Advertlets

Khamis, Disember 23, 2010

Dalam dompet kamu ada List E?

Ok, dalam dompet aku ada list E sejak 2-3 tahun lalu. List E adalah senarai Emulsifier yang dikatakan berkandungan atau berasal dari Sudae Suinae Sus.

Aku dapat list E ini dari seorang kawan yang dahulunya belajar di Jerman. Kat sana segala menda mungkin mengandungi kandungan tidak halal. Jadi dia ada senarai E ini. Dia dapat dari pertubuhan muslim Jerman sendiri. Senang. Hanya orang Jerman yang tahu apa yang orang Jerman makan. 

Berbalik kepada senarai E ini. Kekadang terlintas juga, betul ke tidak senarai ini. Aku pernah google dan jumpa senarai yang sama di beberapa laman web masyarakat muslim lain. Jadi aku amik sebagai panduan. 

Pada satu hari. Aku makan Mamee (ayat stendet sekolah rendah). 

Aku belek kelebet habis pembungkusan Twisties ini. Ada logo Halal Malaysia. Sedap dimakan. Aku kelebet pula senarai kandungannya. Siot. Salah satu dari kandungannya adalah E 631 yang sudah masuk ke dalam senarai E yang ada dalam dompet aku. 

Ok, demi kehalalan dan kesejahteraan. Aku letak kepercayaan kepada logo Halal Malaysia dan lembaga bertanggungawab terhadap kandungan dan ramuan syarikat Mamee. Maka kami meneruskan permakanan Mamee ini dengan anak-anak dan isteri sampai habis.

Tetapi, mengikut prinsip Muslim terpelajar dan berhemah. Kita gali.

Aku jumpa sudah penjelasan mengenai E list tersebut yang senang je boleh digoogle. Senarai E yang diberikan itu adalah semua Emulsifier atau kod ramuan dalam makanan. Ianya diekstrasi dari lemak dan boleh jadi dari tumbuhan atau haiwan. Tapi sekarang tumbuhan lagi banyak dan murah, kebanyakannya E yang sedia ada dah berasaskan tumbuhan sebab agensi pembuat ramuan pon paham apa itu Kosher dan Halal. Boleh bangkrap apa kalau tak memenuhi Kosher dan Halal pada masa kini.

Tetapi artikel yang aku baca 2 minggu beturut-turut dalam suratkhabar The Bintang ini sudah mengoyang dan overrule pengetahuan dan pandangan asal aku mengenai halal dan haram, terutamanya senarai E itu. (Suratkhabar The Bintang, I link u, U link me back ok?).

When haram can become halal - if a prohibited ingredients undergo transformation that changes the its properties or attributes to the point that it becomes a different product, it is no longer forbidden.

Secara amnya menceritakan jika lemak Sus itu sudah di'istihalah' menjadi bahan lain (secara proses kimia dan pencampuran bahan lain) yang tiada rasa, warna, bau, rupa dan gaya Sus lagi, ianya sudah menjadi gelatin dan gelatin itu pula digunakan untuk buat coklat, ianya tiada lagi rasa, warna, bau, rupa Sus maka halal. 

Be guided by natural senses - The mere presence of alcohol in food or beverage is not the determining basis for their prohibition, rather the substance is unlawful by virtue of its intoxicating effects.

Secara amnya menceritakan jika kita dilarang meminum arak kerana kandungan alkohol, ianya tidak berapa tepat. Kerana tapai, tuak, minuman berkarbonat dan budu juga mempunyai sedikit alkohol (ethanol). Tetapi apa-apa minuman atau makanan yang boleh membuatkan kita hilang kewarasan (sanity) yang dilarang. 

Kedua-dua artikel ini ditulis oleh Prof Dr Wan Azhar Wan Ahmad dari IKIM.

Ianya hendaklah dibaca penuh teliti belakang ke belakang dan jangan mengambil simpulan yang aku buat sahaja. Beliau memberi beberapa pandangan yang bersandarkan situasi yang ada pada zaman Rasulullah dan juga mengambil kira zaman sekarang yang segala kandungan harus diteliti menggunakan Gas Chromatography Molecule Spectroscopy analysis baru tahu halal haram. 

Kesimpulan beliau yang harus kita ambil. Agama Islam adalah memudahkan. Jika ada 2 pilihan, pilih yang lebih memudahkan. Tapi:

(i) In case of doubt and one fears that one may compromise one’s religious belief and principles in doing or consuming anything, then one may distance oneself from such a thing.

(ii) Any product that contains a considerable amount of a prohibited substance, or in which the properties of a prohibited substance are noticeable, is in itself prohibited, and thus to be avoided; 
(iii) If the amount of a prohibited substance is significantly inconsequential/infinitesimal to affect the noticeable properties of a thing, then the prohibition may be ignored.
Semoga mendapat manfaat. Aku rasa, menulis untuk berkongsi ilmu lebih sedap dari menulis untuk mengecam orang demi kepartian atau merendahkan kredibiliti dan kualiti diri orang lain semata-mata demi kepercayaan atau agenda diri sendiri. Hidup ini perlu tenteram. Bukan busuk hati dan berdendam. Sekian.


2 ulasan:

Juan Nazlan berkata...

dulu ada.. la ni mana pi pun tak tau.. asaikan ada tanda halal jakim, kira yakin dah la.. biaq org2 jakim la yg masuk neraka dulu..

Diego Amani berkata...

^Juan^

Letak jela percaya pada depa. Nak beli mesin GCMS sebijik untuk test tak mampu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...