Advertlets

Rabu, Mac 04, 2009

Sinetron Dramalova VI

Babak 1

Tunggu longgokan penuh, baru pakaian terpakai akan dibasuh. Jimat air, jimat pencuci, jimat peluntur, jimat elektrik. Pakaian terpakai tidak disumbat sembrono, diasing-asing antara putih dan berwarna, antara dalaman dan luaran, antara anak-anak dan suami, antara lusuh lasam dan kurung kemeja, antara pakaian dan kain kegunaan. Dari satu ke longgok-longgokan.

Masuk Baju. Masuk air. Tunggu. Masuk Pencuci. Putar. Tunggu. Buang air. Tunggu. Masuk air. Tunggu. Putar. Tunggu. Buang air. Tunggu. Masuk air. Tunggu. Putar. Tunggu. Buang air. Tunggu. Masuk air. Masuk Peluntur. Putar. Tunggu. Pindah ke pengering. Putar. Masuk baju yang lain. Ulang semula untuk setiap longgokan.

Baju anak-anak dan dalaman disidai di penyidai bulat beranting jurai. Seluar dan baju sebelah menyebelah. Dalaman atas dan bawah seranting sama. Yang sepasang dipasangkan bersama. Hak suami sebelah menyebelah. Hak isteri sebelah menyebelah. Kain batik dan pelikat di penyidai bertingkat. Baju kerja dan kurung dihanger tergantung tinggi. Cadar selimut dan sarung bantal di tembok batu dan pagar. Menyorot petang. Semua diangkat. Kadang-kadang, esok atau lusa buat sidaian di bawah teduhan.

Kain yang telah kering dilipat tepat, bucu dan sisi tajam seperti disterika, disusun rapi mengikut empunya dan lipatannya tidak pernah kurang atau lebih dari baju yang lain. Sama. Petak. Nipis. Seperti ada acuan yang membentuknya. Lipatan pasaraya bukan tandingannya.

Bukan Kasabonita, bukan Puan Sanchez, bukan Ms Solez, bukan Puan Christina. Ini Marcia. Keistimewaannya.

Babak 2

Jumaat petang, lepas waktu wajib kerja, Diego selalu pulang hampir Maghrib, sekali harung lepas kunci pintu ofis, terus ke surau untuk sembahyang Asar. Negara Brazil memang ada rakyat Muslim dan memberikan kemudahan sempurna untuk mereka beribadat waima di pejabat sekalipun. Bukan bersolat di tepi tangga atau belakang pintu stor seperti negara Bolivia.

Lepas solat Diego terus menyarungkan kembali kasut kerja. Stokin disisip masuk ke poket tepi beg sandang. Diego periksa, wallet dan sikat di poket depan kiri, telefon genggam, pen dan sapu tangan dipoket depan kanan. Cincin disarung semula, jam dipakai di tangan kanan. Kunci kereta dan ofis di poket kanan tepi. Lengkap. Diego ke kereta. Malam ini ada pasar Samba. Orang bukak gerai atas jalan, tiada ruang untuk kereta lalu.

Diego beli 'apa-apa aje' Rs2, 'boleh je' 2 bungkus, 'ikut sukala' 2 ketul, 'tak tahu' untuk anak-anak. Diego pelik, kenapa la orang perempuan tak boleh order menda yang nyata. Semua menda kena berkias. Mujur lepas berkias, Marcia pesan kembali dengan sms. Diego menurut sahaja.

Sampai rumah, keluar kereta, buka pagar, masuk kereta, tutup pagar, kunci pagar, bukak bonet, sandang beg, jinjit barang makanan, masuk dalam rumah.

Diego keluarkan stokin dari poket tepi, letak terus dalam longgok. Salin baju letak terus dalam longgok, semayang, bersila hadap makanan. Makan sambil baca paper. Bukak berita tv.

~3 hari kemudian~

Diego tengah menghadap komputer. Kerja. Telefon berbunyi. Ringtone standard. Tiada bunyi mp3 mahupun polifonik. Marcia!

"Hello abang, ayang tengah sidai baju ni" Marcia mula.

"Hah, dah tu?" Diego tanya. Ingat ada bangla nak jual kain ke, perampok masuk rumah sebelah ke.

"Puas ayang cari, dekat mesin basuh, dalam bakul, tak jumpa, hilang pergi mana?" Marcia menjelaskan situasi.

"Cari apa?" tanya Diego lagi.

"Stokin abang, ada satu je, mana sebelah lagi?" Marcia resah jika yang ingin dikerjakan tidak lengkap.

"Hahahah, jap, nanti abang tengok" Diego selak poket tepi beg sandang, memang ada lagi satu. Tertinggal.

"Hah, ada kat dalam beg, tertinggal" Diego dah suka.

"Abang tau kan ayang tak bleh buat kerja tak abis. Bawak balik lepas keja nanti" Marcia geram.

"Hehehe, ye baik, sori, tak perasan la, ingat dah letak dedua dah, lupa kot" Diego cuba bela diri.

"Ok lah, tu je, bye" Marcia menamatkan panggilan.

Diego sambung kerja.

Yang sepasang dipasangkan bersama.

5 ulasan:

shida berkata...

adoila..kak ezi gile tepat..huhuhu..nasibla suri rumah full time..

amANI berkata...

::shida::
Woish, suhhh.. hahah.. itu Marcia ye..

Puas hati tak review aku terhadap rumah USJ3/1A itu? Gambar je belum keluar.

Mard berkata...

as of 9.45am 5th of March 2009...

"P = Professional" driver.

hehehe....
;-)

hanimndroid berkata...

nguahahhah, diego, diego(mengeluh..eh, apa pulak, marcia xckp ape pun kan?)

amANI berkata...

::TM::
P is better than lesen koPi.. hehe.

::hanim::
Betul, betul, Marcia releks releks je. hahah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...