Advertlets

Jumaat, Disember 03, 2010

Sinetron Dramalova #33 - Positif

Marcia dan Diego baru sahaja dalam perjalanan pulang dari menghantar Mek Muna. Ibu mertua Diego, ibu kandung Marcia. Yang datang dari jauh, 12 jam lebih perjalanan dengan kereta berkuasa kuda dari Roraima seminggu yang lalu.

Gila tak gila Mek Muna menempuh perjalanan itu, tidak perlu diperpanjangkan. Langsung sahaja Mek Muna memfire.

"Anton, kalau gaji setakat lebih seribu-dua ribu tapi duduk jauh di Rio de Janeiro macam gini dari Roraima, mek tak akan datangnya. Biarlah gaji kecik pon. Tapi jauh bebenar rumah dengan tempat kerjanya. Lenguh abis bontot nak tunggu sampai" ujar Mek Muna panjang lebar kepada anak menantu keduanya, Antonio.

Antonio hanya tersengih. Dia memang kerap berulang alik dari Roraima ke Rio. Hampir tiap minggu pasti balik ke sana. Sama ada memandu, menumpang atau naik bas. Janji balik. 

Antonio dan isteri serta 2 orang anak memandu kereta sama jenis dengan Diego membawa Mek Muna dari Roraima untuk melihat-lihat rumah baru Marcia dan Diego, pada masa yang sama turut membantu Marcia mengemas (biasalah, apa lagi kesukaan Marcia kan) sebab baru sahaja pindah dan bersalin anak ketiga. Mek Muna memang banyak membantu dalam menjaga bayi dari mengemas.

"Kalau pegi ke Sao Paolo, sekali je kita jumpa pokok kelapa sawit. Tapi nak pergi rumah kamu Marcia, 2-3 kali jumpa pokok kelapa sawit pon tak sampai-sampai lagi. Jauh la rumah kamu" Mek Muna mengomel masa dalam kereta ke rumah Antonio.

Seminggu Mek Muna di rumah Diego dan Marcia, banyak pelajaran, tauladan dan pandangan yang semuanya ada makna penuh tersirat berselirat. 

Kembali kepada Diego dan Marcia yang masih berada di dalam kereta dalam perjalanan pulang ke rumah. Sebab hantar Mek Muna sampai ke rumah Antonio sahaja. Antonio akan pulang ke Roraima keesokan hari selepas kerja. bersama Mek Muna. Memandu kereta. Menempuh lagi 12 jam perjalanan dari petang bawak ke dinihari. Sekali lagi la Mek Muna akan menahan diri dalam kereta yang azab lamanya. 

"Kalaulah ayang buat buku tentang pesanan pantang larang Mek Muna, penuh satu buku dia punya pantang larang, konfem laku punya buku tu". Marcia mengomel memecah bicara.

Diego diam.

Dalam pikirannya hanya melayang terus mencari punca, sebab dan pengajaran yang boleh didapati dari sesi seminggu bersama Mek Muna. Mek Muna orangnya sangat berhati-hati terhadap persekitaran. Sangat prihatin tentang persepsi orang. Sangat konservatif dan tiada dasar terbuka. Sangat menjaga imej di mata orang lain dan sangat takut terjadi apa-apa. Intel Processor beliau akan terus memproses segala input kepada 'the worst case scenario' dahulu. Semua input. Tiada yang terlepas dan terkecuali. Melainkan input yang boleh menjadi kelebihan di pihaknya. 

Intel Processor itu hanya ada output berdigit 0 di dalam program beliau. Tiada digit 1 di dalam matematik get-logik-go-no-go Intel Processor beliau. Boleh kata semua input akan menghasilkan output no-go atau nombor 0.

Mek Muna sanggup untuk menolak ajakan ke JUSTUKOR semata-mata kerana JUSTUKOR tidak mempunyai eskalator bercerun landai. JUSTUKOR ada hanya eskalator bertangga berbelang kuning. Belang-belang kuning bergerak dan tangga turun naik akan membuat mata Mek Muna berpinar dan Mek Muna akan terkaku. Sampai ke sudah Mek Muna tak akan melangkah naik eskalator itu. 

Mujur Diego dan Marcia memang berhasrat untuk ke TESKOR. Di sana memang eskalatornya landai naik dan turun. Kalau tidak, Mek Muna berasa lebih selamat untuk tunggu sahaja di parkir kereta. Dapatlah Mek Muna melihat-lihat barang di TESKOR. Itu pon dengan langkah yang penuh hati-hati dan sentiasa bersiap sedia.

Seminggu bersama, memang banyak pengajaran yang boleh dipelajari sebenarnya dari sesi bersama Mek Muna. 

Yang paling penting untuk disimpulkan dan berguna untuk perkongsian bersama adalah ambillah segala input sepositif mungkin dahulu dengan bersangka baik dan berusaha untuk berbuat yang terbaik. Wajah kita akan sentiasa tenang dan tiada kerut-kerut kegusaran.

Kemudian cubalah segala input baru dan nikmati kesenangannya. Bukan menolak untuk menerima apa-apa pembaharuan yang lain dari rutin hidup kita. Selagi tak cuba, kita tak akan tahu. Selagi tak tahu, kita buntu. 

Mek Muna mungkin bukan orang yang punya banyak madah ilmu atau perpustakaan pedoman hati. Tapi hidupnya itu adalah pengajaran berguna yang perlu dipelajari dan diperhalusi. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...