Advertlets

Rabu, Mac 25, 2009

Sinetron Dramalova Part VII

Babak 1

Danny baru bersekolah darjah 5. Sekolahnya 4 baris rumah jauhnya dari rumah Danny. Masa ini Kasabonita masih lagi berkerja sebagai pembantu rumah. Entah macam mana. Apa sebabnya. Encik Carlos membekalkan sebuah telefon genggam buat Danny. Jenama S. Agak mahal rasanya. Mungkin kerana telefon rumah mereka telah di potong BRAKOM. Itu hanya mereka yang tahu. Jikalau dibanding dengan jenama N milik Diego, memang jauh beza tarafnya. Kameranya bermega pixel. Skrin berwarnanya beresolusi tinggi. Cukup padat dan mampat.

Danny kanak-kanak yang pasif kata Puan Christina. Marcia hanya menerima kata-kata itu. Tidak disangkal atau ditelan. Terima seadanya. Kedudukannya di sekolah mengikut kelas. Danny menduduki kelas Cahaya, ada lagi kelas Api dan Batu yang diduduki pelajar yang lebih tinggi pencapaiannya. Ada sekali Danny pernah mendapat nombor 34. Mungkin payah menerima ajaran guru kerana ajaran sains dan matematik diajar dengan bahasa Inggeris, bukan bahasa ibunda, Portugis. Ataupun guru di sekolah kurang pandai mengajar. Ini tanggapan biasa para ibu bapa zaman kini di Brazil. Bukan anak-anak yang tidak pandai. Tapi sistem pembelajaran terlalu membebankan. Walhal anak-anak mereka berlenggeng dan hanya berseluar sekolah mengayuh basikal di tengahari rembang, mencari main selepas waktu sekolah tanpa arah tuju. Bukan berehat makan atau mentelaah.

Suatu hari, Kasabonita berkomunikasi secara lintas langsung di atas jalur lebar batu bata pemisah rumah. Telefon gengam Danny hilang. Tertinggal di rumah kawan atau tersalah letak ketika keluar bermain bersama rakan sekolah di waktu petang. Tidak dijumpai walaupun setelah mencari semula ke rumah kawan tersebut. Mungkin disimpan kawan-kawannya (curi) ataupun hilang tercicir.

Kasabonita risau. Marcia heran. Kenapa risau, Danny yang hilangkan. Pasti bapanya akan melibas Danny sebaris dua. Kasabonita meningkah. Dia yang akan disalahkan, kerana membiarkan Danny keluar bermain petang. Marcia sangsi.

Esok lusanya. Memang betul. Danny memang kene libas. Kasabonita memang kena marah.

Babak 2

Diego juga punya telefon genggam. Telefon biasa. Untuk kegunaan peribadi dan urusan pekerjaan. Sudah hampir 4 tahun Diego menggunakan telefon ini. Skrinnya sudah tercalar seribu. Ada debu-debu terlekat pada skrin kerana kemasukan habuk. Perumah plastiknya aslinya telah terpatah di bahagian butang penghidup. Cat perumah juga sudah tertanggal dan terhakis. Butang-butang tidak lagi bernombor. Terhakis dek penggunaan sms yang kerap. Tetapi masih berfungsi dengan sempurna. Itu semua hanya aksesori. Tidak mencerminkan khidmat cemerlang telefon genggam itu sepanjang bersama dengan Diego. Jauh sekali untuk Diego berkeinginan memiliki telefon yang memiliki 'i' berjenama A ataupun yang seangkatan dengannya.

Sekali sekala Diego ke luar daerah Rio de Janerio. Urusan pekerjaan. Kerana industri berat pemprosesan minyak mentah dan gas berada di negeri lain. Bukan di Rio. Pelanggan Diego semuanya dari syarikat pelbagai nasional berstatus antarabangsa. Syarikat Diego hanya syarikat tempatan perniagaan asas keluarga. Tetapi syarikat Diego begitu menjurus kepada suatu bidang teknikal tahap tertinggi yang mana tidak banyak syarikat seperti ini yang mampu menyediakan perkhidmatan seperti syarikat Diego. Oleh kerana itu, syarikat pelbagai nasional ini menggangap syarikat Diego sebagai pakar. Specialist kalau ikut PPSMI.

Ada suatu ketika, satu loji pemprosesan gas mentah menginginkan khidmat dari pakar dan memanggil wakil syarikat Diego untuk membuat lawatan dan memberi khidmat perundingan. Bagaimana untuk merubah struktur mesin sedia ada supaya senang untuk mengambil sampel minyak pelincir. Memang itu ruji Diego. Diego dikehendaki melapor diri dan membuat lawatan ke sana.

Walaupun Diego berkelulusan bidang kejuruteraan, tetapi mesin seperti Turbin atau Pemampat mahupon Motor tidak pernah dilihatnya semasa menamatkan pengajian. Mujur ketika latihan praktikal, baru Diego berkenalan dengan mesin-mesin sebegitu. Itu pun tidak semua. Semasa berkerja barulah Diego menjumpai mesin tersebut dan mengenali mereka dengan lebih mendalam. Sekarang, sebut sahaja mesin Pemampat, Diego tahu sudah rupa dan strukturnya.

Sewaktu Diego menunggu di luar pagar loji. Ada kereta mahal Merc buatan Jerman, bukan model asal, tetapi telah ditala sepenuhnya oleh Brabus. Warna putih. Melintasi pagar utama. Fikir Diego, mungkin bonus mereka lebat-lebat, boleh mengguna kereta sedemikian. Pasti berjawatan tinggi pemilik kenderaan sebegitu.

