Advertlets

Selasa, Jun 08, 2010

Tulis-tulis : Jana dan Kuasa

Dengar kata YTL dah katup stesen janakuasa Paka. IPP generasi pertama yang dah tamat perjanjian berat sebelah lagi maha untung untuk pakcik Francis. Yeke? Man yang kasik tau hari tu. Aku malas nak selidik.

Tahun 2014-2015, Powertek Melaka, YTL Pasir Gudang, Genting Sanyen Banting, Segari Lumut, dengan PD Power semua akan tamat tempoh perjanjian IPP depa. Apa maksud ini? Sebanyak 4,155MW supply letrik seluruh negara akan berkurangan. 

Ini akan berlaku dalam 5 tahun akan datang. Kegunaan sekarang 15,000MW untuk seluruh negara. Dikatakan akan ada sebanyak 5% peningkatan tenaga letrik setiap tahun. Jadi kalau sekarang supply letrik dikatakan berlebihan sebanyak 40%, bila berkurangan supply 4,155MW maka negara tak kan ada lebihan janaan letrik lagi dalam masa 5 tahun ni malahan negatif (adala dalam negatif 10,000MW), satu situasi yang agak merisaukan orang-orang letrik. Bagi depa, biar lebih dari cukup-cukup. Mau black-out 1Malaysia? Itu 15-16 tahun dulu boleh la.

Jadi, mana nak dapat supply lebih janaan letrik? 

1. Tarik kabel dari Bakun ke Johor. Ini idea Tun lagi. Tapi sangat tak viable. Tun sendiri dah buka option lain. Deal dengan pelebur aluminium untuk guna separuh dari janaan Bakun. Itu pon tak betul-betul cukup sebab sekarang bukan 1 je pelebur aluminium, dah ada 2-3 lagi syarikat nak bukak pelebur aluminium kat Sawarak. 

Juga bukan Bakun je ada hydroletrik. Sekarang dah ada satu lagi hydroletrik di Murut. Itu pon untuk kegunaan pelebur aluminium jugak. Jadi apa yang dijana di Sarawak, Sarawak la guna.

2. Pertingkatkan janakuasa sedia ada. Dah ada ura-ura Jimah nak bukak 1 unit baru yang sama besar dengan unit sekarang 700MW, dengan Tg Bin nak bina 2 lagi unit loji baru dalam kawasan sedia ada dalam 1400MW. Yang ini lebih jimat masa, tenaga, serta modal. Sebab tanah tak yah beli baru dah. Dorang lagi suka sebab IPP kan menguntungkan depa. Ini adalah perjanjian konfem duit masuk. Sapa tak nak jenis pelaburan yang langsung rendah risiko macam IPP ni, jalan penuh dapat jual rate jalan yang konfem untung. Stendby, dapat duit  jugak sebab stendby. Mau makan 20 tahun jugak satu deal IPP. Tapi baru 2100MW. Mana nak cekau lagi bagi cukup?


3. Bukak janakuasa nuklear. Yep, nuklear. Dengar kata kerajaan tengah shortlist kawasan yang paling sesuai. Sebab pembinaan dia amik masa 15-20 tahun, kerajaan kena amik langkah awal. Jadi ini memang kebarangkalian besar Malaysia akan ada loji janakuasa nuklear. Kawasan yang dekat dengan sumber air sebab perlu jumlah air yang sangat banyak untuk penyejukan reaktor. Aku duk terasa macam akan terjadi di kawasan Pantai Timur. Jana kuasa nuklear menggunakan bahan mentah paling sedikit berbanding semua yang lain. Gas dah nak abis supply di Malaysia dalam 10 tahun lagi mengikut Petronas. Arang batu memang banyak, tapi juga akan kehabisan atau naik mencanak. Kalau memang betul kehendak Malaysia untuk ada jana kuasa nuklear, aku nak tau jugak apa jenis perancangan untuk menghapuskan sisa radioaktif yang dah diurai. Setakat ini, sapa pon tak tau nak setel cemana sisa itu. Jadi, kita tunggu jela ek. 


Err dalam konteks yang sama, sapa yang support Earth Hour setahun dan 2 tahun yang lepas? Aku tak sempat sambut pon sebab kebetulan dedua kali tu aku keluar jalan-jalan makan nasi dan pi Jusco. Sebagai matematik mudah. Kalau negara kita keluarkan janaan letrik 40% lebihan tetiap hari. Adakah negara mengalami penjimatan / pengurangan penggunaan tenaga letrik untuk sejam itu? Aku tak rasa untuk hari itu dan jam itu, semua loji janakuasa letrik seluruh negara kita di arahkan untuk supply sedikit kurang janaan letrik untuk Earth Hour. Jadi, pikir-pikirkanlah.

Nota sepakan sudut penalti: Semua dah macam lupa hal subsidi dengan negara nak bengkrap ek? Macam memesong perhatian kepada Mavi Marmara dengan Rachel Corrie. Apa pon, syukur semua selamat, cuma bantuan yang diharapkan dihantar tetap tak sampai. Sayang.

2 ulasan:

Juan Nazlan berkata...

bantuan kepada indusri dipanggil INSENTIF,

bantuan kepada rakyat dipanggil SUBSIDI..

hahahhaa.. memang terang2 nampaknya rakyat diutamakan..

memang patut la ajai keliru...

Adam Ruslan berkata...

^Juan^

Hahah, insentif la sangat. Bertambah defesit adala dengan insentif tuh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...