Advertlets

Khamis, Februari 19, 2009

Kembali ke Maktab 2

Sambungan dari Kembali ke Maktab 1. Kali ini, terus pada laporan rasmi program ANSARA. Paleo nak ambik bagi kat ANSARA Pusat pon boleh, aku kasik formal tahap pengawas punya. Tapi ikut format yang aku pikir sendiri la. Huhu.

Program Kaunter Kerjaya KMK (Sabtu 3-5 petang)

Disusun oleh Abg Kamal Yahya dan Cik R (aku lupa nama, awal2 lagi dah kantoi, laporan tak lengkap) sempena lanjutan dari Hari Kerjaya KMK sebelumnya.

Antara kaunter kerjaya yang dibuka adalah perubatan, kejuruteraan aero angkasa, juruterbang, ehwal pengangkutan marin, pengurusan ladang, multimedia dan kejuruteraan mekanikal. (kaunter Seni dan Rekabentuk tutup awal). Bukan salah beliau, tapi pelajar KMK hanya berminat pada kejuruteraan dan perubatan.


Sambutan kira boleh tahan, semua pelajar punyai minat masing-masing dan banyak bertanya. Kaunter Juruterbang layan budak baju merah tu sampai orang lain dah siap makan dan minum petang, tapi dia belum juga selesai.

Selepas sesi ini, sedikit jamuan petang bersama Abang Kamal di bilik Kaunseling. Duduk-duduk sambil bersembang. Petangnya, semua ke MRSM PDRM untuk makan malam.

Sesi pengenalan "Sembang-sembang ANSARA PDRM" bermula jam 830malam. Penolong Pengetua menjadi penyambut kami dan seorang cikgu yang menggantikan Cikgu Azura kerana hal berbangkit. Pelajar-pelajar MRSM PDRM telah memenuhi Dewan Sri Lanang (DSL - Dewan Selera Lama). Berkerusi plastik, duduk terasing lelaki dan perempuan. Dari kejauhan sudah terdengar riuh rendah pelajar yang menunggu. Kumpulan ANSARA PDRM berjalan beriringan dengan Penolong Pengetua memasuki dewan dari pintu tepi. Munculnya kami disambut dengan tepukan dan sorakan gemuruh. Macam menyambut angkasawan yang baru landing. Macam baru menang Piala Dunia. Macam tu lah. Diri terasa begitu dilambung-lambung. Mereka teruja. Kami tersentuh. Penolong Pengetua juga diluar jangka dengan sambutan mereka.

Sesi pengenalan berjalan lancar, lebih kurang 12 orang kesemuanya kami. Tiap kali bekas nama kelas mereka disebut, mereka bersorak. Aku sebut kelas Seroja, dorang konpius. Kening berkerut. Tiap jawatan yang gah disebut, mereka bersorak. Tiap syarikat yang dikenali, mereka bersorak.

Mereka dibahagi mengikut tingkatan masing-masing untuk meneruskan sesi pengenalan. Lebih kepada bercerita pengalaman masing-masing semasa dimaktab. Banyak yang memberi soalan berbentuk nota tulisan untuk kumpulan aku. Sebab Paleo dah mulakan macamtu. Soalan bidang kerjaya, soalan pengajian univerisiti, soalan peribadi, masalah dikalangan mereka dan segala yang terfikir untuk mereka bertanya. Semua yang pernah kami lalui.

Program tamat jam 1030malam. Para ANSARA PDRM diajak ke rumah Pengetua KMK untuk sedikit jamuan makan lewat malam. Sembang-sembang sampai menghampiri jam 1 pagi.

Mulanya, semua mengambil keputusan untuk tidur di asrama MRSM PDRM. Tapi ada yang berubah hati, pulang ke KMK, cadangnya ingin tidur di Kulim Inn, tapi ada tetamu lewat malam yang telah menginap disana. Maka rumah Pengetua KMK disyorkan sebagai tempat menghilang lelah.

Program Jejak Gemilang Anak MRSM (Ahad 8 pagi - 5 petang)

Awal pagi, lepas sarapan di rumah pengetua. Semua dengan pakaian rasmi paling smart untuk diri masing-masing. Aku sendiri tak pakai macam ni buat pegi keje hari-hari.

Kami dibawa Paleo menaiki Vios ke maktab dari KMK. Mula-mula ke kantin, yang tidur di asrama dah bersama-sama cikgu di kantin. Borak-borak sambil makan. Dibawa pula ke lobi pejabat sementara menunggu jam 845. Sebab tunggu di luar kantin tiada ekon.

