Advertlets

Jumaat, Ogos 26, 2011

Diari Ramadhan - Mengantuk jangan memandu!

Pagi ini, dapat satu sms dari seorang kawan kepada rumet, Nor A. Dia diberitakan eksiden motorsikal ketika menghala ke tempat kerja pagi semalam. Sudah lepas pembedahan dan mula sedar. 

Panggilan dari Ezi kepada isteri Nor A pula mencerahkan lagi situasi. Nor A eksiden sendiri, muka dan mulut agak teruk tapi tiada yang patah, cuma ada luka kena jahit dan dalam mulut juga luka. Sekarang masih mempunyai kesan ubat bius.

Aku harap Nor A cepat sembuh dan semuanya selamat, Insya Allah nanti kami datang melawat.

Berita ini agak memberi kesan pada pagi ini dan paling penting di sini ialah silalah berhati-hati bila memandu. 

Aku sendiri dah pernah mengalami kesan memandu semasa mengantuk di bulan puasa, 4 tahun lepas. Dalam keadaan panas terik, baru balik jumpa customer di Pasir Gudang, belum lagi habis jet-lag (baru sehari balik dari Seattle,US), lepas tengahari, lapar, mengantuk dan terlena, kereta terbabas ke bahu jalan kiri dan bergesel dengan pokok. Mujur terbabas ke kiri dan mujur lagi, hanya bergesel dengan pokok dan bukan melanggar apa-apa objek berdepan.

Hanya tersedar bila dah nampak pokok dan sempat membelok sedikit.

Ini sekali lagi peringatan. Badan kita dah semakin tua, kita tak lagi boleh bertahan dengan mengantuk. Kalau betul-betul tak tahan, tidur dahulu di tempat yang selamat. Kalau tidak, serah kepada co-driver. 

Semoga selamat sampai dan balik ke destinasi untuk sambutan Aidilfitri tahun ini. 


 Cedera kereta boleh repair, cedera badan?

Polis kata, langgar pokok pon boleh kena saman sebab merosakkan harta benda awam.

Untuk semua, sekali lagi. Pakailah seatbelt dan pastikan badan betul-betul tip-top ketika memandu. Kalau mengantuk, rehat dan tidur dahulu. Tiada yang lebih penting dari destinasi yang dituju selain kepulangan yang mengembirakan keluarga. 


Selalunya, aku ambil setin Livita Go untuk memandu jauh sebagai salah satu cara untuk menyegarkan pemanduan. 


Salam Aidilfitri buat semua!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...