Advertlets

Isnin, Disember 27, 2010

Piala AFF Suzuki 2010

2 tahun lepas, aku ada menulis pasal Piala AFF 2008. MVP Malaysia tahun itu amat off-form sehingga kalah 3-2 kepada Vietnam. Gol ketiga dilepaskan beliau amatlah tadika stendetnya.

Tahun ini, Malaysia masuk final AFF. Semua orang sudah sokong team Malaysia. Ini petanda yang bagus. Yela, semua orang sukakan yang bagus sahaja. Bukan semua orang sukakan Malaysia.

Game semalam adalah game yang beberapa tahun akan datang akan masuk segmen dokumentari. Team Malaysia kali ini dan sesungguhnya K Rajagopal adalah pencetus nafas baru sebuah pasukan bolasepak negara. Ini baru pasukan bolasepak.

Dulu-dulu team Malaysia bukanlah pasukan bolasepak. Lebih kepada himpunan pemain-pemain tertonjol dalam liga dan punya reputasi. Bukan satu unit. Bukan sebuah pasukan. 


Jadi apa yang K Rajagopal buat kali ini dengan membawa pasukan muda yang sudah bermain sesama sendiri dalam satu pasukan untuk tempoh lama adalah sesuatu yang betul. Pemain pertahanan tahu dan faham tugas mereka. Pemain tengah tahu dan sedia tahu kedudukan pemain penyerang dan semua boleh mengikut taktikal permainan yang teratur dan kemas. Skil individu pemain juga sudah meningkat. Shahrul Idlan Talaha contohnya. 


Bila bertahan semua defender dan midfielder kaver mengkaver. Bila menyerang, ada defender naik overlapping. Itu baru betul pasukan bola.


Untuk game seterusnya bagi menjulang Piala AFF Suzuki 2010, 3 gol yang dibawa team Malaysia adalah kusyen yang musuhnya pemain Malaysia sendiri. Depa dah tunjuk di Vietnam, yang mana depa boleh bertahan sungguh-sungguh. Walau riuh cemana pon stadium Vietnam itu. Tapi yela kot, mana depa nak paham bahasa Vietnam kan?


Hanya kesilapan individu yang perlu ditiadakan dan dikurangkan di Stadium Bung Karno nanti.


Cuma kena hati-hati dengan pemain no 14 - Ariff. Dia sorang yang nampak menyerlah pada separuh masa kedua semalam.


Laser hijau pula bukan penentu kekalahan. Tapi kalau nak buat drama lagi boleh la.Bukti penyokong Indon yang memancarkan laser pon dah ada masa game pertama. So, apa nak gaduh lagi pasal laser. Alfred Riedl pon tak mo mengaku yang laser adalah punca kekalahan. Dia kata, punca kekalahan Indonesia adalah gol pertama Malaysia. Mereka gagal mencari rentak selepas itu dan banyak tergamam.


Harap-harap pengadil pon bukanlah pengadil cikgu Australia yang incas masa lawan China di Sukan Asia baru ni. 


Malaysia, Tanah Tumpahnya Darahku!



1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...