Dari lobi pejabat pula, kehadiran kami yang agak ramai nampak sesak, dibawa pula ke bilik mesyuarat. Sama-sama menunggu lagi sebelum diundang untuk masuk ke DSL secara formal.
Semua yang hadir diminta meninggalkan tandatangan di buku catatan pelawat maktab.

Kami dibawa masuk apabila semuanya sudah bersedia. Masuk melalui pintu tepi DSL. Kali ini, para guru yang bersedia di kiri dan kanan pintu DSL, yang lelaki bersalaman dengan para guru lelaki, yang perempuan dengan guru perempuan. Terjejak sahaja kaki Paleo di lantai DSL, paluan kompang kedengaran. Kumpulan kompang yang terdiri dari pelajar perempuan maktab. Kali ini, bukan sahaja tersentuh, malah sebak dengan sambutan sebegini meriah. Para jemputan dan hadirin mengambil tempat. Jemputan menduduki kerusi paling depan. Guru-guru dibelakang mereka.


Majlis dimulakan dengan nyanyian Negaraku, bacaan doa dan ucapan dari Pengetua. Antara intisari ucapan beliau "Hari ini, saya merasa seperti seorang ibu yang menyambut hari raya dengan kepulangan semua anak-anak di rumah".

Kemudian, Paleo diberi penghargaan untuk merasmikan Program Gemilang Terbilang SPM/PMR 2009 dan Jejak Gemilang Anak MRSM PDRM.

Siaran tayangan biodata beberapa bekas pelajar MRSM PDRM yang telah berkerjaya ditayangakan. Hasil nukilan Cikgu Azura Che An.

Kami juga menyaksikan ikrar Pelajar Tingkatan 5 dan 3 untuk bersungguh-sungguh membawa kecemerlangan. Pengetua kemudiannya menyerahkan butang kepada Paleo untuk disematkan kepada wakil Tingkatan 5 dan 3, butang STRAIGHT A's tanda program kecemerlangan bermula.

Majlis ditutup dengan nyanyian lagu maktab. Saat ini sungguh gembira buat semua yang rindu pada lagu ini. Sungguh menusuk kalbu. Kali ini dengan iringan melodi yang aku rasa sedikit berlainan dari yang pernah kami nyanyikan.

Kehadiran Hafiz Hamidon, yang boleh dikategorikan sebagai seorang selebriti (ini kerana ada juga yang belum mengenali beliau di siar raya) telah disedari beberapa orang pelajar semasa mereka mengambil tempat duduk. Cikgu-cikgu lelaki dibelakang beliau telah mendorong beliau untuk mempersembahkan sebuah lagu. Hafiz tidak menolak dan satu slot khas selepas tamat majlis ini dilaksanakan. Dengan minus one yang sentiasa dalam simpananya, Hafiz menyanyikan sebuah lagu baru yang akan dilancarkan beliau di Dubai nanti. Judul? Ah, beli CDnya nant
i ya.

Selesai majlis, kami beredar ke dewan selera baru. Kali ini untuk minum pagi. Masa diluangkan untuk bersembang dengan para guru yang kami kenali.

Nampak ceria guru-guru yang masih kami kenali. Bersembang bertanya khabar, anak dah berapa, tengah buat apa, duduk kat mana, sekian-sekian kat mana sekarang, mak ayah apa khabar, sekian-sekian sahaja yang selalu telefon saya dan sebagainya.

Aku sempat bersembang secara personal dengan Cikgu Isa, Cikgu Zul, Cikgu Rahmat, Cikgu Sahara dan Cikgu Azura. Sempat bertegur sapa sahaja dengan Cikgu Asleenda dan Cikgu Roslaini.

Sajian yang dihidangkan untuk minum pagi adalah kue teow goreng, popiah goreng berlada dan air teh susu. Disebabkan baru je sarapan, aku amik popiah dan teh sahaja sambil bersembang.


Program selepas minum pagi adalah sesi pengenalan kerjaya. Yang bersedia dengan tayangan gambar atau slideshow hanya bagi bidang Seni dan Rekabentuk dan Kejuruteraan Mekanikal. Yang lain, menangkap muat, bercerita tentang pengalaman dan pengenalan kerjaya masing-masing tanpa grafik atau bahan bantuan mengajar.

Pada sesi ini, bila diperkenalkan Inspektor Kamarulzaman, Juruterbang Unit Udara Polis, tepukan yang amat gemuruh diterima beliau. Beliau berpesan kepada semua pelajar, untuk menjadi seorang Juruterbang, haruslah mempunyai nilai-nilai murni yang tinggi.


Sesi tamat untuk makan tengahari yang mana hidanganya adalah seperti digambar di atas. Ikan kelas 1, kobis goreng, ikan kering rangup, buah tembikai dan air berwarna dan berperisa anggur.

