Advertlets

Jumaat, Mac 05, 2010

Tulis-tulis - Berita Panas

Berita dalam suratkhabar baru-baru ni banyak buat orang panas.

Panas Hati.
Bila budak kecik atau bayi kena tendang, pijak, sepak, terajang dan dibiar sampai mati. Atas dasar apa nak buat macam tu sekali? Bagi orang yang sudah ada anak sendiri macam aku, hal-hal yang menyebabkan kesakitan, teriak dan sebagainya untuk seorang kanak-kanak kecil memang sangat menyayat hati. Juga menyebabkan aku panas hati pada si perlaku. Agak-agak la kalau nak panas hati dengan budak-budak pon. Ada otak tiada akal. Haih.

Hari Panas.
Mula-mula tak rasa banyak beza sangat panas cuaca nih. Tapi sejak pi Subang baru ni, duduk kat rumah sana baru terasa panas bahang masa duduk dalam rumah. Dah macam duduk dalam sauna saiz gergasi. Bila balik ke Johor, cuaca panas pon ikut sekali. Kalau dulu kipas dinding keras kepala dengan kelajuan 1 pon aku masih boleh selimut toto. Sekarang selimut toto kene terajang jatuh terduduk bawah katil terus. Mujur aku masih mengekalkan sifat sopan semasa tidur dengan tidur secara berpakaian lengkap baju dan seluar. Agaknya dengan cuaca panas ni orang cepat panas hati kot, tu yang budak-budak kena terajang tu kot.

Panas Kering
Baru-baru ni aku dapat peluang naik ke sebuah empangan air mentah untuk daerah Kluang. Empangan tu dah takda rupa empangan. Macam lombong tinggal je. Lombong tinggal mungkin banyak lagi air kot. Air dah susut teruk. Kering. Tunggul-tunggul kayu nampak sampai ke kaki dah. Dari 8 pam yang ada. Satu je boleh jalan. Sebab air tak cukup. Operasi harian SAJ telah di ambil alih oleh RAMD. Kata dorang, sekarang ni kira darurat untuk daerah Batu Pahat dengan Kluang. SAJ siap buat sembahyang hajat untuk diturunkan hujan supaya paras air naik balik. Agak-agak sapa-sapa yang masih lagi belum buat simpanan air, sila la berbuat demikian. Simpanan emas ke hape ke boleh buat masa air banyak nanti.

Yang menyebabkan aku terasa nak jadi Karam Singh Walia ini adalah berkenaan status empangan tersebut. Empangan tu sepatutnya hanya sebagai bekalan air mentah simpanan/bantuan. Bekalan air mentah utama patut dari air sungai. Tapi mengikut ujian dari SAJ, air sungai itu sepanjang tahun kandungan asid tinggi. Tak sesuai untuk diproses sebagai bekalan air bersih. Jadi empangan tu dah jadi sumber utama untuk SAJ. Jadinya:


Bila sungai dah tercemar,
Air dah kurang,
Panas hati belum pudar,
Panas diri bertambah berang.

Air Panas
Semenjak Aqil masuk sekolah ni, hari-hari dia dapat mandi air panas waktu pagi. Ummi dia masak air, campur sekali dalam baldi tadahan. Disebabkan Aqil suka teriak pagi-pagi, jadi dia hanya disiram dalam 2-3 kali sahaja meskipun pujukan Ummi dia hanya '1 kali' siram sahaja. Yang menjadi nostalgianya bila aku teringat, pak atau tok dulu pon suka sediakan air panas dalam baldi tadahan masa aku nak pi tadika. Jadi, dapat mandi air saki baki air panas Aqil pon best jugak rasanya. Hahah.

Untuk rekod, Aqil akan berubah personaliti bila sudah siap berpakaian tadika. Dia sudah redha dengan kehendak dan keperluan dia perlu ke sekolah. Jadi dia akan dengan cerianya melambai Ummi bila dah masuk kereta. Tak payah la aku nak kena bertukar jadi Dr Fadilah Kamsah awal-awal pagi lagi.

4 ulasan:

~ fiza berkata...

mmg btl2 panas hati dgr psl budak kena belasah tu kn...mslh psikologi kot org tu...

n hari panas agak menggembirakan sbb jemur baju kejap je dh kering hehe

salam buat k.ezi...

a z m i r berkata...

bestnye mandi air panas pagi2.. tapi air sejuk pun best jugak, baru dapat rasa segar pagi..

amANI berkata...

^fiza^

Memang cepat kering kalau rajin, tapi kalau lambat basuh, lambat kering jugak. Panas punya pasal, jadi malas. Hahah.

^azmir^

Heheh, saki baki je, dapat secebok dua je. Pastu tetap air sejuk jugak.

noor afzan berkata...

salam..
skang ni mmg cuaca panas..
masa kat sabah lagi terasa..
orang kata sebab el nino..

panas hati dengan keadaan sosial sekarang tu jangan cakaplah..
dah paras leher dah kalau duk dalam air banjir..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...