Advertlets

Khamis, Mac 24, 2011

Tulis-tulis - Banyak-banyak

Mula-mula terasa macam ada writer's block. Tapi sebenarnya bukan. Sebenarnya, ada banyak menda yang tak sempat diperjelaskan dan diperkatakan, dah datang menda baru. Jadi, langsung tiada apa yang diperkatakan. Baiklah, ini masa untuk memperkatakan tentang banyak perkara. Rawak dan apa yang terlintas.


1. Drama TV3 Gemilang dapat menarik perhatian aku untuk malam Isnin. Tapi jalan cerita sangat lambat. Cerita cinta macam Hindustan. Konsep cerita dahulu kala tahun 70-an. Tapi bahasa percakapan 90-an Key Ell. Baju pula stok ol skool. Tapi saiz pinggang pelakon semua tibai 34. Tak Jamal Abdillah langsung. Apa pon, ianya drama menarik yang boleh ditonton untuk malam Isnin. Selasa sampai Khamis layan CSI Season 11.


2. Hari ini je dah 3 kali aku mendapat komplen dari rumah. Pengurus rumah mengomplen bahawa anak jagaannya yang paling baby sudah mula merangkak. Wayar tv / laptop, bekas kaca atas meja tv, kasut di rak, baju baru basuh tak sempat lipat, bahagian bawah meja makan, semua sudah dijelajah oleh beliau. Mujur bawang dan kentang je belum dibawa masuk bilik tidur. Tak lama dah rasanya. 


3. Tetiba je dah jadi macam konfem yang Malaysia nak bina loji nuklear. Siap dah ada target untuk tahun 2021 untuk bermula operasi. Menteri kata kabinet tak luluskan dan tak dibentangkan lagi, tapi cemana boleh ada plan nak mula operasi? Syukur juga Jepun kena gempa bumi dan tsunami. Kurang-kurang, terbuka juga pandangan orang untuk membantah loji nuklear di Malaysia. Jerman yang dah ada loji nuklear pon dah nak berhenti guna, Malaysia pulak terhengeh-hengeh baru nak mula. Silap dasar nampak gayanya. Harap-harap dasar pandang ke Timur masih relevan. Pandang jangan tak pandang.


4. Rakyat Jepun yang ditimpa kesusahan tsunami dan gempa bumi nampak begitu tabah menghadapi kesulitan ini. Kita yang tak kena ini boleh pulak kata ini balasan tuhan, negara Jepun itu ini.  Ini bukan respons yang membantu dan bukan respons yang bijak. Tak kiralah apa yang Jepun dah buat untuk tidak pro-agama, tapi yang mengata itu ini itu, mulia dan maksum sangatkah kita nak menjatuhkan hukum pada orang? 


5. Aku kagum dengan sikap rakyat Jepun yang ditimpa kesusahan. Mereka tetap komited terhadap amanah kerja. Tambah-tambah yang bekerja di loji nuklear Fukushima. Walau depa tahu, bila sistem penyejukan sudah gagal, mereka tetap terus bekerja, tanpa stok makanan, tanpa rehat dan tanpa memperdulikan risiko radiasi yang akan terjadi terhadap diri mereka sendiri. Siap ada yang bagi emel pada isteri, 'Saya mungkin tak dapat balik ke rumah buat sementara, tapi jalanilah kehidupan kamu sebaik-baiknya'. Mereka tetap berusaha untuk menghidupkan lagi sistem penyejukan supaya risiko kebocoran radioaktif dapat dikawal dan dikurangkan. Biar diri sendiri mati, tapi bukan seluruh Fukushima khususnya dan seluruh Jepun amnya. Ada pekerja TNB akan komited macam ni? Seluruh negara black-out pon boleh lagi relek main FB gamaknya. Eh, letrik takde, nak bukak FB cemana kan?


