Advertlets

Khamis, April 22, 2010

Sinetron Dramalova XXVIII - Simpanan Rahsia

Babak 1 

Diego baru balik dari kerja. Lepas letak beg Targus, terus terpandang satu surat. Surat pos berdaftar. Jenis kalau posmen tak jumpa tuan punya, letak kad merah suruh kutip di pejabat pos bahagian bungkusan. Tapi sebab Marcia juga berkerja sebagai penyeri rumah tangga sepenuh masa, Marcialah yang mewakili Diego bila posmen men'pim-pim'kan hon motosikalnya semasa ingin menyerahkan surat pos berdaftar itu di pagar rumah.

(oh, tak sangka boleh tulis perenggan macam di atas).

Surat itu sedikit luar biasa dari biasa. Selalu-selalu, surat itu datang dengan pos biasa. Jenis posmen hantar tak sempat nak bertentang mata, dah lesap. Diego tengok, surat sudah terbuka. Walau jelas terpampang nama tuan punya adalah Muhammad Diego, ada juga tangan gatal yang namanya tak berbunyi Diego langsung yang nak membukanya. Eksaited mungkin. 


Surat itu berbunyi lebih kurang begini.


"Tuan, agak-agak kalau free dalam 14 hari dalam dari tarikh surat ini, datang la ke pejabat gua. Rumah setingkat luas macam kolam renang saiz Sukan SEA lu dah siap, kitorang dah buat chanteek punya, kunci dah boleh amik. Tapi jangan lupa 'bank-in'kan dalam Rs1.2 juta sebagai upah balance ye, gua nak bayar loyer dengan setel down-payment kontraktor rumah 2 tingkat depan tu pulak,  Bolivian pun dah ramai yang nak mintak gaji naik"

Darah mula menyirap. Diego agak bengang dengan surat tersebut. Ini telah menyalahi perjanjian dan persetujuan asal. Diego mula berkira-kira, janji asal pemaju rumah adalah dalam tempoh pertengahan tahun 2010. Ini masih lagi 2 bulan sebelum tengah tahun 2010. Kenapa dah siap sekarang? Awal lagi bukan?


"Hah, abang dah baca dah surat dari Yong Tau Hu Konstruksion tuh? Cemana?" Marcia yang baru masuk ke bilik seraya bertanya. 


"Tak tau la, nak kena tanya bank dulu la, dorang dah bayar ke belum ke apa ke" Diego menjawab sambil meneruskan agenda bersolat Asar. Hatinya tersenyum.


Babak 2


Diego masuk ke dalam bilik dokumen-dokumen, buku-buku, kotak-kotak, album-album, kertas-kertas, fail-fail, surat-surat dan rak-rak. Bilik ini sengaja disusun supaya tidak teratur sangat dan tidak mematuhi sistem persijilan ISO kerana ia adalah tektik samaran. Kalau-kalau ada tetamu yang terjenguk bilik ini, pasti mereka buat-buat macam tak jadi masuk atau tersalah buka pintu. Kadar persepahan bilik ini adalah setanding dengan keadaan rumah-rumah yang pernah masuk rancangan Aduan Rakyat.

Bilik ini sebenarnya sangat sulit. Sangat sulit kerana ianya menyimpan pelbagai misteri, rahsia, dokumen berklasifikasi yang boleh menyebabkan terbongkarnya segala latar belakang keluarga Diego. Antara dokumen misteri yang boleh menyebabkan histeria bagi penemu dokumen adalah satu dokumen ini. 


Dokumen itu berada di dalam satu fail biru tebal. Kertasnya agak murah, berwarna hijau dengan tulisan cetak komputer hitam tanpa warna lain. Font tulisannya bukanlah pilihan utama bagi pereka grafik bercitarasa tinggi. Tetapi dokumen itu mempunyai butir-butir seperti berikut.

Sijil Penyertaan
Pertandingan Gigi Cantik 
Peringkat Daerah Amazonas/Bandar Baru
Muhammad Diego


Dokumen tersebut sungguh misteri sehingga hari ini. Percayalah. 


Kelihatan Diego tanpa seurat benang dari paras abdomen ke atas sedang bersila dan meneliti pelbagai dokumen di dalam bilik DdBbKdAaKkFfSsRr. Kertas-kertas berlogo pelbagai syarikat, organisasi dan badan-badan berkanun berserakan. Mesin kira-kira elektronik merangkap telefon gengam Diego berada di tangan satu lagi. 


Diego menekan-nekan nombor di mesin kira-kira elektroniknya, seakan-akan sedang membuat kira-kira tambah/tolak. Nombor-nombor besar berdigit lebih dari 5 angka memang susah sikit nak buat congak atas angin. Satu kertas putih dicapai dan dicoret-coret angka-angka tersebut. Kening Diego berkerut-kerut. Seakan memikir pelbagai penyelesaian dan congakan. Kadang-kadang memandang siling. Kadang-kadang mulut terkumat kamit. Peluh mula membasahi belakang dan dahi Diego sebab tak pasang kipas angin dalam bilik.


(kamera mula menyorot ke arah kertas putih tersebut)


BraBank Treats Points - 36,000
BonusLank Points - 3,000
JUSTUKOR Points - 11,000
Total : 50, 000 points.


*agak-agak cukup tak nak redeem dengan kabinet dapur berpenyedut asap?



 

5 ulasan:

~ fiza berkata...

cukupppp boss hehe

Adam Ruslan berkata...

^ fiza ^

Hahah, kedai mana ek yang bleh redeem tu? Nak tau jugak.

d u t a berkata...

+ bilik +
eleh, tak yah describe pun dah boleh agak. since dulu lagi begitu. kalu tak masakan terhilang nota sejarah hingga disalin pelajar cemerlang lain! ahaks! redeem tuh boleh, amik separuh2... nanti cantum, jadilah penyedut asap... mahupun penyedut hingus baby tuh!

Adam Ruslan berkata...

^duta^

Amboih-amboih. Mentang-mentang bilik aku tak de konsep kolam ikan.

sheyda berkata...

arghh..tolonglaaaaa...
sijil pertandingan gigi tercantik jugakkkk yang hang nak selit..dah basi la wei...hahahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...