Advertlets

Selasa, Ogos 17, 2010

Catatan Diego - Pam@Stesen

Betul-betul pada hari pertama Diego bawak kereta baru beliau. 

Ye, kereta baru. Betul-betul baru pinjam. Dari mak. Kereta ni lebih brader sikit dari WisE. Heheh. Brader pam minyak stesen Esso berlalu di tepi masa Diego baru nak masuk dalam kereta untuk pergi makan nasi tengahari. Ok cerita ini 3 minggu lepas. Jadi belum puasa lagi ye. Jangan spekulasi. 

Brader pam minyak stesen Esso adalah seorang belia sama bangsa yang satu-satunya bumiputera di pam minyak stesen Esso itu. Yang lain dari seberang tak kira lelaki mahupun perempuan. Bekerja di stesen minyak sebagai Penyokong Pelanggan memerlukan jati diri dan keazaman. Jadi tiap-tiap hari bila Diego ulang alik datang dan balik kerja, mesti brader pam minyak stesen Esso akan mengangkat tangan atau bersuit sambil melambai atau angguk kepala atau senyum-senyum tanda 'Hai'. Ini sahaja komunikasi sewaktu di awal perkenalan mereka. 

Kali ini, brader pam minyak stesen Esso baru nak berjalan kaki pergi makan nasi tengahari di kedai makan sederet dengan stesen minyak, dan terserempak dengan Diego yang nak makan nasi tengahari naik kereta ke Kg Melayu. 

"Eh, tukar kereta ke? Selalu bukan naik Gen-2?" Brader pam minyak stesen Esso menyapa.

Diego sengih. "Ha'ah, kereta pinjam je" Diego menjawab.

"Kereta sapa?" Brader pam minyak stesen Esso tanya lagi.

"Kereta mak" Diego jawab. Sengih lagi. 

Brader pam minyak stesen Esso mengganguk dan sayugia berlalu. Peristiwa itu tidak tamat tika itu juga. 

Petang itu Diego balik sedikit lambat sebab dah 10 minit lepas waktu rasmi berkerja baru nak berbincang hal ehwal berat-berat dengan rakan setugas. Jadi bila balik semua kereta yang meletak kereta di sebelah stesen Esso itu sudah lesap kecuali kereta 'baru' Diego. Dengan kedudukan yang sangat terdedah dan lagi fokus dan lengang itu, tiada siapa lagi yang akan disapa brader pam minyak stesen Esso kecuali menyapa Diego.  

"Baru nak balik bang? Lewat eh" Brader pam minyak stesen Esso memulakan perbualan dengan menyusun gerak mendekati Diego dan kereta barunya. 

"Ha'ah, lewat sikit hari ini" Diego balas dengan penuh sopan dan tata susila. Hatinya tertanya sedikit sebab sebelum ini brader pam minyak stesen Esso sekadar mengangkat tangan atau bersuit sambil melambai atau angguk kepala atau senyum-senyum tanda 'Hai' sahaja. Kali ini berbual-bual pula.


"Abang ni kerja apa, macam VVIP je balik lewat-lewat, macam orang-orang besar je" Brader pam minyak stesen Esso bertanya soalan permulaan.


"Eh, kerja biasa-biasa je" Diego menjawab lagi dengan lebih sopan dan lebih bertatasusila.


"Abang ni kerja Assistant Sales Manager ke? brader pam minyak stesen Esso mula ke soalan ketiga. Mungkin perwatakan yang dibawa Diego setiap hari dengan muka serius, pakai tali leher dari pagi bawak ke lewat petang dan kadang-kadang menumpang Lancer untuk ke tempat pelanggan menyebabkan brader pam minyak stesen Esso mula mencurigai sesuatu. 


Begitu ironi juga bila brader pam minyak stesen Esso memanggil Diego 'abang', walhal Diego pula membahasakan brader pam minyak stesen Esso dengan panggilan brader di dalam hatinya. 


"Eh, tak de lah, saya kerja engineer je" Diego menjawab supaya segala persoalan terjawab.


