Advertlets

Rabu, Ogos 25, 2010

Kanak-Kanak Memang Riang 29 - Shendo Otroman

Hujung minggu lepas, kami sebagai rakyat tipikal JB melakukan pengimarahan Plaza Angsana. Dengan perkiraan kalkulatif risiko paling rendah, kami tahu Plaza Angsanalah yang paling sesuai untuk proses jual beli pakaian seisi keluarga untuk menyambut perayaan. Konfem semua boleh dijumpai dengan harga paling patut.

Proses pembelian dilakukan secara 2 sesi. Sesi sebelum berbuka puasa dijalankan dengan penuh sesak dan ramai betul rakyat JB mengisi tiap ruang dan lorong di antara dua saf bakul pakaian lambak di dalam UO. Betul-betul ramai sampai kalau toleh angkat baju sehelai tengok cantik ke tak cantik, masa nak letak balik mesti Ammar dan Aqil dah entah kat ceruk mana dah. Jenuh weh.

Memang perkiraan kalkulatif kami tepat. Seluar panjang jeans budak siap isi tali pinggang kaler biru belang merah 4 helai baru RM76. Cuba cari tengok kat Sogos boleh ke dapat?

Sementelahan mengadaptasi kepada kesesakan serta ketidak keruan sebab ramai sangat orang dan banyak sangat barang dalam senarai juga betul-betul banyak pilihan pakaian, sesi pertama membeli di dalam UO ditamatkan untuk memberi laluan kepada sesi berbuka puasa.

Kepenatan jelas terasa oleh kedua-dua Amani yang mana tepat sahaja waktu berbuka puasa, Ammar lena dipangkuan Ezi dan bila sahaja Aqil menghabiskan nasi dan ayam beliau, dia juga mencari peha aku untuk dia lelapkan mata sebentar.

Sesi kedua bermula sejurus selepas kami selesai mengimarahkan surau Plaza Angsana untuk fardu Maghrib.

Kali ini proses cari dan pilih dijalankan secara berasingan. Kami selesaikan dahulu satu baju dan saiz yang sesuai untuk kedua-dua Amani kemudian bergerak secara berasingan untuk mempercepatkan proses.

Aku dan Aqil bergerak dengan penuh tektikal dan cukup licik. Tetapkan kaler pilihan, kemudian mengimbas secara pantas setiap lorong dan sidian baju-baju yang ingin dibeli. Bila berkenan (harga, kaler, bentuk dan kesesuaian) toleh kiri kanan, terus masuk bilik percubaan. Buka (sambil terkejut tengok rupa badan sendiri) , sarung, kona kiri kanan depan cermin, sapu tapak tangan ke atas dada dan sisi peha. Siap. Macam Gaban dia punya laju. Konfem beli.

Semasa memcari t'shirt berkolar bulat di bahagian lelaki, aku terpandang susuk badan seorang promoter jualan, berbaju T, kolar V, nampak tulang dada, rambut lurus paras bahu. Gincu kaler merah sedap-sedap mata memandang. Sedang bersembang dengan rakannya sambil memegang sehelai baju kemeja. Macam sedang nak memilih.

"Aku rasakan, baju ni sesuai la" promoter itu bersuara. Tapi suaranya garau, dalam dan penuh vibrato. Memang lelaki. Sejurus terus aku beredar.

Disebabkan kelicikan dan penuh strategi, proses pemilihan 2 helai baju siap dalam tempoh 40 minit. Aku kembali kepada Ezi dan Ammar. Sampai-sampai sahaja, tengok muka Ammar begitu berseri-seri. Sambil ditangannya ada sejambak helaian 'Shendo Otroman'. 3 helai.

"Nah, ni Aqil punya" Ammar bagi lagi sejambak untuk Aqil.

Sepanjang-panjang proses pemilihan baju dibuat. Tangan mereka tak lepas dari memegang 'Shendo Otroman' masing-masing.

Ammar akan angkat dan tayangkan 'Shendo' beliau kepada mana-mana gadis promoter yang dia jumpa. Sambil gadis promoter layankan sahaja perlakuan sedemikian. Terpaksa la aku berbalas senyuman dengan gadis-gadis promoter untuk mengalihkan perhatian Ammar ke tempat lain. Sesi kedua proses jual beli selesai juga akhirnya. Lebih kepada membeli untuk anak-anak serta persiapan menyambut kelahiran bayi.

Sesudah sampai di rumah, yang mula-mula sekali menyarungkan kembali baju yang dibeli ialah Abah mereka. Ceh. Ciwi lebih dari kanak-kanak.

Ammar terus menyelongkar beg plastik can mencari-cari 'Shendo Otroman'nya. Dia hulur pada aku. Suruh buka dari kepilan. Aku putuskan benang yang mengikat dan serah kembali pada Ammar.

Ammar ambil, renung satu-satu gambar Otroman yang dia sangat suka itu. Dia hampar satu-satu di atas karpet. Duduk merenung. Sangat teruja.

Terus dia datang semula pada aku. Dengan reaksi bergelut nak buka seluar jeansnya. Aku tolong bukakan tali pinggang dan seluar. Tinggal lampin pakai buang sahaja. Dia tak puas hati. Dia suruh juga buka juga lampin pakai buang. Tapi baju tak tanggal.

"Tanak pakai pampers, nak pakai Shendo Otroman aje" Ammar meminta.

Kemudian Ammar sarung sehelai shendo. Kanak-kanak memang kurang lengkap lagi sistem motor pergelangan tangan, kaki dan pinggang, jadi shendo itu bergulung bila disarungkan. Ammar mintak aku tolong betulkan. Muka dia berseri. Logo Otroman terpampang jelas ditengah-tengah shendonya.

Ezi masa ini masih membelek satu per satu baju dan seluar yang dibeli, sambil menanggalkan label dan penanda harga.

Ammar kemudian kelihatan bergelut lagi dengan shendonya. Bergulung lagi. Dia datang lagi pada aku untuk membetulkan. Aku masa ni dah di atas sofa berlintang macam Cleopatra. Aku betulkan lagi.

Sambil Ammar membandingkan shendonya dengan Aqil, mujur gaya Otroman di shendo masing-masing tidak sama. Walau warna sama je. Ada yang bergaya terbang, gaya menumbuk, gaya sepakan terbang, gaya memberi api pon ada.

Kemudian Ammar datang lagi dengan shendo yang bergulung lagi. Bergelut sungguh dia dengan shendonya. Aku betulkan sahaja dengan tersenyum.

"Adik, cuba tunjuk shendo adik kat ummi" Aku menyuruh.

Ammar datang dekat pada ummi, mengangkat labuhan bajunya.

"Ummi, adik pakai Shendo Otroman!" Ammar bagitau.

Terpampang jelas tiga helai 'Shendo Otroman' yang berlapis-lapis di antara satu sama lain.

Ummi gelak tak hengat.

3 ulasan:

a z m i r berkata...

shendo tu seluar dalam rupanya..

~ fiza berkata...

ishh mmg riang betul hehe

amANI berkata...

^a z m i r^

Hahah, itu ummi dia yg bagi nama yang lebih sedap dari SEPENDER yang mungkin berasal dari perkataan SUSPENDER di dalam bahasa Inggeris.

Woh, macam...

^fiza^

Yep, hari-hari riang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...