Advertlets

Jumaat, Januari 01, 2010

Tulis-tulis - Cari

***
Masa aku balik rumah Tok Mek, anak-anak sedara aku tengah ralit layan sebijik laptop. Umur masing-masing belum lagi masuk 2 digit. Dorang syok gila layan game, cerita katun, lagu dan segala jenis dan bentuk hiburan yang ada dalam laptop itu.

Lupa terus mereka pada ayam-ayam peliharaan pak sedara mereka, kambing-kambing mak sedara mereka, belalang dan burung yang selalu sahaja menjadi permainan mereka suatu ketika dahulu.

***
Sebagai orang yang tidak punyai deria dan citarasa muzik, aku tak cam dan tak ambil pusing langsung lagu yang tiap-tiap hari dorang pasang dalam laptop itu. Tapi bila dah banyak kali sangat dorang pasang, aku tercam sudah rentak irama lagu itu, tapi masih tidak meneliti lirik lagunya. Kumpulan apa pon aku tak tahu. Tiap-tiap hari pasang lagu sama, sambil dorang main game mengemas rumah. Padahal mengemas rumah yang sepatutnya, sorang tak ambil pusing. Budak-budak.

***
Sebab kekurangan aktiviti, aku belek-belek suratkhabar metrologi lama yang terbiar, ternampak satu rencana dalam sisipan hiburan. Kumpulan dari seberang. Tajuk rencana "Wali semakin dikenali". Aku tetap tak ambil pusing. Band seberang memang bermaharajalela sekarang.

***
Dalam satu aktiviti makan nasi tengahari, abang mereka, yang rajin membawa masuk segala bentuk hiburan digital itu ke dalam laptop yang bagitau kat aku yang itu lagu itu dari band Wali. Aku Ohh. Rasa streotaip je semua lagu seberang ni. Tetap tak ambil pusing.

***
Sekali, seminggu selepas aku balik ke Johor. Dalam kereta, dalam radio diputarkan lagu yang sama. Baru aku teliti tiap-tiap bait lirik yang dinyanyikan. Aku kemudian mengerti kenapa anak-anak sedara aku suka lagu itu sekarang. Ia catchy. Sedap dan bersahaja. Kemudian aku 'utube'kan band ini, dan aku rasa suka dengan lagu-lagu dorang yang lain juga.

***
Isi penting cerita ini adalah ini. Dalam lingkungan kawan-kawan aku, aku dah 2-3-4 kali membaca luahan hati kawan-kawan (dalam blog juga) yang masih belum berjumpa dan tercari-cari jodoh hidup berpasangan. Lagu "Cari Jodoh-Wali" ini memang agak kena dengan mereka (harap mereka dapat menerimanya dengan hati terbuka).

Kalau dikenen-kenenkan mereka ini untuk masing-masing saling mengenali boleh tak? Mana tahu, ditakdirkan di sini garis jodoh mereka bersilangan.

Aku series nih. Memang nampak tidak wajar berbuat begini, apa dikisah tepi kain orang. Tapi ini memang hasrat aku dan Ezi nak meluahkan juga pendapat kami. Taukan nombor telepon kami.

"Pengumuman, pengumuman,
Siapa yang mahu bantu tolong aku,
Kasihani aku, tolong carikan diriku,
Kekasih hatiku, siapa yang mahu?"

Notapipi: Pertama kali blog ini diserikan lirik lagu. Macam blog pompuan-pompuan. Tapi, kalau itu boleh menemukan 2 hati untuk bertemu jodoh, 18 kali lagi pon aku tak kisah. Juga, ini sekadar cadangan sahaja. Sekian.


6 ulasan:

anur malati berkata...

ahak2... gelak2 dulu baru komen. niat yang bagus, dipersetujui saranan itu kepada yg berminat. Aku, tidak berminat lagi kerana sudah mempunyai mr right.. hehe

Helmie Hleb berkata...

kahkahkahkah...geli aku dgr lagu nie..ms member aku nyanyi kt karoeke dl mmg hampeh gile...tp ms tue aku x rs sgt sbbny member aku lg loser..umor 34 thn pn x kawen lg..tp kalo duk sorg2x lyn lagu nie mmg terasa loser abih..ahhahaha

sheylda berkata...

hang nk tolong kenenkan untuk yam ke???

amANI berkata...

^anur^

Kalau kenal2 sesapa yg avelable, sila la bagitau. Mana la tau.

^hleb^

Weh, ni kira menyerah diri ke tak ni? Hahah.

^sheylda^

Yam masih muda remaja, kasik can untuk bergembira.

noor afzan berkata...

sayapun macam kamu..
x tahupun lagu ini..

kalau tahupun x tahu sapa penyanyinya..

amANI berkata...

^afzan^

Hehe, catchy lagu ini. Mesra teliga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...