Advertlets

Rabu, Ogos 18, 2010

Catatan Diego - Pam@Stesen Bhgn 2

Cerita sebelum ini belum tamat. Ada sambungannya. Motif cerita ini dan cerita sebelum ini adalah tanda tanya. Jadi, yang tak berapa nak paham. Maksudnya, betullah cerita ini menjadi tanda tanya. 


Genap 6 hari selepas hari kejadian Diego berkenal-kenal dengan Frank, kini satu lagi ruang dan peluang untuk Diego beramah mesra sekali lagi dengan Frank terhidang. Hari itu Diego kerja separuh hari. Kali ini Diego yang datang kepada Frank. Bukan untuk mengadu domba atau meminjam bahu, lebih kepada Diego perlukan khidmat Frank. Kemahiran yang Frank ada sangat Diego perlukan.
 
"Penuh ye" Diego berpesan. Sambil tangan menarik kembali kad Smiles yang dah hampir seribu mata sejak berjinak-jinak membeli petrol dari Esso ini dari slot mesin pam.


"Ok, saya buat" Frank menyahut. 


"Memang kena buat macam ni, saya boleh letak setting auto je, tapi rugi minyak, isi memang penuh, tapi banyak yang rugi sebab banyak wap dia" Frank memperjelaskan tentang perilaku beliau yang sebelah tangan kiri memegang picu pam dan sebelah kanan pula menyokong hos pam dan disungkit sedikit. Memang payah nak terangkan. Tapi Frank lebih tahu. Ini kemahiran beliau. Diego mengganguk faham dan akur.


Digit-digit digital di papan pemuka mesin pam bergerak dengan kepantasan 1tp. 'tp' bermaksud 'tortoise power'. Nama lainnya adalah kuasa kura-kura. Lambat gila. Kalau ada Rodriguez, mungkin dia tidak mengeluh untuk membilang digit-digit digital di papan pemuka itu. 
 
"Err, abang ada nak pergi mana-mana ke? Tak pe ke lambat sikit ni?" Frank seakan tahu wajah pasrah Diego dan mungkin pandai menduga. Diego menggeleng. Dijawab dalam hati sahaja. Ada, nak balik rumah, setelkan hal rumah baru dengan kontraktor dan kemudian nak bertolak ke Sao Paolo. Jauh lagi perjalanan ni.


"Takpe, buat je" memang berlapik ganda dua betul jawapan itu, perilaku Frank memang penting pon sebenarnya sebab ia menjimatkan kos minyak sebenar yang Diego akan bayar. Diego akur lagi. 


"Jadi, gaji abang tujuh ribu ada tak bang?" laju terpacul sahaja soalan itu dari Frank. Diego yang ketika itu tengah duduk di kerusi pemandu dengan kaki di luar kereta memandang tepat ke mata Frank. Sengih.


"Ehhh, takde lah, tak sampai pon" lagi sekali jawapan penuh tektik defensif sistem berlian dilakukan oleh Diego. 


"Kalau macam tu, memang kena sambung belajar la abang, tak pon cari kerja kat tempat lain yang boleh bagi banyak lagi la ek" Frank memberi sekali lagi ayat soalan yang macam ayat penyata. 


Mata Diego memandang pula ke papan pemuka mesin pam. Digit-digit digital masih lagi bergerak mengikut kelajuan yang sama. Baru masuk angka Rs23, sudah. Kembali dia memandang Frank.

"Ok dah nih kerja kat sini. Baru je 6 bulan. Kerja pon ok. Cukup la kot dengan gaji yang dia bagi, untuk saya anak dan isteri" Diego menjawab dengan begitu pasrah. 


Frank tika itu masih meneruskan usahanya untuk sedaya upaya mengurangkan pembentukan wasap petrol ketika sedang mengisi petrol ke dalam kereta Diego. Bila kurang wasap, maka banyak la petrol yang masuk ke dalam tangki. Tak la membazir. Sebab meter di papan pemuka adalah meter isipadu laluan petrol keluar dari mesin pam, bukannya isipadu yang masuk ke dalam tangki kereta.


Setelah beberapa ketika dan digit angka melonjak ke Rs40. Frank bersuara lagi.


"Saya kalau umur dah 35 nanti, saya kira-kira paling kurang pon, saya target gaji saya pada masa itu, minimum pon mesti dalam LIMA BELAS RIBU!" yakin sekali Frank menjawab. 


Diego tersentak. Airmukanya dikawal. Frank di dalam hatinya memang betul-betul seorang belia yang berazam tinggi, berkeyakinan dan punyai iltizam yang kukuh. Diego cuba menduga.


"Kalau nak dapat macam tu, kena berniaga la" Diego menyambung.


"Eh, tak la bang. Untuk kerja macam ni, kerja makan gaji la" pantas Frank menjawab.


"Kalau buat bisnes, yang memang Rasulullah sendiri pon galakkan, memang lagi tinggi dari ni la kena target, dah bisnes sendiri" Frank menyambung lagi. 


Diego hanya membalas dengan senyuman. Dia betul-betul tertanya-tanya sekarang. Atas dasar apa mereka mempunyai komunikasi sebegini untuk kedua-dua sesi ini. 


Digit-digit dah hampir Rs60. Diego hanya menunggu dengan tenang tanpa apa-apa lagi perbualan. Menunggu sehingga tangki keretanya betul-betul penuh. Sambil Frank mengulang kembali pernyataan beliau yang berikut.


"Memang kena buat macam ni, saya boleh letak setting auto je, tapi rugi minyak, isi memang penuh, tapi banyak yang rugi sebab banyak wap dia".
Frank. Langit adalah batasanmu. Percayalah.

2 ulasan:

d u t a berkata...

15 ribu!
mmg hebat lah, sama dgn claim sebulan utk pekerja kesyangan pemimpin masa kini, ahmad s. huhu. isu minyak itu menarik!

amANI berkata...

^duta^

Huiyooo. claim je dah 15 ribu? Dasat-dasat.

Isu minyak petrol itu benar. Hehe.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...