Advertlets

Selasa, Mac 25, 2008

Jom naik keretapi

Kalau nak balik Kelantan je, sure tiket abes, duduk la kat mana pon, teket balik Kelantan sure abis. Dulu mase aku praktikel kat Kemaman, ada ke kaunter transnasional tuh jual 5 tiket je sehari untuk balik Kelantan?. Tambah2 hujung minggu, banyak tu je tiketnye. Adala 2-3 kali gak aku tak jadi balik sebab takda tiket.

Kalini di JB, dengan anak2, aku dah tak gemar cari bas sebab aku tahu anak2 aku sure bosan tahap meraungnye kalu duduk je dalam bas 12 jam. Mencarilah aku teket keretapi untuk balik Kelantan, aku nak balik sempena cuti Maulidur Rasul, balik amik dorang dari Kelantan balik JB. Aku amik cuti Jumaatnya. Cadangnya boleh la duduk sehari dua di rumah mertua. Tapi disebabkan femesnye tiket Kelantan nih, tempat tidur bawah habis untuk Jumaat, Sabtu dan Ahad untuk perjalanan dari Kelantan ke JB. Yang ada hanya Khamis malam. Aku pon tempah la tiket Kulai-Tumpat untuk aku hari Rabu malam (RM51), Tumpat-JB (RM53) aku, ezi dan anak2 hari Khamis malam. Maknanya aku sampai Tumpat siang Khamis, malam tuh dah naik balik tren ke JB. Haru. Tapi dah tu je satu2 nye pilihan yang aku ada.

Sampai aku di Tumpat jam 12 tengahari disebabkan keretapi ada mesalah malam tadi, ezi datang amik dengan moto je. Sebelum tuh aku duk perati ada sorang uncle cina yang buta baru turun dari keretapi yg sama dengan aku, dari tren dia dipimpin staf KTM ke kaunter. Dia pon bertanyakan tiket yang dia ada tuh untuk balik ke KL jam berapa, staf di kaunter menjawab jam 630 petang. Uncle ni pon berkata, kalau macam tuh saya jalan2 dulu la di sini, di Tumpat ada masjid kan?, hari ni kan Muhammad punya besday, dorang ada buat sambutan ka makan2 ka? Saya mau pergi tengok2. Dia pon berjalan keluar dari stesen, ada seorang pakcik kereta sapu yang bertanya arah tuju uncle nih, dia hanya memimpin uncle nih turun dari tangga dan dibiarkan je uncle ni ke jalan besar. Aku pon tak tahu samaada dia tak nak hantar ke hape. Uncle ni pon berjalan 2,3 tapak, dan kebetulan ezi sampai dan berhenti betul2 didepan uncle nih. Aku suruh ezi tanya uncle nih nak ke mana, ezi pon cakap takpe, suami saya boleh tolong hantarkan uncle. Uncle ni pon membonceng aku ke masjid, uncle ni cakap dia just nak tengok2 sambutan di masjid tuh, kalau ada makan2 dia nak turut serta. Aku cakap, tak pastilah ada ke tidak sambutannya sebab dah tengahari masa tuh. Sampai di masjid aku tinggalkan uncle tuh. Aku perasan ada sorang pakcik di perkarangan masjid, aku pon pesan kat dia, uncle nih mintak tolong hantarkan dia ke masjid, nak tengok sambutan maulidur rasul. Saya hantarkan la. Pakcik tengok2kan la dia. Aku gerak balik ke stesen amik ezi untuk pulang ke rumah tok mek. Masa lalu di pasar Tumpat, aku selisih balik dengan uncle nih dengan ditemani pakcik tuh. Aku rasa pakcik tuh tunjukkan jalan dimana ada kedai makan kot. Harap2 masih ada orang yang tunjukkan jalan selepas itu untuk dia.

Sampai di rumah tok mek, anak2 masih lagi lena. Selepas berehat ala kadar dan tengah bersila untuk makan tengahari, aqil dan ammar bangun. Aqil yang terjaga dulu dan mengejutkan ammar. Ammar cam biasa, bangun je sengih bila ada orang tegur. Ammar dengan jayanya telah merangkak ke arah kami. Banyak tapak juga dia merangkak. Sebelum ni ezi kata setapak dua je merangkak. Tak pernah lagi tengok merangkak cam nih. Dah boleh merangkak rupanya ammar ni. Baru 2 minggu je abah tinggal.

Malamnya selepas magrib kami bertolak ke stesen, dihantar oleh angah, abang husin, tok mek, amri dan afifah. Ramai penghantar dari yang nak naik keretapi. Dalam keretapi, aqil tak bleh duduk diam. Sekejap2 dia turun dari seat, berdiri di tengah koridor. Dia gi selak abis tirai orang lain. Ada gadis cun dia layan. Ada makcik tuh offer keropok dan air dia amik. Tak malu tol. Boleh plak dia pegi balik untuk kali kedua, ketiga dan keempat rasanya. Sampai dekat jam 11 dia masih tak tidur. Ammar lama dah lena. Aku pangku aqil, main kira2 ngan dia, sampai la dia mamai dan lena. Lega.



Kami sampai di Kulai jam 11pagi. Naik teksi balik ke Taman U. Sepanjang hujung minggu tu, kami hanya duduk dirumah. Tak keluar langsung sampai ahad malam. Berehat serehatnya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...