Advertlets

Ahad, Januari 23, 2011

Malaysia, Juara AFF Suzuki Cup 2010 naik 2 tangga ranking dunia!

Malaysia, setelah melengkapkan semua perlawanan di dalam Piala AFF Suzuki 2010 dengan kalah 1-2 kepada Indonesia pada final timbal balik di Jakarta, tetapi menjadi juara Piala AFF Suzuki dengan agregat 4-2, berjaya mengumpul 17 mata berbanding Indonesia, 13 mata untuk melonjak naik ke tangga 142 ranking dunia selepas sesi Disember 2010 berakhir. Naik 2 tangga dari ranking 144. Satu pencapaian yang memberangsangkan!

Meskipun hanya naib juara, Indonesia adalah pasukan dari Asia terbaik untuk bulan Disember 2010 dengan melonjak naik dari tangga 135 ranking ke tangga 126 ranking dunia. Mencucuk dari jauh rakan se-Asia Tenggara, Thailand di tangga 119. Yang hanya mengumpul 5 mata pada bulan Disember.

Jika semua tertanya-tanya, kenapa terlalu sedikit peningkatan dan jumlah mata yang diperolehi Malaysia pada Piala AFF Suzuki, meskipun kempen mereka amat memberangsangkan, ianya adalah atas klasifikasi Piala AFF Suzuki hanyalah bertaraf perlawanan persahabatan. Yang hanya membawa 1 mata kepentingan berbanding perlawanan bertaraf FIFA World Cup yang membawa 4 mata kepentingan. Mata juga dikira berdasarkan menang-seri-kalah perlawanan dengan 3-1-0 mata serta faktor ranking pasukan lawan (200-tangga ranking/100). Rujukan penuh pengiraan mata di sini.

Antara pesaing-pesaing ranking terdekat dengan Malaysia adalah seperti Tajikistan, Burundi, Chad dan pasukan yang baru lepas beraksi di Piala Asia 2011, India.  


Sebab ranking dunia ni agak konpius, maka atas sebab itu juga Malaysia tak berapa nak hirau ranking universiti-universiti terbaik dunia sebelum ini. 

Eh, dah juara Asia Tenggara kira top Asia Tenggara lah! Safee Sali nanti main kat Persib Bandung tau!

3 ulasan:

d u t a berkata...

hahah.... tak pe sekadar pembakar semangat utk msia. hehehe...

Dunia Kami berkata...

Malaysia Mantap. Tanah Tumpah Darahku!!

Adam.. lupalak.. blog aku dah tukar domain.. digolbot.blogspot.com aku dah tukarkan ke http://www.duniakami.com.. hehehe

Adam Ruslan berkata...

^duta^

Kene keluar berita oo cerita nih. Panas.

^Dunia Kami^

Orait. Nanti aku update link.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...