Advertlets

Rabu, Jun 29, 2011

Tulis-tulis - Cuci Bersih

Kalau kita sudah mencuci sekali kasik bersih itu kali pertama, tapi tak bersih jugak, ini telah menyalahi hukum beristinjak. Kerja mencuci yang kali pertama haruslah diteliti semula, kenapa tidak bersih dan kenapa tidak dibersihkan betul-betul pada mulanya. Kenapa tak folo-up aje memorandum pembersihan pertama lepas je hantar? Kenapa sekarang kena buat kali kedua? Orang industri Toyota cakap, do it right at the first time. Ini bersih betul betul suci tulus ikhlas nak kasi bersih ke?

Bila tidak bersih dan kena buat pembersihan kali kedua, tidakkah ini kerja sia-sia? Orang Negeri Sembilan kata, ngabihkan boreh ajo. Menghantar menda yang sama, menggunakan banyak tenaga serta mengurangkan produktiviti sebab konfem hari Isnin ramai yang tak larat nak pergi kerja. Senang cerita, fax kan ada? Yang nak mencemar duli Agong pada hari Ahad ni kenapa? 

Kepada yang masih buta, buntu serta bangang, perarakan aman sebenarnya lebih kepada membangkitkan sentimen. Sentimen untuk membantah, sentimen untuk membangkang, sentimen untuk memberontak. Kecil-kecil api jadi kawan, tapi kalau dah ramai yang memberontak dimana amannya perarakan itu? Tambah pula berjalan tengah panas, juga dalam perarakan 'aman' itu disertakan maki hamun dan kata-kata mengutuk pihak lain dan membangkitkan kemarahan orang, aman ke nanti? 

Sentimen ini akan digunakan sebagai tanda aras untuk orang-orang yang buta, buntu serta bangang untuk membuat keputusan, kononnya ada golongan yang tertindas (dengan cerita-cerita polis pukul orang merusuh, tembak gas pemedih mata, air dan sebagainya). Ini semua hanya untuk membangkitkan sentimen membantah, dengan matlamat asalnya menarik perhatian pengundi-pengundi pilihanraya sebab pilihanraya dah dekat (bagi depa). 

Itu ketua Bersih boleh buat bank gerenti kalau ada pengikut dia merusuh dan menyebabkan apa-apa kerosakan dia akan tanggung? Bayar balik pampasan serta gantirugi? Ajak berarak pandai, kasi bertanggungjawab la sekali.   

Siapa-siapa yang masih lagi tidak paham, tapi turun juga untuk membersih nanti tapi nama sebagai pengundi yang sah pon tak ada, silalah merenung diri sendiri sedalam-dalamnya dahulu. Dicadangkan supaya sapa-sapa yang nak membersih, tunjuk bukti dah mendaftar sebagai pemilih dulu. Hihihi.

3 ulasan:

ayen =D berkata...

hahaha.. suka suka!

Syila berkata...

setuju! rakyat negara lain wat demo mgkn sbb xde cara lain dah...negara kita ni byk cara ade xleh fax, leh letak protes kat fb PM...hehe ayooo...

Diego Amani berkata...

^ayen^

Dah mendaftar mengundi belom? Haha.

^Syila^

Berdemo lebih untuk membangkitkan sentimen, memo tu sampingan je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...