Selepas makan, kebanyakanya membuat hal sendiri, berehat atau berkunjung ke bilik guru untuk sambung menyembang. Aku dan Helmi ke pejabat. Bersembang bersama kakak pejabat. Kakak Hamidah mengalami kehilangan memori untuk mengenali aku. Aku juga tertanya, kenapa kakak pejabat ini tidak berlainan sama sekali rupa wajah mereka, masih seperti wajah dahulu. Entah. Owh, pesanan untuk Hirman Razali. Anda adalah satu-satunya batch SPM97 yang belum mengambil sijil SPM sebenar anda. Inspektor Kamarulzaman adalah pelajar kedua terakhir mengambil sijil SPM beliau. Itu pun di akhir program sebelum pejabat tutup.

Beredar dari pejabat, aku dan Helmi ke kantin pula, duduk-duduk sambil bersembang dari hati ke hati. Hahah. Sempat lagi 2 pelajar tingkatan 5 datang bertanya tentang panduan untuk hala tuju hidupnya kepada kami semasa itu.

Kami kemudian ke blok akademik baru (blok H namanya) untuk mengambil gambar. Helmi berlatarbelakang kelas Zarkalinya, aku berlatarbelakangkan kelas Farabi aku. Sekarang, aku kurang pasti kelas apakah itu semua.

Program bermula semula jam 3 petang. Kali ini dibahagikan mengikut jurusan pilihan masing-masing. Aku mengambil pelajar-pelajar yang berminat dengan kejuruteraan mekanikal dan elektrikal. Aku bersama Azhar, suami pada Dr Fauzana. Mujur ada Azhar, segala pertanyaan berkenaan Kejuruteraan Elektrikal dijawab beliau. Dia pun sebenarnya mempunyai kumpulan khidmat masyarakatnya sendiri yang terdiri dari para profesional di Kulim yang menganjurkan program seumpama ini.

Selesai sesi bersama pelajar. Semua kembali ke bilik mesyuarat untuk majlis penutup dan sesi post mortem.

Barulah muncul Mizie dan Sanot, ingatkan dah tak menghadirikan diri.

Aku agak seram bila dipanggil ke post mortem, ingatkan ada nada-nada tidak kena dengan program ini, mungkin ada yang terasa hati atau tidak kena di mana-mana.

Tetapi dari ulasan Penolong Pengetua, Pengetua dan Cikgu Azura, rata-rata semuanya berterima kasih dengan kehadiran kami dan juga mencadangkan agar kami membuat satu lagi program yang lain untuk pelajar-pelajar yang sama. Program Persediaan untuk menghadapi interview. Sem dua nanti.

Digambar adalah barisan ANSARA PDRM yang hadir pada hari tersebut. Harus aku sebut ke nama tiap sorang? Tak yah la ek.


Owh, kemana-mana MRSM yang kami kunjungi, tidaklah balik dengan tangan yang kosong. Ada sedikit penghargaan diberi kepada tiap tetamu.

1. Surat Penghargaan (ingatkan cek)
2. Beg kertas MRSM PDRM (limited edition)
3. Bahulu
4. Replika Labu Sayong

Masa untuk mengucapkan selamat tinggal kepada MRSM PDRM. Yang dah lebih cantik (luaran, dalamannya agak usang) lebih terjaga dan makin meningkat usia.

Pengalaman ini amat istimewa, ramai yang teruja dengan gambar-gambar di FB aku. Ramai yang ajak repeat. Pegi semula. Apa-apa pun. Terima kasih buat MRSM PDRM yang menyambut kami semula sebegitu rupa. Terima kasih buat pengetua, penolong pengetua, guru-guru, staf-staf pejabat dan semua yang terlibat dalam majlis ini. InsyaAllah, kami akan kembali.

Notakaki amANI yang dah lama tak balik maktab: Panjangkan? Aku buat sebegini panjang untuk mengelakkan cerita ini bersiri lagi. Cukup la dua siri je untuk mengelakkan cerita ini tertangguh.

3 ulasan:

saifulazrul berkata...

Semangat saya membacanya... Ruginya saya tak dapat join sekali. Apa pun, tahniah kepada semua sukarelawan yang sentiasa mengenang budi maktab.

InsyaAllah, saya akan cuba join nanti...

Mard berkata...

...masih ada yg sukar mengakui tempat itu tempat mereka menimba ilmu...

amANI berkata...

::saiful::
Ada lagi bulan 4 dan nanti sem 2. Dapatkan berita dan info dari Paleo.

::TM::
Heheh, segala ilmu telah ditimba kat sana, digunakan atau tidak je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...