Advertlets

Selasa, September 08, 2015

Bolasepak Akar Umbi III

Liga GSA 2015 9 sebelah U12

Anjuran Glory Soccer Academy, yang berpusat di Taman Bukit Jaya, Tiram. 

SJFC sudah bersedia sejak pukul 6.30 pagi. Berkumpul di McD UTM Skudai. Zhariff, Aiman, Akmal, Amani dan Adib bersama Pn Nora. Manakala aku membawa Aqil dan Ammar. Sedikit terkejut sebab hanya Pn Nora yang menjadi pengiring kalau aku tak ikut serta. En Nizam hanya menunggu untuk perkumpulan pemain sahaja. Encik Khai hanya akan datang nanti kemudian. Jadi ayat yang sama macam sebelum ini. "Nanti abang la tolong bawak team tu ye". 

Bila dikira semua pemain, 2-3 lagi yang akan datang kemudian, ada la 10 pemain semuanya. Jumlah dibenarkan ialah 15 pemain. Dan seorang keeper pon kami takde. Bila ditanya, sorang pon tak berani sukarela menjadi keeper. Glove tak ada, seluar panjang pon tak ada. Mujur ada jersi lain warna. 

Satu lagi kejutan ialah pemilihan lokasi perlawanan. Dibuat di padang bolasepak awam. Yang hanya ada satu khemah urusetia, padangnya bersaiz sederhana tapi tiang gol saiz luar biasa. Jumlah luas kawasan berpasir lebih banyak dari kawasan berumput. Tandas pon tak ada. Tempat redup banyak tapi pepandai sendiri untuk membawa tikar dan khemah untuk keselesaan peserta. 

Pn Nora selesaikan segala urusan air, pisang, ais, glukos dan penyertaan. Aku hanya tolong depa memulakan pemanas badan dan menetapkan posisi permainan. 

Hazim bila dipujuk baru lah sedikit berani nak jadi keeper, tapi dia bukanlah keeper semula jadi, masih lagi ingin menjadi pemain padang. Belum digilap dan betul-betul 'in' dengan karektor sebagai keeper. Teknik tangkapan aku tunjuk 2-3 jenis bagi dia terbiasa. Tangkap dengan 2 tangan. Tangan di belakang bola. Tangkap bola bukan cekup macam tangkap belalang. 



Jadual sampai masa kami tengah memanaskan badan. Perlawanan ke-empat, pihak lawan pula ialah Youngstar A dan GSA#6. Youngstar kami kenal sebagai johan kejohanan karnival SJFC bulan 2 haritu. GSA#6 pula pasukan tuan rumah, salah satu dari 3 pasukan tuan rumah kejohanan. 

Sebelum perlawanan bermula, mujur ada pemain yang sudi meminjamkan glove beliau. Jadi keeper kami lebih konfiden untuk berada di atas padang. Strateginya ringkas, jangan bagi pihak lawan buat cubaan merembat ke arag gol. Jadi keeper tidak diperlukan untuk membuat saves yang susah. Tak payah sepak bola tinggi, biar Aiman yang ambil sepakan gol. 

Penyerang Zhariff dan Aliff. 

Perancang tengah Akmal dan Haziq. 

Pertahanan Ammar, Aiman, Adib dan Aqil. 

Keeper Hazim. 


Kesudahannya.

Perlawanan pertama dengan GSA#6, SJFC menang 1-0 hasil jaringan Zharif dari pergelutan di depan gol dibantu dengan percubaan dari Aqil.


Perlawanan kedua dengan Youngstar A, SJFC kalah 1-5. Juga dengan jaringan dari Zharif. Walaupon Marzuki ayam tambatan Youngstar dikawal rapi, Ammar tapi rakan-rakan beliau yang lincah tetap dapat mencari peluang menghasilkan gol. SJFC naib johan kumpulan D dan layak ke suku akhir. 


Dalam suku akhir, SJFC bertemu JK Sungai Tiram. Dalam perlawanan ini keadaan padang sangat buruk akibat hujan lebat pada waktu tengahari. Kawasan depan gol bergenang dengan air. 

Tambah buruk bila kekasaran berlaku kepada penjaga gol bidan terjun, Hazim. Dia diterjah keras pihak lawan, berdarah lutut. Teriak habis penjaga gol kami. 


Pengadil tidak memberikan faul malah membenarkan gol yang dijaringkan. Sangat banyak keputusan yang meragukan pengadil sehingga En Khai dan En Nizam beberap kali diberi amaran di tepi padang, sehingga diugut untuk diarahkan keluar padang, tapi pengadil sendiri tak punya sebarang kad berwarna pon di dalam kocek. Sepanjang perlawanan dipertandingkan, tiada kad yang diberi sebab memang tiada kad disediakan dan pengadil terdiri dari induk urusetia sendiri yang menghantar 3 pasukan bertanding. Hemm, agak fishy kan? 

Keputusan berakhir dengan kekalahan 1-3 di tangan JK Sungai Tiram yang kemudiannya menjadi juara kejohanan mengalahkan GSA#4. 



SJFC pulang tangan kosong tapi penuh dengan pengalaman di dada. Harapan untuk pasukan diperkuat 4-5 pemain dari skuad 1MCC juga pudar sebab mereka tiba lewat dari jangkaan. Semuanya selesai dan pengalaman yang ditimba tiap pemain adalah berharga. Kami pulang tewas tapi berisi dengan pengalama dan kenangan yang sukar dicari jika hanya berlatih tanpa apa-apa pertandingan. 

Jadi, pengalaman membawa pasukan yang masih lagi muda dengan pengalaman dan tidak mempunyai asas bolasepak yang tinggi adalah sangat berharga buat aku dan SJFC. Hanya permainan kompetitif boleh membina keyakinan pemain muda ini. 

#SouthernJuniorFC

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...