Advertlets

Jumaat, Ogos 12, 2011

Catatan Diego - Hepi@Lampu Isyarat

Pada setiap petang, Diego akan melalui satu jalan pintas untuk ke lebuhraya nak balik rumah. Jalan pintas ini adalah lintasan bawah lebuhraya. Jadi ada lampu trafik untuk mengawal lalu lintas. Cuma tak ramai pemandu yang mengendahkan lampu isyarat tersebut.


Pernah satu hari di bulan Syawal tahun lepas, Diego ikut sahaja kereta hadapan menghentam lampu isyarat merah. Silap besar yang amat sebab selepas sahaja selekoh, pakcik polis trafik sedang sedap-sedap menunggu pesalah trafik yang menghentam lampu merah. Berderet kereta kena tahan termasuk Diego. Mujur hari itu baru 5 haribulan Syawal. Setelah pakcik polis meneliti kad pengenalan dan lesen, pakcik polis trafik memberi nasihat dan kata-kata perangsang supaya Diego mematuhi lampu isyarat di masa hadapan. Diego bersyukur atas kejadian ini dan terus tidak teringin nak menyokong Bersih 2.0. 


Jadi, tiap petang selepas itu, Diego akan mematuhi semua lampu isyarat, tidak kira ada polis atau pon tidak. Peduli apa pemandu dibelakang nak menyumpah atau memperlekeh menunggu di jalan yang lenggang, duit saman bukan boleh tong-tong kerat dua. 


Sebenarnya menunggu di lampu isyarat itu tidaklah sesuatu yang memberatkan sangat. Kalau rezeki murah, dapat la melihat gadis-gadis di kalangan makcik-makcik baru keluar kilang jahit depan lampu isyarat itu. Tapi yang selalu terjumpa ialah macha-macha brader Bangla yang baru pulang dari depoh syarikat pengangkut sampah persendirian kawasan selatan. 


Mengikut pemerhatian Diego, pemuda-pemuda Bangla, Myanmar dan pelbagai negara yang beruniform hijau oren ini ada satu tarikan tersendiri. Kalau kita duduk dalam kereta atau bas dan memerhati orang sekeliling yang baru balik kerja, perasankah kita bahawa muka mereka ketat, liat lagi mencuka?


Tetapi tidak bagi pemuda-pemuda Bangla, Myanmar dan pelbagai negara ini yang beruniform hijau oren ini. Sebaris senyuman pasti ada pada tiap wajah pekerja pengutip sampah ini pada waktu petang selepas mereka pulang kerja. Ini Diego perasan sampai tahap nak berhenti kereta dan pukul gambar secara curi untuk menunjukkan kebenaran ini. Wajah mereka ceria, tidak ketat mahupon liat. Yang lebih mendamaikan ialah mereka berpegangan tangan sambil berjalan beriringan. 


Kalau dilihat dan didalami dengan mendalam, kerja mereka sangat berat, busuk, berair, nak muntah, jeluak, nak maki, angkat sampah, angkat bekas tahi (lampin pakai buang), angkat benda buruk dan tidak glemer. Tapi sebaris senyuman terbit di wajah mereka bila mereka pulang dari kerja. Kenapa tidak kita yang bekerja dengan bilik berhawa dingin dan menyentuh papan kekunci sahaja? 


Kenapa bila balik kerja mesti nak menyumpah pemandu lain? Berebut tak tentu hala giliran nak masuk simpang dan kadang-kadang marah orang bawak kereta perlahan? Belum masuk berebut nak bayar tol, pintas sana sini dan maki asal sempat.


Ye, brader angkut sampah yang jalan kaki itu jauh lebih mulia dan berbudi pekerti dari pekerja berkolar putih yang memandu kenderaan berhawa dingin kalau berperangai sedemikian. 


Jadi, tiap kali terperangkap di kesesakan lalulintas selepas balik kerja, mungkin kita boleh renungkan kembali, mungkin kerja angkat sampah lagi best dan enjoy, sebagai muhasabah diri.


Sekadar gambar renungan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...