6. Aku rasa sangat releven untuk semua yang nak Malaysia maju dan hidup aman damai dalam berbilang kaum, membaca buku Malay Dilemma, waktu buku ini diterbitkan, mungkin Mahathir melihat sikap Melayu yang dia rasa cukup menjengkelkan pada waktu itu. Tapi bila membacanya sekarang, apa yang Mahathir tulis itu ada kesahihannya. Walau sudah ada Melayu yang dari bayi makan pakai sudu garpu, naik kereta kontinental, belajar luar negara, kurang mengikut adat dan tak kisah pantang larang, sifat-sifat yang sinonim dengan Melayu tradisionalnya tidak akan terhakis. Percayalah. Baca buku 18 kali ganda lebih bermakna dari membaca status FB. Dapat pengecualian cukai lagi. 


7. Ezi, seorang penulis blog setahun yang lalu, sudah mula beralih arah ke FB (ramai juga dari list blog disebelah macam Ezi juga). Dari status FB, beliau mendapat respons yang lebih pantas, cepat dan bersesuaian dengan corak waktu kehidupan beliau sebagai pengurus rumah sepenuh masa. Dia tidak sesuai menulis blog sebab ianya mengambil banyak masa beliau menaip dan mencari idea, serta anaknya sudah mula merangkak. Lagi la tak sempat. Tapi aku tak rasa FB boleh memberi kepuasan yang sama seperti yang Ezi dapat. Ini disebabkan aku pemalu orangnya. Malu mendapat respons dari semua orang yang mungkin kenal aku dan memperkatakan tentang hal yang diceritakan. Jadi medium blog yang mana orang baca senyap-senyap sambil senyum dan seronok sendiri-sendiri lebih sesuai untuk aku. Sebab aku tak tahu sapa yang baca dan aku tetap tak tahu ada orang yang tahu. Heheh. 


8. Aku baru pertama kali menghadapi situasi ditemuduga untuk kenaikan gaji. Ada satu syarikat GLC tu, jalan mudah mereka adalah bell curve walau ada KPI dan sebagainya. Perform tak perform, anda di bawah bell curve. Aku baru tahu sesi appraisal di sini begini caranya. 6 tahun bekerja dulu, gaji naik ikut suka bos je. Tak denya dia nak interview dan bagi rating 1 sampai 10 untuk segala sifat-sifat murni.


9. Akhir-akhir ini, bila memandu balik rumah dari pejabat, aku boleh pulak berenti rehat sama ada di hentian tol atau stesen minyak sekejap, untuk tidur. Gila tak patut. Sedikit tak lojik tapi bila berenti tu memang tidur sampai berkeroh. Peh, keje buat bangunan pon tak letih cenggini. Untuk pengetahuan, stesen minyak tu adalah dalam 12 minit lagi nak sampai rumah. Tapi sebab kereta banyak dan 3 lampu isyarat, memandu semasa mengantuk sangat membahayakan aku rasa. Tak la hari-hari macam tu. Dulu sikit punya chempion bawak kereta jalan jauh. 


10. Rasanya cukup banyak dah bekalan penulisan untuk kali ini. Kepada yang masih sudi dan setia membaca, hangpa memang sangat dihargai. Ok, blog ini memang kekurangan gambar bila penulisannya menekankan kualiti kandungan. Sekian. 

7 ulasan:

Asmoham berkata...

combo disitu

Azrind Binti Othman berkata...

:-)

Diego Amani berkata...

^Asmoham^

Combo yang bertema isu-isu semasa. Hahah.

^Azrind^

Susah jugak nak jawab komen senyum cenggini.

Pekan berkata...

FB hanya untuk perkara tertentu sahaja. Blog untuk perkara yang lebih banyak kita nak hurai. Hmmm... Sukar juga nak lawan arus FB ni...

Diego Amani berkata...

^Pekan^

Tak melawan arus pon, terpulang pada diri sendiri, medium mana yang lebih selesa.

~ fiza berkata...

saya masih membaca =)
cuma tempias kesibukan pengurus sepenuh masa k.ezi berjangkit di pasir gudang, maka sesi pembacaan pn delay

Diego Amani berkata...

^Fiza^

Takpe, tak lari blog ini dikejar. Selalu tertunggu ada la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...