"Ooo, eh besar jugak tu, VVIP jugak la jadi Engineer ek" brader stesen pam minyak Esso mendapat satu maklumat. Akibat terlalu panjang untuk menaip nama brader stesen pam minyak Esso di dalam cerita ini, Diego mengerling ke tanda nama yang terpin di dada brader stesen pam minyak Esso. Oh, namanya Frank. Mujur pendek. Frank Lampat barangkali. Dengan angggukan dan senyuman dari Diego, Frank bertanya lagi.


"Dah, gaji abang ada lebih 8 ribu?" Frank sangat berterus terang. 


"Eh, takderlah. Tak sampai pon" Diego berbahasa basi. Boleh tahan siaran langsung bersport light cerah soalan dari Frank. 


"Eh, tak sampai ke? Kena belajar tinggi lagi la kot kalau nak gaji lebih lagi ek" Frank bertanya seakan memberi ayat penyata. Yang hanya perlu anggukan dari Diego. 


"Buat master ke, abang ada master tak?" Frank tanya lagi.


"Takde, degree je" Diego jawab. Defensif sungguh tektik penjawaban Diego di dalam perbualan ini. 


Dan mereka pon berbual-bual tentang keaadan pekerjaan sekeliling. Serta sedikit asal usul. 


"Abang cemana kerja kat sini, ok?" Frank memang seorang yang mempunyai EQ yang baik untuk dibawa berbual. 


"Ok. Baru 6 bulan. Takde apa-apa masalah. Dah kamu Frank, ok kerja kat sini?" Diego pula membuat cubaan soalan yang agak banggang. 


"Eh bang, nak kata tak ok cemana lagi, kerja pam minyak je. Hostel ada. Tak susah mana la". Frank menjawab. Ye tak ye jugak. Angkat tolak masuk picit je. Nak susah tang mana.


Mereka berbual pula hal asal usul kediaman dan sedikit latar belakang keluarga. Frank dah mula berkerja 6 tahun lalu. Sama la usia kerja mereka berdua. Tapi Frank baru berumur 25 tahun. Muda belia lagi. Macam dari SPM terus bekerja.


"Dah tu, ada plan nak sambung belajar lagi ke lepas ni?" Diego menduga pula. 


"Saya memang ada hasrat nak sambung belajar lagi. Kalau boleh di Tokyo. Bukan apa, kat sini pensyarah dia pon kadang-kadang main-main. Tak serius. Assignment boleh tiru-tiru kawan. Macam takde kualiti. Kalau kat Tokyo lain. Sana serius. Kalau kat sini dapat PNGK 3.85 dah macam bangga, kat sana semua nak PNGK 3.9 je. Kalau dapat PNGK 3.8 atau bawah, diorang sanggup bunuh diri. Haa. Bunuh diri. Dia panggil apa tuh? Haaa.. Haaa.."

"Harakiri!" sambung Diego dengan senyum tipis. 


"Ha'ah. Harakiri. Sebab tu kalau saya, saya nak sambung kat Tokyo. Ada kualiti" Frank bersungguh-sungguh bercerita tentang matlamat hidupnya. Mujur tak terkeluar yang Diego ini belajar di universiti tempatan sahaja. Tapi Frank baik. Dia dah cakap awal-awal. Bukan nak kata universiti tempat Diego belajar tak baik. 


Diego berasa Frank memang seorang yang mempunyai jati diri yang tegar dan sangat bersemangat. Dia pon meminta diri untuk bergerak balik rumah sebab memang dah agak lewat pon. Sekian.

2 ulasan:

raman berkata...

weh hang tuka tayar michelin tu brape iggit??

Adam Ruslan berkata...

^raman^

Tayar Michelin aku ada sponsor.

Harga di kedai RM230 sebiji.

Better hang layan google mana-mana forum (lowyat kot), semua harga tayar depa letak dengan saiz dan kedainya sekali.

Sila pilih antara jenis yang Eco, Performance atau Comfort.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...