Advertlets

Selasa, Mac 02, 2010

Arsenal dan Kejuaraan Liga

Laaaaama tak menulis hal ehwal Arsenal.

Sebagai musim paling menarik untuk kejuaraan Liga Perdana Inggeris, tiada faktor jelas untuk mana-mana pasukan menjadi juara Liga Perdana Inggeris musim ini.

Chelsea? Selepas dua kali mereka kalahkan Arsenal, prestasi mereka terus merudum untuk beberapa perlawanan selepas itu kerana belum habis penat berlari mengejar bola melawan Arsenal, maklumlah pasukan veteran serta barisan pemain yang banyak masa luang untuk 'makan luar'.

Man Utd? Dua kali juga mereka kalahkan Arsenal, tetapi mereka dah kalah sama banyak dengan Arsenal sekarang (dan mungkin kalah lagi nanti) juga mereka ada kredibiliti untuk kalah dengan pasukan bawahan seperti Burnley misalnya.

Jadi, adakah persaingan dari pasukan lain untuk kejuaraan liga? Aku nampak kelab seperti Liverpool, Spurs, Man City serta Villa lebih suka untuk berpandangan singkat dan merebut tempat ke empat dan seterusnya sahaja.

Jika diikutkan perlawanan akan datang, Arsenal hanya mempunyai Spurs dan Man City sebagai pasukan yang mencabar, bukan memandang rendah pasukan bawahan lain seperti Birmingham, Wolves, Burnley, Wigan dan Hull, tapi ianya motivasi untuk pasukan Arsenal mencipta momentum menang berturut-turut sehingga akhir musim.

Bagi Man Utd dan Chelsea, mereka masih punya agenda untuk bertemu sesama sendiri untuk memilih kalah atau menang dan seri. Juga ada masih ada pasukan mencabar seperti Spurs dan Liverpool untuk mereka. Man Utd juga ada laluan sukar bertemu semula Man City yang baru sahaja meleburkan rekod tanpa kalah Chelsea di Stamford Bridge. Kata pendeknya, harapan untuk mereka hilang mata penuh adalah tinggi. Beza mata untuk tempat pertama dan ketiga hanya 3 mata. Hanya tinggal 10 baki perlawanan. Jadi kesimpulannya, 'it will go down to wire' ikut bahasa John Dykes.

Jadi mari kita fokus kepada Arsenal sahaja kerana buat apa pening-pening kepala pikirkan pasukan orang lawan dan hal ehwal pemain mereka kan?

Apa yang terjadi, di akhir kejuaraan liga nanti untuk Arsenal, bagi aku kepercayaan Wenger sejak mula musim dengan barisan pemain muda beliau memang ada asasnya. Pemain yang paling meningkat naik dari segi prestasi dan potensi adalah Alex Song. Tahun lepas atau tahun sebelum itu, Song bukan pemain utama. Bukan pemain paling diharapkan. Tekel entah ke mana. Marking tak kena. Bacaan rentak perlawanan pon lemah. Tapi sekarang Song untuk Arsenal adalah ibarat K.Gurusamy bagi Malaysia. Pembaca rentak, pematah serangan dan pemula gerakan. Tanpa Song, Vermalean tak mungkin menjadi pemain pertahanan penjaring gol terbanyak setakat ini.

Kalau nak dikatakan tonggak utama sebenar, memang Fabregas adalah teraju utama. Sebab dia yang banyak 'assist' dan menjaringkan gol-gol penting. Tapi bak kata bidalan, disebalik kegagahan seorang lelaki, pasti ada perempuan yang menyokongnya di belakang. Jadi dalam hal ini, Fabregas teraju utamanya, tapi Song adalah kemudi dibelakangnya.

Gambar Fabregas dan Song di tempat kerja bersama ex-officemate.

Aku mula memberi perhatian terhadap posisi pertahanan tengah sejak zaman Viera. Aku bandingkan apa yang Viera buat dengan Keane buat dalam permainan. Juga bila Makalele masuk Chelsea, apa yang Makalele buat. Viera bagi aku masih yang terbaik. Kualiti Viera dulu adalah gabungan Fabregas dan Song sekarang. Musim ini, Song sudah menghampiri potensi Viera untuk keupayaan bertahan dan membaca rentak, cuma dia belum lagi ada teknik hantaran-bola-pembelah-pertahanan yang Fabregas ada. Fabregas memang sangat mahir bahagian itu.

Aku memang harapkan kejuaraan liga berpihak pada Arsenal musim ini. Tapi dah tinggal 10 perlawanan, harapan mula menjadi optimis. Ada sinar untuk Arsenal mencelah dalam kancah gawat antara Man Utd dan Chelsea sekarang. Harap Song tak kena kad merah dalam perlawanan akan datang atau buku lali terkulai-kulai macam Ramsey. Harap momentum mereka menang perlawanan menentang Stoke baru-baru ini akan menjadi pemacu untuk terus menang tiap perlawanan akan datang.

Ironi.

2 musim lepas, Arsenal sedang menuju ke arah kejuaraan liga tapi bila Eduardo patah kaki dalam game Birmingham, Gallas sebagai kapten merajuk dengan pengadil bagi penalti dan Arsenal kalah dan tidak menang liga. Kali ini Ramsey pula patah kaki. Tapi Fabregas sebagai kapten tak merajuk malah menjaringkan gol penalti pasukannya dan Arsenal menang serta menuju ke arah kejuaraan liga.

Renung-renungkanlah.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...