Advertlets

Isnin, Mac 08, 2010

Tulis-tulis - Subsidi

Mengikut beberapa pendapat dari laporan akhbar, kesimpulan UTAMA yang aku dapat buat adalah minyak (Petrol dalam bahasa yang lebih tepat) akan tetap NAIK harga. Mungkin RM 0.10 seliter. Ini kata laporan akhbar yang aku baca di antara baris laporan mereka. Betul atau tidak, aku hanya sebagai agensi ramalan yang 'hanya nak tolong'.

Canang-canang tentang cara-cara subsidi minyak akan dimansuhkan memang banyak laporan mengenainya, tapi aku heran. Heran dengan pendapat yang suruh mansuh terus. On the spot. Katanya pasaran memang akan mengalami keterjejasan bila harga minyak dimansuh terus subsidinya, tapi selepas itu pasaran dan orang ramai akan dapat kembali menyesuaikan diri dengan harga pasaran sedia ada. Ye ke?

Kalau dilihat dengan apa yang kita dah pernah alami, masa harga minyak RM2.70 seliter, SEMUA mengeluh, sana sini mengeluarkan pendapat itu ini. Harga barang naik mencanak. Harga tiket bas naik. Tambang bas sekolah naik. Harga ikan naik. Sayur pon naik.  Tapi ada jugak yang nak mengeluarkan pendapat suruh mansuh terus sekarang ini. Abah dia cop duit agaknya. Tidak bersyukur betul.

Ok, dari sudut perspektif aku, pendapat teknikalnya mengatakan bahawa pemberian subsidi adalah PEMATAH kepada produktiviti, keefisyenan dan inovasi. Semua jargon yang terbaik untuk menjadi masyarakat negara membangun lagi maju. Contoh senang, kerajaan bagi kita baja subsidi. Sewajarnya kos kita membeli baja dah kurang, tanaman kita makin subur sebab selalu dibaja jadi hasil tanaman menjadi lebih banyak, kita mendapat untung berlipat ganda. Betul?

Tapi, negara Malaysia sudah lama hidup dengan mentaliti 'mudah' dan 'biarlah'. Bila dah dapat baja percuma, usaha kita makin berkurangan, tanaman makin sikit, baja yang sepatutnya diguna, dijual semula untuk keuntungan jangka pendek dan menampung pembelian itu ini. Jadi di mana hasil produktiviti, efisyen dan inovasi di sini kalau sendiri dah malas?

Tapi dari satu lagi sudut mendalam yang ingin ditekankan, subsidi minyak bukan macam subsidi baja. Ada pernah dengar kerajaan nak mansuh subsidi baja? Takde pulak. Sebab?

Sebabnya mudah. Bila mana ada apa jua jenis skim subsidi, pasti ada orang-orang terdekat dengan perlaksana skim yang akan mendapat untung 'rezeki terpijak'. Contoh subsidi baja lagi, Jika dikaji dan diteliti siapa pengeluar, pembuat dan penjual baja subsidi kerajaan, kita dah tahu ke mana wang subsidi kerjaan ini pergi. Sedikit sebanyak poket-poket perlaksana skim ini yang terisi atas dasar imbuhan dari pengeluar, pembuat dan penjual barangan subsidi ini. Betul ke tidak? Kes kotak ikan yang terbaru ini. Kes susu sekolah sebelum ini. Kes yang akan datang, prasarana jalur lebar di kampung-kampung tidak lama lagi. Apa kes pak menteri nak berpatah arang berbuih mulut nak mansuh subsidi baja, air susu dan kotak ikan? Hilang la sumber pendapatan diri sendiri.


Jadi kenapa pulak yang susah payahnya segala pak menteri sibuk sangat nak mansuhkan atau kurangkan subsidi minyak ni? Ini lagi mudah untuk diperjelaskan. Kalau dulu RM 2billion* kerajaan guna untuk subsidikan petrol sebanyak RM0.30 seliter kepada rakyat pada harga USD ~40-50 setong, kali ni bila minyak naik harga kepada USD 80-90 setong, kalau kerajaan masih menampung RM 0.30 sen seliter, pasti jumlahnya akan menjadi RM 3-4billion* untuk jumlah penggunaan minyak yang sama. Jadi di mana harus dicekup RM 1-2 billion ini?


Subsidi minyak lain sikit dari subsidi baja. Sebab subsidi minyak akan terus dibayar pada tokey penjual minyak iaitu PETRONAS. Isi la jenama lain pon, semua itu pusing-pusing balik dapat kat PETRONAS jugak. PETRONAS pula tidak terikat dengan mana-mana pak menteri secara langsung.


