Advertlets

Sabtu, Mei 28, 2011

Kanak-Kanak Memang Riang 37 - Rasa Ammar

Rasa nak bercerita hal Ammar.

*gambar culik dari FB potographer separa propesionel, Fawzan. 


Ammar dulu-dulu masa kecik-kecik dalam dua tahun begitu, bercakapnya kurang. Sepatah je keluar. Sekarang pula, sepatah-sepatah dia keluarkan perkataan, cuma tiada berhenti keluarnya perkataan-perkataan tersebut menjadi ayat-ayat panjang yang dia je tahu motif kenapa dia nak bercerita hal yang demikian. Dan kita kena dengar bagi habis baru dia puas hati. 

Ammar ada stail tersendiri. Dia akan sangat sukakan sesuatu barang secara berkala. Ada satu masa, dia suka gila seekor monyet berbentuk beg galas. Dia galas beg monyet tersebut di belakang badannya ke mana jua dia pergi. Hatta ke tempat tidur sekalipun. Beg itu pula akan diisi dengan mainan-mainan kegemaran dia pada ketika itu. Antaranya seorang dua Ultraman, berbentuk-bentuk kereta bermacam jenis, jam tangan Ben10 dan apa jua mainan kegemaran beliau. Bila penuh beg itu, tentu susah nak terbaring lena dengan beg galas kan? Tidak buat Ammar. Lena jugak. Kadang-kadang, kalau dia tidak tidur dengan beg monyet itu, bila dia mangkit je terus bingkas dia mencari beg monyet itu untuk digalas.

2-3 hari lepas, kesukaan beliau ialah sehelai beg plastik lut sinar bekas isi beg laptop yang baru diperolehi dari ihsan Bos. Beg itu mula-mula sekali Ammar buat isi kaki beliau. Bila menyedari tak muat nak isi seluruh badan, baru beliau keluar dari beg plastik itu dan mula menggunakan beg ini sebagai beg plastik. Dia isi bola, beg monyet dan beberapa mainan lain dalam beg plastik ini. Sampai malam, dia genggam hujung beg plastik itu dengan mainan-mainan itu masih di dalamnya untuk tidur. Dia nak tidur dengan beg plastik tersebut. Mujur dia dapat menerima pandangan tegas dari abah dan umminya. Beg itu diletakkan di tepi tilam dan dia tidur sendiri. Esok pagi dia cari semula beg itu elok sahaja dia mangkit.

Satu lagi tentang perasaan Ammar. Dia sangat jelas dan langsung terhadap perasaan dia pada tiap ketika. Kalau dia tak dapat apa yang dia nak atau telah dilarang keras untuk apa-apa hal, selain dari terus teriak dia juga ada satu lagi cara untuk memberitahu perasaan dia.

"Abah busuk!"

 Ammar nak koyak suratkhabar abah"

"Harini Ammar nak bagi ummi je bunga dengan cincin"

"Ammar nak love ummi je"

"Ammar nak gunting baju ummi"

"Ammar nak sepak kereta abah"

Inilah antara cara Ammar memberitahu yang mana beliau tidak suka dengan larangan yang diberi, atau disuruh membuat apa yang dia tak nak buat atau tidak diberi apa yang dia nak. Tapi cakap jela, tak la dia buat betul-betul.

Ok, ok. Walaupon statement Ammar di atas banyak yang pro umminya, tapi bila nak tidur, dia mesti nak abah dia tidur sebelah dan temankan dia. Huh, manja mengada-ngada. Heh.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...