Advertlets

Rabu, November 04, 2015

Catatan Diego - Nasihat@Pak Budak

Pada umur 35 tahun sebegini, kalau ada sebutir dua wisemen saying yang boleh dikongsi, Diego berasa ada baiknya dikongsi beberapa nasihat berbentuk Abah kepada yang bakal menjadi Abah atau yang dah menjadi Abah atau yang tak sedar diri itu ialah seorang Abah. Nasihat itu berbunyi lebih kurang begini.

1. Ambil bahagian dan tanggungjawab sepenuhnya dalam semua aktiviti bermula dari saat pertama kita mencuba untuk menjadi Abah. Ingat 'buat' ja dah cukup? Doa, niat, harapan yang kita lakukan sejak saat pertama itu juga penting. Nikmat tu beberapa minit itu sahaja. Tapi itu ialah benih yang kita tanam dan akan hidup selama mungkin dengan kita menjadi zuriat kita. Jadi sejak dari awal lagi, kitalah yang mencorakkan kehidupan yang bagaimana untuk anak kita lalui nanti.

2. Semasa sebelum kelahiran, carilah masa, peluang untuk berkomunikasi dalam kandungan. Introduce diri sebagai Abah, tepuk-tepuk, gosok-gosok. Panggil. Tu pon penting untuk depa kenal kita.

3. Sebolehnya, sediakan diri untuk turut serta saat kelahiran. Kalau tak sempat untuk segala jenis agenda kehidupan seharian, tolonglah cari supaya hari kelahiran depa kita ada disisi. Satu untuk kita menginsafi diri dengan melihat sendiri betapa susah payah isteri kita nak melahirkan seorang anak. Dua supaya kita sendiri boleh menyambut sendiri kelahiran anak kita, azan dan iqamat depa sendiri di telinga kanan dan kiri. 

4. Belajar untuk menguruskan anak sejak depa bayi lagi. Ikat lampin, pakai pampers, mandikan, buh bedak, buh minyak panas, pakai barut perut, pakai stokin dan sarung tangan, pakai baju dan seluar, pakai head band (tak pernah berpeluang, hahah), menyuap susu botol, membasuh berak, menyalin lampin, mandikan semula dan semuanyalah. Ini memang sangat penting, sekarang kalau kita geli buat semua tu, kita tak kan berjaya buat nanti untuk Pak / Mak kita bila depa dah tua terlantar saja nanti. Kita jadi kekok, suap nasi air guna sudu pon kita kekok, salin pampers orang dewasa lagi kita tak boleh buat. Jadi, anak-anak inilah training ground kita untuk buat semua tu nanti. Ia akan jadi satu refleks semulajadi bila kita diberi peluang untuk menjaga Pak / Mak kita bila depa dah tak larat untuk urus diri depa sendiri. Itu pon kalau kita sendiri pilih untuk tolong jaga depa la.

Satu lagi, bonding dengan anak, terutamanya dengan anak lelaki ialah dengan sentuhan dan perlakuan. Depa kena ada style layanan dari Abah yang macam tu. Baru depa sendiri tak kan ralat bila dengan Abah depa. Ada sentuhan fizikal dengan depa.

5. Main dengan depa. Apa jenis mainan sekali pon, gelang getah sekali pon, kalau depa dapat dari Abah depa, depa akan rasa hebat. Kalau kita turut serta dalam permainan depa masa depa main dengan adik beradik lain, depa akan lebih galak. Lebih teruja dan lebih seronok. Tak caya, pi join depa main kereta mainan. Sure badan kita ialah trek kereta mainan yang paling depa suka.

6. Jadikan kita sumber inspirasi depa. Tak reti main bola? Buat-buat reti. Tunjuk la apa jenis skill sekalipon, depa tak pernah tahu, jadi bila depa tahu dari kita, depa akan rasa kita hebat, padahal skil timbang bola tak jatuh 20 kali ja pon. Bukan boleh silang-silang kaki ka, buh atas tengkuk ka. Tapi depa dapat dari kita, kitalah rujukan depa. Tahu asas ja pon tak pa ,lain-lain kita belajar kat Youtube. Boleh punya. 

7. Amalkan bersolat jemaah dengan depa. Solat jemaah dengan budak-budak apa depa tahu pasal surah-surah lazim dengan tak lazim? Ini juga training ground untuk kita. Sebab kot-kot pi TESCO bila tengah angkat takbir semayang Maghrib orang tepuk bahu, terkena kita jadi imam, tak la lidah jadi kelu, baca surah jadi bergetar, rakaat tetiba konpius dah 2 ka 3 kan. Itu pon amalan untuk kita berdisplin dengan depa. Sekali-sekala, lantik depa jadi imam antara adik-beradik, juga untuk menerapkan sifat kepimpinan. Anak-anak yang masih kecil, bila depa tengok abang-abang duk solat, konfem depa pon nak join juga. Janji hat ni kena istikhomah. Tak dapat berjemaah Subuh, buat la Maghrib dan Isyak sahaja. Boleh kan? Umur dah 30 lebih, tapi nak jadi imam pon takut-takut, cemana nak jadi bos pada kompeni sendiri? Tak gitu?

8. Jangan hanya tumpu pada bidang akademik, asas akademik tu memang kena tumpu. Tapi jangan hadkan pada baca buku dan belajar sahaja. Buat aktiviti luar, kita tak tahu apa depa minat, bukan paksa untuk depa minat apa yang kita minat. Cuba 2,3.4 aktiviti berlainan, tengok yang mana depa enjoi buat. Bila dah enjoi, senang kita nak buat perancangan dan plan masa lapang depa. Kekadang ada yang tak perlu kos banyak pon. Main catur contohnya. Berapa ringgit sangat sepapan chess tu?

9. Layan isteri kita sebagaimana sepatutnya kita layan seorang perempuan. Depa akan ambik itu sebagai panduan macamana depa akan layan seorang perempuan bila depa besar nanti. Mungkin nampak macam jauh sangat. Tapi kita nak depa jadi lelaki gentleman, kita dulu perlu jadi segentleman mungkin untuk isteri kita. Baru depa tahu dan faham cemana sepatutnya melayan seorang perempuan bila dah besar nanti.

10. Tegas pada arahan dan panduan. Tegas dan cengei adalah perkara berbeza. Marah tak tentu arah bukan tegas. Maki dan naik suara dan kata-kata tambahan bukan tegas. Tegas biar bertempat dan bukan pada benda yang kita nak mudah sahaja. 

11. Buat kerja rumah, ringankan beban isteri. Lama-lama anak lelaki kita juga anak turut serta membuat kerja rumah. Lelaki yang suka mengemas, membasuh pinggan, memasak dan menjahitkan idaman seorang perempuan. Bila kita buat, kita ada advantage untuk kita suruh depa tolong buat. Kenal pasti had umur dan apa yang depa dah boleh buat, jangan la depa baru 3 tahun dah suruh lipat baju. Belajar bagi arahan dan tugasan. Reward dengan pujian dan terima kasih. Tak susah pon.

Cukup la kot 11 poin ala Mahathir ni. Yela, baru 10 tahun ja jadi Abah. Hangpa rasa macamana? Boleh pi tak ni?

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...