Advertlets

Rabu, Jun 08, 2011

Jalan-jalan terjumpa rakan

Hujung minggu lepas, sengaja sahaja kami pergi jalan-jalan.

Mula-mula naik ke Subang bawak kereta malam lepas kerja. Jumpa mak, pak, mrfactoid, raman dan @qis@. Tido sampai pagi.

Esok tengaharinya sesudah tergelincir jauh matahari dan kami pon dah siap-siap makan nasi berlauk ikan bawal emas masak stim bersama asam ko, abang hantar kami sekeluarga ke LCCT dengan agak kesuntukan masa.

Dalam LCCT yang ramai orang dan tak tentu arah tujunya, nak daftar masuk pon tidak jelas dan nyata keterangannya, mujur sahaja kami tak terlepas ke gate penerbangan antarabangsa.

Dalam duk kalut hendel beg tak boleh ditekan balik, sempat juga kami daftar masuk sebelum habis tempoh syarat 45 minit sebelum pagar ditutup.

Tiba di balai perlepasan, orang ramai macam nak pegi haji. Tapi takde la mereka berpakaian ihram. Selesai sahaja aku memakaikan pampers sarung tarik naik atas untuk Aqil dan Ammar di tandas lelaki, Ezi menunjukkan susuk tubuh seseorang yang katanya aku memang kenal.

Sengaja aku lintas depan dia buat-buat macam terserempak, isyarat mata beliau juga menunjukkan yang dia pon kenal aku. Kami pon bersembang. Ye, beliau yang dimaksudkan ialah a z m i r

Kami bersembang macam kenal dah 5 tahun yang lalu, padahal dia baru je sekali datang rumah makan nasi di rumah kami 2-3 bulan yang lepas. Disebabkan kami ingin bersembang dengan begitu banyak sekali, AirAsia bermurah hati untuk menangguhkan jadual penerbangan kami yang kebetulan sama-sama nak ke Kota Bahru sehingga satu jam lima puluh minit lamanya. Boleh lah kami menikmati persembangan yang tidak terganggu untuk tempoh masa yang lama betul sampai perut pon lapar.

Sebagai belas ihsan kepada penumpang yang tersadai dan tertangguh, AirAsia menghadiahkan sebotol air kosong tiap seorang untuk meredakan kemarahan. a z m i r juga mengambil peluang ini untuk menjadi bodigad Aqil ketika menyaingi beliau berjalan jauh bebenor ke pesawat yang sudah pon kami tempah (kerusinya).

Kami hanya sampai di Kota Bahru tika jam sudah 8.30 malam.

Di balai mengambil barang, kami bersalam berpisah dengan a z m i r. Beg kami kutip dan melungsur keluar dari balai ketibaan.

Sekeluarnya kami, elok sahaja terserempak pula dengan keluarga kakak kepada Ezi. Mereka juga mangsa penangguhan jadual penerbangan untuk pulang ke KL. Aku pula mendapat panggilan telefon dari ++duta++ yang ikhlas untuk menghantar kami ke Tumpat. Walhal rumah beliau hanyalah di Jalan Bayam dan beliau ke lapangan terbang hanya untuk menjemput a z m i r. Tak ke menyusahkan beliau begitu?. Begitu begitupon, beliau berkeras untuk menghantar kami, dengan syarat beliau diberi masa lebih kurang 15 minit (padahal 41 minit) untuk menghantar isteri beliau balik rumah dahulu sebab kereta beliau mempunyai spesifikasi 5 orang dewasa sahaja berbanding korum kami yang dah 2 dewasa 3 kanak-kanak serta 2 beg besar.

Untuk tidak menghabiskan masa dengan sia-sia, kami pon beramah mesra dengan keluarga Abg Di, makan keropok, membiarkan anak-anak ber'Ultraman' sesama mereka serta bertanyakan tambag teksi airport ke Tumpat. Harganya boleh buat makan ikan Siakap Tiga rasa tambah tomyam dan telur dadar untuk 5 orang dewasa. Kami bersyukur ++duta++ bermurah hati kali ini.

Untuk memberi nilai tambah perjalanan ++duta++ ke Tumpat, kami dengan bermurah hati menunjukkan arah perjalanan yang paling optimum untuk sampai ke Tumpat dari Pengkalan Chepa. Mujur selok belok Jalan Bayam dibelakang kepala beliau sahaja. Kalau tidak, emmmm. emmm.. tak apalah.

Tumpat merupakan destinasi ++duta++ dan a z m i r untuk hari esok. Ini kerana kawan baik mereka akan mengadakan kenduri menyambut menantu. Tak ke bertuah mereka ada rakan yang ingin menunjuk jalan tengah-tengah malam buta ni.

Kami sampai ke rumah penganti yang salah pada mulanya. Asal nampak khemah di luar rumah belakang sekolah, kami sangakakan itu rumah nije. Bukan rupanya. Selang 3 rumah baru rumah pengantin. Untuk pengetahuan, abah nije merupakan guru sukan segala jenis sukan kepada Ezi. Cikgu Jamaluslah orangnya yang meletakkan Ezi ke posisi penjaga gol pasukan hoki sekolah rendah dengan berjayanya. Mujur nak wakil Malaysia bawah 12 tahun kena main pakai skirt, Ezi tak jadi pergi panggilan mewakili negara untuk berlawan di Australia sana.

Sesudah mendrop kami di rumah Tok Mek, mereka pon pulang. Katanya nak ke wakaf Che Yeh, entah jadi ke tidak.

Untuk perjalanan pulang ke KL pula, aku (Ezi sebenarnya) meminta pertolongan Abg Husin (abah kepada Amalia) untuk menghantar ke lapangan terbang.

Ketika di lapangan terbang, shooter pon sampai bersama anak dan isteri untuk membelanja aku minum air teh ais tanpa gula harga airport. Perbualan kami tak lama, dalam 24 minit begitu je sebab dah kena masuk balai berlepas. Dapat la jugak melihat Izz, anak shooter yang belum nak banyak bercakap lagi.

Shooter ni duk KL, tapi asal aku jumpa dia, mesti bukan di KL. 2-3 kali dah kami berjumpa bila sama-sama ter'outstation' di Kuantan. Ini di Kelantan pula. Cuma bila dia nak datang makan nasi kat rumah aku di Johor je belum tentu. Dia tak tahu cemana punya Casa Impian lagi rumah aku ni.

Aku naik kapal terbang tengahari itu yang sudah ditempah (kerusinya) dengan suatu kesimpulan yang sangat berfalsafah.

"Kalau kita makan nasi, ada butir-butir nasi yang berterabur di luar pinggan, kita kutip semua butir-butir nasi itu dan makan semula, pergi la kat mana-mana pon,hatta Paris sekalipon pasti kita akan berjumpa kawan dan rakan yang kita kenal" - tok minah, 1993.

2 ulasan:

Azrind Othman berkata...

agaknye kalo nak terserempak baru buleh jumpa kwn2 lama...aku lah manusia yg tak akan terjumpa atau berjumpa..huhuhu

Adam Ruslan berkata...

^azrind^

Datang Johor kasik la panggilan telefon. Meh datang rumah makan nasik.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...