Advertlets

Khamis, Jun 16, 2011

Astro Si Juara Kitar Semula

Dari sambungan - Astro Pakar Keuntungan Berganda


Mula-mula aku ingat nak buat secara ilmiah, berfakta, bernombor dan bermutu. Tapi tak ada masa. Kajian sebegini mengambil masa yang lama, memerlukan konsentrasi serta masa terluang yang banyak. Akan tetapi, hujah-hujah ini lebih bernas dari hujah dari Ahli Parlimen yang keluar berita malam tadi.

Kenapa Astro adalah Juara Kitar Semula? Sebelum ini aku tidak menjustifikasi kenyataan ini. 

1. Sebab filem-filem dalam HBO, STAR Movie & Cinemax semuanya adalah filem yang sudah diulang-ulang diulang-ulang diulang-ulang. Menaip diulang-ulang pon dah menjengkelkan. Ada la berkeping-keping filem baru tiap bulan. Tapi yang lain ulang-ulang. Tayang malam ni, esok pagi ada lagi. Tayang bulan ni, bulan depan ada lagi. Cengitulah. Filem Melayu mula-mula masuk ABO atau Astro First, kemudian lama sikit masuk ke ASTRO Ria atau Astro Prima. Filem itu diulang-ulang diulang-ulang diulang-ulang. 

2. Sebab buat Maharaja Lawak. Tak ke pelawak-pelawak yang sudah bungkus masa depan mereka walaupon ada yang telah menjadi juara  atau hampir menjadi juara tapi tetap tak lawak serta tiada potensi di pakej kembali supaya kekal melawak bukan satu agenda kitar semula? Ada antaranya menjadi celaka yang amat sampai kalau melihat gelagat mereka kita rasa nak pecahkan aje muka mereka. Eh, depa nak mai Johor nanti. Nak otograf buleh? Selalu-selalu dapat tengok Jambu dalam Youtube je.

3. Konsert AFNIL. Ini lagi satu kitar semula penyanyi-penyanyi wanabi. Hancus. Repeat balik entah mana-mana punya lakonan pentas pelajar AF konon-konon nostalgia. 3 bulan tak jumpa mak pak duduk asrama dapat menyanyi tiap-tiap hari pon nak sadis-sadis?

4. Kitar semula Hazama yang tidak terpilih sebagai top 10 AF entah berapa entah masuk menerusi format buat sendiri tiba-tiba pada AF 9. Tiba-tiba Hazama jadi juara. Nasib dan rezeki dia ataupon konspirasi? Salah dua-dua. Kitar semula. 

5. Kitar semula penyanyi AF dengan format AF Masuk. Cukup-cukup telan duit Astro ni. Entah berapa ratus ribu duit penghiba-penghiba AF kena sms untuk memasukkan seorang wanabi yang dah terkeluar. TsuMawi contohnya. Peh. Panas. Panas.

6. Radio anak syarikat ASTRO, Hitz, Era, Mix dan sebagainya. Lagu sedap ditelinga maximum 8 kali boleh keluar radio tiap-tiap hari. Pagi pergi kerja lagu dia, tengahari pergi makan lagu dia, petang nak jogging lagu dia. Malam nak balik kerja lagu dia. Tengah malam orang semua dah nak tidur pon lagu dia lagi. Bukankah kitar semula baik untuk alam sekitar? Tunggu nanti bulan nak raya. Peh, dalam sehari Dendang Perantau lagi kerap dimainkan dari lagu Negaraku stesen radio lain-lain combo sekali seluruh negara.

7. Kalau lagu atau pon drama ataupon filem ataupon siaran langsung pon dah ulang-ulang, cuba kita perpanjangkan pula kepada iklan-iklan. Boleh muntah darah macam keracunan E-Coli tengok iklan di ASTRO. Kalau hari-hari mengadap muka mamat Gatseby, kau boleh bertukar menjadi anarki dan tetiba boleh menjadi rasis tegar terhadap lelaki yang muka tak hensem.

8. Ok, ini agak personal. Pernah dengan pertandingan telefon dalam ASTRO? Ala kalau ada apa-apa peraduan, penyampai suruh telefon tu. Kalau hadiahnya ialah Barangan Ekslusif Radio KKK. Hadiah tersebut merupakan mug cawan berlogo gula-gula getah, gincu berjenama Mac, 2 helai baju bergambar Spiderman dengan logo sebuah bank, sekeping CD demo dan tiada langsung barangan yang berjenama Radio KKK. Ini ke hadiah esklusif? Ini betul-betul kitar semula. Amik kumpul-kumpul je semua barang sovernier penaja dan bubuh dalam satu beg kertas. Beg kertas tu je ada logo radio KKK. Baik bagitau hadiah berupa beg kertas radio KKK berisi barang berjenama penaja. 

9. Stesen-stesen radio ASTRO ada target market sendiri, cuma kalau XFresh yang untuk remaja, ERA untuk golongan tengah, SINAR untuk golongan lanjut usia pon mainkan lagu yang sama, Maher Zain misalnya, tak ke macam kau pas-pas je CD lagu tu kepada studio sebelah menyebelah untuk dimainkan dan dikitar semula?

10. Semua produk rancangan realiti ASTRO (AF, RL, IM) dihasilkan supaya boleh dikitar semula. Mereka adalah bahan mentah yang dipilih secara teliti oleh pasukan pemilih agar datang dengan pelbagai bentuk dan potensi. Ada yang dikitar menjadi pelakon. Ada yang dikitar menjadi penyampai radio. Ada yang dikitar menjadi pengacara segmen. Ada yang dikitar menjadi pengacara kuiz. Ada yang dikitar menjadi sampah masyarakat dan ada juga yang dikitar untuk menjadi bahan pelaris berita majalah buah-buahan sahaja. 

Jadi rakyat semua. Kalau tak sedar diri lagi terhadap sumbangan kitar semula yang dijalankan pihak ASTRO, kitar semula sahaja TV di rumah kamu. Jadi akuarium ataupon kerat buat meja makan. Sekian sahaja buat rujukan tuan puan Ahli Parlimen. 


"Welcome to ASTRO, making your life richer" - tagline terbaik dari ASTRO.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...