Advertlets

Selasa, Disember 14, 2010

Oppertunis

Aku jarang nak menulis macam orang gila emo. Tulisan di sini semua rileks-rileks. Sejuk. Redup. Tak macam blog orang lain. Menulis mengarut terlebih emo. Tapi ramai yang suka setail macam tu. Ke saja-saja buat suka? 


Baiklah, mengikut konsep kesukaan ramai itu termasuk setail menulis ala Tun Mahathir. Di sini aku sertakan beberapa hal yang emo.


1. Aku tak suka bawak kereta kat haiway dah cukup laju 120km/j sebab nak memotong, tapi ada lagi malaun kasik flash dari belakang suruh bagi dia jalan. Abah dia. Aku akan tunggu sampai lane kiri kosong dan selamat baru aku kasik dia jalan. Padahal Myvee je. Cais. 


2. Aku jarang-jarang pakai hon kereta. Jiran rumah 'buruk' aku dulu, mesti guna hon kereta bila sampai rumah, suruh bibik bukak kunci. Kalau aku saing balik sekali dengan dia, aku dah masuk rumah, bibik dia baru pegang pintu pagar. Apa guna hon kereta? Tapi bila masuk jalan KL. Silap-silap 3-4 kali juga kena guna hon. Orang di KL membawa kereta dengan sangat oppertunis, tiada langsung kourtersi. Nak tengok depa angkat tangan? Tunjuk jari adala.


3. Aku tak suka ahli politik. Mereka semua penghidap penyakit oppertunitis. Penyakit berjangkit yang tiada penawar. Yelah, kalau nak buat kebajikan kepada rakyat, baik masuk Jabatan Kebajikan Masyarakat kan? Lantak la nama parti ada rakyat ke takde rakyat ke. Semua ada oppertunitis. Secara amnya, ahli politik juga adalah satu kerjaya. Jadi, berkerjaya adalah untuk mendapatkan pendapatan. Maka ahli politik juga mencari kekayaan di dalam kerjaya mereka. Boleh belah sama manifesto kebajikan rakyat.


4. Bagi membuat kebajikan kepada pembaca blog ini, aku sarankan hangpa semua masuk ke laman web Myeg. Bubuh IC sendiri, adik beradik, pak, mak, tok nek yang mana ada kereta. Cek tengok ada ke tidak saman. Pi setel dan dan hari ni jugak. Boleh dapat diskaun 50% untuk setiap saman atau bayar minimun RM30 sebiji saman. Aku kata sekarang. Bukak tab baru, bubuh myeg. Tak nak buat jugak? Ok. Tolong bukak Maybank2u dan bank-in barang seratus dua dalam bank akaun aku boleh? Aku terbayar 5 saman tertunggak aku sehari sebelum PDRM buat pengumuman potongan diskaun. Sekarang aku hanya boleh telan air liur tengok resit berkeping-keping beratus ringgit tu. Ini adalah pengumuman kebajikan yang paling mahal aku boleh buat untuk hangpa. Nak bagi sorang seratus dua, aku tak rela.


5. Aku baru pertama kali dalam hidup tengok anggota PDRM ambik RM30 dari menyaman orang tahun ini. Aku sebelum ni tak berapa nak percaya. Tapi kali ini adalah sangat nyata. Aku kemudian pernah juga ditahan sebab langgar lampu merah. 4 kereta sekaligus. Tapi 3 kereta tak disaman (termasuk aku), kecuali seorang yang belakang aku. Aku tak cakap apa-apa, tak merayu, tak mintak tolong-tolong. Aku bagi IC dan lesen dan sengih. Tunggu untuk disaman. Tapi dia tak saman. Jadi, bukan semua polis tu yang meminta, kita yang menyebabkan polis tu meminta.


6. Bagi aku, polis (yang beragama Islam) tak perlu memakai lencana 'Saya Anti-Rasuah'. Kita dah sedia maklum yang di bahu kiri kita ada pencatit dosa. Di bahu kanan kita ada pencatit pahala. Itu lebih deep dari lencana. Sama macam peminat Manyuu pakai jersi yang ada lambang setan la. Depa tetap tak iktiraf itu setan. Ada ke tak ada lencana atau lambang di baju memang kepala otak tetap menafikannya apa kebendanya. Tapi kepala otak tak boleh menafikan kewujudan pencatit kiri dan kanan. Kalau nafi jugak yang ini, itu dah melanggar rukun Iman. Rukun Iman adalah tiang akidah. Tiada tiang, runtuh la.


7. Bercakap mengenai Manyuu, aku rasa depa kalah pagi nanti dengan Arsenal. 2-1. Pak Alex mesti komplen berlebih-lebih. Tapi aku bukan pentafsir tukang tilik. Aku berharap je depa kalah. Heheh. 


Ok. Cukup dah. Semuanya emo. Semoga hangpa suka setail cerita yang emo gila isim sebegini. Aku emo sebab ada yang buka selang sehari blog ini tapi tak ada cerita baru. Aku rasa terhutang. 

2 ulasan:

don berkata...

salam,

emo ke? tak berapa nak caya keemosiannya kecuali part yg bayaq saman sehari sblm diskaun..heheh..
kalu dak boleh la beli apa2 yg patut utk rumah baru...hehehh

Diego Amani berkata...

^don^

Oh, tak cukup emo ek? Oklah. Memang tak berbakat pon dalam menunjuk perasaan. Heheh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...