Itu yang menjadi perdebatan dan kekusutan semua pak menteri di Parlimen. Semua pak menteri akan terjejas dengan penggunaan tambahan RM 1-2 billion ini dari kantung akaun negara untuk tujuan subsidi minyak ini. Sebab apa? Sebab pendapatan 'tambahan' mereka akan terjejas teruk. Semua projek-projek yang mereka dah 'kautim' dengan segala vendor, pengeluar, penyedia perkhidmatan semuanya akan 'on-hold'. Jadi pak menteri semua akan kehilangan pendapatan 'tambahan' 15% mereka untuk setiap projek yang telah di 'kautim'. Tiada budget kata mudahnya. Jalan yang patut ditar, tak jadi. Landasan keretapi berkembar, tak jadi-jadi. Stadium baru, separuh jadi. Semua projek yang 'on hold', tiada pendapatan 'tambahan' untuk pak menteri. Rakyat ke yang merana, ke pak menteri yang susah hati?


Cuba bayangkan, satu kementerian dapat kata la RM 50 Juta* untuk perbelanjaan setahun. 15% adalah RM 7.5 Juta yang PASTI masuk poket pak menteri sebagai pendapatan 'tambahan'. Kata la budget kementerian ini dipotong sebab nak tampung subsidi minyak. Tak ke hangin pak menteri ini sebab potensi pendapatan 'tambahan' mereka akan hilang? Mau RM 1-2 Juta jugak yang hilang. Tak kasihan ke kita rakyat ini dengan pak menteri pak mentri ini? Mereka akan hilang potensi pendapatan 'tambahan' ~ RM 1 juta setahun.


Jadi, sebagai rakyat yang sentiasa di dahulukan, kita harus menerima kenaikan harga minyak dari kerajaan sebab itu sahaja cara untuk pak menteri terus hidup mewah, senang lagi bergaya dengan pendapatan mereka. Kalau tidak, macam mana pak menteri kita nak makan kambing panggang bagi meneruskan kelangsungan hidup mereka?


Sebab itu pak menteri semua akan bersungguh-sungguh menyakinkan rakyat yang mana, kita kena kurangkan subsidi minyak untuk mengelakkan pembaziran dan mengukuhkan ekonomi negara (padahal mengukuhkan ekonomi poket sendiri).


Jadi, kesimpulan yang aku boleh buat, nak tak nak memang kita kena terima kenaikan harga minyak sebab bukan kita yang kawal harga pasaran. Kalau naik, kita perlu inovasi untuk menyerap kenaikan-kenaikan harga lain untuk meneruskan kelangsungan hidup. Nak harap pak menteri, dia bukan kisah pon kat rakyat.


Hidup kita ada pilihan. Kalau KFC dah tak mampu beli, ayam gorang pasar malam masih lagi mampu untuk dibeli. Sedapnya sama sahaja. Kalau kereta jenis togok minyak tak ingat, pandai-pandai la 'upgrade' dengan kereta yang cicip sikit-sikit je. Sampai jugak ke destinasinya.


Tapi aku tetap tak setuju subsidi dimansuh terus. Itu bukan tindakan wajar bagi sebuah negara pengeluar minyak mentah (yang ada pendapatan dari penjualan minyak mentah) dan hanya menguntungkan orang-orang besar, bukan rakyat. Juga, tiap seorang dari kita ada 1 butang 'power' untuk menyedarkan pak menteri. Kalau pak menteri sebut lagi 'rakyat mesti ubah gaya hidup', memang benar la apa yang aku tulis ini.


Cuma perlaksanaan pemberian subsidi harus diperkemas untuk mengelakkan pembaziran (tak reti bersyukur, pakai Hummer tapi ikut jalan jem), salah guna (beli, seludup dan jual semula) dan salah bagi (bukan rakyat Malaysia pon beli harga dengan harga subsidi).

Notakaki amANI : Rasa ada tertulis dah hal ini dalam konteks yang sedikit berbeza sebelum ini, tapi biasalah, Melayu mudah lupa. Jadi aku tulis sekali lagi untuk mengingatkan lagi.

* aku tidak pasti nilai sebenar, aku bagi je satu nombor bagi nampak besar lagi gempak.

2 ulasan:

mrfactoid berkata...

Wow, sudah masuk ceritera politik..he he he..

Test check blog wa pulak..

amANI berkata...

^mrfactoid^

Sudah ada blog tuuu.. hahah..

Memang tidak disangka-sangka.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...