Puas Diego menunggu, Jurutera loji tiba. Memberi kertas pemudah untuk mengurangkan birokrasi supaya mudah Diego memasuki kawasan loji tanpa perlu kad keselamatan untuk berkerja di dalam loji dari agensi keselamatan negara. Atas alasan, Diego adalah pakar yang dijemput.

Diego masuk beriring dengan Jurutera. Sangka Diego akan berjalan kaki ke kawasan pejabat Jurutera di bahagian bengkel, tetapi meleset sama sekali. Mereka beriringan ke arah kenderaan mewah talaan Brabus yang Diego nampak sebelum ini yang diletak berhampiran dengan pagar utama. Seingat Diego, sebelum ini ketika berjumpa Jurutera, hanya sebuah kenderaan nasional Brazil yang dipandu Jurutera ini, warna hitam. Betul-betul lebat bonus mereka kalau secepat ini menukar kereta.

Sangkaan Diego sekali lagi meleset. Jurutera membuka pintu di sebelah kiri depan, di bahagian pemandu telah ada yang menunggu. Ini bukan milik Jurutera kalau begitu. Diego masuk dan duduk di bahagian belakang, kerusinya empuk, disalut kulit hitam. Segala fungsi elektronik dibahagian depan adalah ganjil buat Diego. Persoalan ini bermain di fikiran Diego. Mereka menuju ke pejabat Jurutera.

Untuk masuk ke dalam loji, walaupun bukan untuk membuat kerja, keselamatan adalah yang paling utama bagi industri sebegini. Tidak sewenang-wenang boleh memasuki kawasan loji jika keselamatan tidak dipatuhi. Diego dikehendaki memakai baju yang kalau terbakar tidak merebak kesan bakarannya, seakan yang dipakai Bruce Willis dalam Armageddon. Harus ada cermin mata keselamatan, topi keselamatan, goggle dan kasut bertutup besi dibahagian jari. Jika dipakai penuh. Marcia pun tertawan akan kesegakan Diego.

Juga tidak dibenarkan membawa telefon genggam ataupun penghidup api ke dalam kawasan loji. Telefon genggam Diego harus ditinggalkan di pejabat Jurutera sebelum memasuki loji. Di sini baru persoalan tentang pemilik kenderaan talaan Brabus itu terjawab. Beliau hanya seorang Supervisor bahagian selenggaraan jentera dan pemantauan untuk salah satu dari 3 bahagian loji itu. Jurutera itu adalah ketua beliau. Walaupun terjawab, ini hanya membuatkan Diego semakin hairan.

Diego menyimpan telefon genggamnya di dalam laci Jurutera. Mereka seiring memasuki kawasan loji. Kali ini dengan kenderaan Jurutera. Diego lega. Kenderaannya sama model dengan Jurutera. Kali ini Diego tidak terlalu merasa rendah diri. Tapi bila teringatkan telefon gengam milik Jurutera yang perlu menggunakan Stylus dalam operasinya (sejenis pen untuk skrin sesentuh) yang di simpan bersama tadi, perasaan rendah diri Diego datang semula.

Sebagai seorang pakar di dalam bidangnya, kerja-kerja mengenalpasti lokasi paling sesuai untuk mengampil sampel minyak sangat mudah buat Diego, salah satu dari sebabnya, Diego pernah melihat mesin tersebut setahun yang lalu, tapi ketika berurusan dengan Jurutera yang berlainan. Selesai kerja-kerja melihat dua buah mesin Turbin dan Pemampat, setelah mengambil gambar lokasi-lokasi yang perlu diubah suai, mereka keluar dari kawasan loji. Terus Diego di hantar ke pagar utama. Diego menukar pas dan baru teringat. Telefon genggamnya masih di dalam laci Jurutera. Segera Diego bertemu pegawai keselamatan di pintu utama dan meminta pertolongan untuk memanggil telefon Jurutera.

Jurutera menjawab dan berpesan supaya tunggu disana. Dia akan ke pagar utama untuk menghantar telefon genggam Diego. Diego pasrah. Sebelas minit menunggu. Jurutera tiba dengan berjalan kaki dari pejabatnya. Jurutera senyum dan mengembalikan telefon genggam Diego. Diego berterima kasih dan berlalu.

Diego pasrah kerana dalam tempoh sebelas minit itu, sudah tentu telefon genggamnya telah dikelebet teliti oleh Jurutera. Diego bertekad, dia tidak akan rendah diri hanya kerana aksesori.

"Skrinnya sudah tercalar seribu. Ada debu-debu terlekat pada skrin kerana kemasukan habuk. Perumah plastiknya aslinya telah terpatah di bahagian butang penghidup. Cat perumah juga sudah tertanggal dan terhakis. Butang-butang tidak lagi bernombor"

2 ulasan:

kaler_pensel berkata...

oh..xtau nk sedih ke x..muahaha..bak kate mak dikala abg beli henpon Nberapa tah "oh best sgt ker boleh buat mee?" (ayat tuh berbaur cmni la..hilang ingatan ttg ayar sebenar)..miahaha..oh teringt kata2 tok wan kpd mak pule..ehehe..

Adam Ruslan berkata...

::Kaler Pensel::
Haha, itu ayat wajib. Nanti Aqil nak mende2 mahal pon aku nak keluar ayat itu. Kalau masih releven. Hahah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...