeter, ye, separuh tayar adalah kurang benar, tapi hanya beberapa milimeter. Perlawanan kedua Azizul kasik repeat. Dia menang, dan yang ketiga dia jauh ketinggalan. Tapi aku rasa semua yang tengok mesti berdebar, bukan calang-calang boleh perform macam tu kat peringkat tertinggi. Walaupun pecut bukan acara feveret dia, tapi sebab dalam keirin dia tak qualify untuk masuk final, dia tebus dalam acara pecut. Satu harapan baru. Sebelum Kejohanan Dunia, dia adalah ranking nombor 1 keirin World Cup, dia dapat helmet tempah khas yang ada ukiran kerawang khas dari Jepun, menandakan dia adalah paling top acara keirin sekarang. Sebab keirin ni asal dari Jepun. Power tak power. Aku harap dia konsisten sampai Olimpik 2012. Untuk makwe diluar sana, maaf, dia dah ada gelfren. Hahah.

3. Aktiviti sukan di akar umbi.
Yela, dah ada pemenang pingat perak ni, mungkin kerajaan akan mula melihat dan menambah dana untuk menyemarakkan acara berbasikal di akar umbi kan. Macam badminton dan boling la. Bila dah nampak berjaya baru nak bagi perhatian. Tak de wawasan. Aku ingin berkongsi satu pengalaman, masa aku buat latihan praktikal di Kemaman. Punya la ceruk Kemaman ni, hujung selatan Terengganu. Sempadan dengan Pahang. Tapi, tempat aku praktikal adalah loji pemprosesan titanium dioxida. Ape kemenda TiO2 ini? Wikipedia dan encik google boleh membantu ye. Ceruk tak ceruk pon, ada kilang atau loji canggih cam ni kat sini. Bersebelahan dengannya adalah kilang Perwaja yang masa tu telah ditutup sepenuhnya sebab salah guna wang. Sekarang mungkin dah beroperasi kembali. Apa yang aku nak kongsikan adalah gaya hidup sihat di kilang ini.

Hanya dalam tempoh tak sampai 3 bulan, aku sempat menyertai hampir 6 aktiviti rekreasi luar biasa hujung minggu dengan staf-staf di sini. Paling kemuncak, acara berlari merentas desa sekitar Teluk Kalung, hampir ke semua staf lelaki mengambil bahagian. Termasuk GM, Haji Rozano. Untuk acara ini, aku mengambil bahagian, tapi mendapat tempat ke 15. Hanya nombor 1-10 dapat hamper. GM berkedudukan top 5. Betapa seriusnya aktiviti bersukan di kilang ini.

Supervisor aku punyai basikal sukan berharga 5k, kayuh tiap-tiap minggu dekat Kuantan dengan sorang lagi Manager Finance. Sorang Technician bahagian operasi untuk plant ST, sorang Manager bahagian Admin dan sorang Engineer, buat team dan mengambil bahagian untuk kejohanan Marlboro Adventure Team (MAT). Dorang lepas kejohanan kelayakan untuk mengambil bahagian dalam MAT.

Tiap hujung minggu, ada kumpulan dari Kemaman yang dipelopori oleh staf di loji ini akan mengayuh basikal sejauh 40-50km pergi balik. Aktiviti pagi sampai tengahari. Aku rasa, aktiviti berbasikal ini telah diserap dan disemai kepada golongan remaja di Kemaman pada masa itu. Sebab kami juga pernah mengajurkan acara berbasikal bersama pelajar sekolah dari Kemaman ke Jeram apa entah, dekat 30km jugak mengayuh basikal.

Bagi aku, kompeni ini memang gaya hidup sihat sungguh. Walaupun dari luar kilang nampak asap putih berkepul-kepul (wal hal, itu adalah steam / wap air) keluar dari corong kilang, orang luar bertanggapan, kilang itu hanya mencemar alam sekitar, tapi pihak pengurusannya dari bawah hingga ke atas terus menerus menyokong aktiviti gaya hidup sihat. Sampai GM sendiri mengambil bahagian dan mendekatkan diri dengan semua staf tanpa mengikut pangkat.

Cuba kita rujuk kembali apa yang dah jadi dekat kilang sebelah dia, Perwaja. GM dia? Perwaja ni GLC ke? Cuba kita ambil organisasi ini dan terapkan nilai-nilai itu dalam kerajaan, agak-agak berapa km Muhyiddin Yassin boleh berlari merentas desa?

Oh ye, Manager Finance dia kadang-kadang bawak Evo 7 yang dia beli untuk anak dia, memang dahsyat.

4 ulasan:

saifulazrul berkata...

Hmmm... Memang rindu gaya hidup bersukan. La ni memang everything kerja... Kerja... Kerja... Memamng pressure. Dok tengah pikiaq sama ada nak cari lubang balik Kedah. Banyak benda nak kena pikiaq...

amANI berkata...

::saiful::

sama la, jarang-jarang sangat dah bersukan ni.

duta berkata...

+belum habis baca+
alamak... dah kuar post baru. ni nak balas kegagalan subjek sejarah ke ni? hahaha

amANI berkata...

::duta::
sabjek sejarah aku A1. ah, salin dan tulis semula cantik2 bleh dapat markah lebih, sangat berdasarkan kosmetik dan emosi.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...