Advertlets

Sabtu, April 03, 2010

Sinetron Dramalova XXVII - Halia dan Bawang

Babak 1

Bos kepada Diego memang berhati mulia. Tiap kali Krismas mesti dapat 'surplus' yang berjenama mahal. Seperti keropok Mark & Spencer, biskut besar ada kacang yang sedap, coklat berwarna-warni, air sparkling anggur hijau, minyak masak biji anggur serta alat seri peribadi seperti sabun mandi organik, set syampu dan perapi serta yang berkenaan dengannya. 
Dalam banyak-banyak barang yang diberi, selalunya yang hal-hal makanan akan selesai sesudah beg boleh guna semula cap TISKO di buka-pamer sesudah Diego balik kerja. Memang sedap lagi berselera bila merasa makan keropok cap Mark & Spencer. Sampai berebut antara Diego dengan Rodriguez. Sekali tu, biskut besar ada kacang tu tak sempat nak dibawa balik ke rumah mertua Marcia, selesai dan-dan haritu jugak. Bekas tin biskut tu, sampai hari ini pon masih ada. Simpan buat isi pen.

Kesungguhan bos Diego dalam hal ehwal permakanan bahan asas organik memang amat tinggi. Anak sedaranya diberi jolokan, bayi organik. Sejak lahir, susunya adalah susu organik dari New Zealand negara pembela lembu. Mandi sabun syampunya juga dari bahan yang hanya berasas organik. Pembasuh baju pon yang organik sahaja. Sayur atau tumbuh-tumbuhan serta beras pon, tentulah dari ladang organik juga. Bagi bos, perihal yang baik sebegini tidak wajar dikongsi bersama keluarga sahaja. Jadi, semua staf syarikat juga dapat merasa bahan-bahan organik ini buat kegunaan masing-masing.

Pada satu hari sebelum Krismas, masing-masing tertunggu-tunggu apakah 'surplus' yang akan mereka dapat untuk kali ini. Bersusun sudah beg-beg boleh guna TISKO kaler hijau di atas meja mesyuarat. Kali ini, semua yang biasa ada memang ada. Tapi ada tambahan luar biasa kali ini. Kali ini semua staf syarikat mendapat sebotol syampu anti-kelemumur berasas halia. Nyum nyum. Eh, bukan untuk makan la. Siap ada gambar halia hidup lagi kat botolnya. 

Adakah ini tanda beliau bersimpati terhadap penyakit kulit kepala pada Diego dan rakan sepejabatnya yang kadang-kadang berhabuk putih pada bahu baju hitam mereka? Atau ini tanda beliau memang tidak tahan lagi melihat penyakit yang sangat melarat ini menghinggapi staf pejabat? Atau secara halus menegur sistem penjagaan rambut para pekerjanya yang tidak tahu membela kelemumur secara sihat?

Apa pon, Diego bersyukur. Memang syampu halia itu dapat membantu kepalanya mengurangkan kegatalan kepala buat satu hari dua sebelum ia muncul semula dalam bentuk keruping-keruping besar yang keras lagi gatal. Juga percuma. Kalau tidak, berpuluh jugak nak beli Selsun Gold (Yam, kami nak order barang sebotol dua ye!)
 
Babak 2

Diego sedang relek-relek baca suratkhabar lepas makan malam. Kadang-kadang makan malam sambil baca surat khabar serta menonton berita sampai melarat ke Bersamamu tangan masih tidak berbasuh. 

Kali ini rancangan Bersamamu mula lebih lewat dari jadual makan Diego sekeluarga, jadi mereka semua memang tengah tersandar kenyang bersyukur terhadap rezeki yang ada dan tidaklah perlu masuk audition Bersamamu. Ada perlunya juga menonton rancangan sebegini, terutamanya dalam menilai jati diri keluarga yang ditonjolkan dalam rancangan ini. Yang menjadi pujian dan terkesan di hati adalah bilamana tonggak keluarga dapat meluangkan 24 jam sehari yang ada untuk membuat 4-5 beban kerja yang memerlukan keupayaan 'superhuman'.

Bagaimana mereka dapat memastikan rumah mereka, walaupon daif keadaannya, tetapi tetap kemas dan teratur. Walaupun dalam 7-8 minggu siarannya, ada la 1-2 sahaja keluarga yang mampu memastikan tahap kekemasan rumah yang tip-top luar dan dalam, tapi itu memang satu keupayaan yang super kerana kekemasan rumah bukan mendatangkan kekayaan atau nasi buat mereka. Kerana bagi Diego dan Marcia, kesusahan hidup tidak bermakna mereka perlu hidup dalam rumah penuh sampah dan bersepah. 

Bagi siaran TV percuma dalam pakej TV berbayar AHTERUK, tidak dinafikan iklan mesti salah satu pengisi masa antara rancangan. Tidak terlepas dengan rancangan Bersamamu pon mestilah penuh dengan iklan. Jadi ini sahajalah masa terluang yang Diego ada untuk kembali membelek berita suratkhabar. Diego memang selalu stenby suratkhabar di tangan untuk sama-sama melayan Bersamamu dengan Marcia, kadang-kadang terasa sebak sangat, boleh buat-buat kaver baca suratkhabar balik sebelum apa-apa yang lebih emo terjadi. Dah tua-tua ni, kadang-kadang sensitip lebih sikit.
Baru je masuk iklan kedua, dan nampak Jakie Chan bertumbuk sana sini, siap berbahasa Melayu lagi. Di tangannya ada dipegang sebotol syampu berjenama baru. BAWANG.


"Eh, apa kata kita try pulak syampu ni abang?" sampuk suri rumah mudah terpengaruh dengan iklan, Marcia.

Sebab berita di suratkhabar lagi best dan Diego memang dah pernah tengok iklan Jakie Chan itu, Diego sambut secara bola tanggung.

"Hah, yela tuh. Sekarang ni pakai halia, ni nak pakai bawang pulak, lama-lama jadi paprik la rambut kita ni"

Marcia yang tadi sedikit emo dengan rancangan Bersamamu, kini lebih terbahak ceria macam siaran 611. Untuk iklan tersebut, ianya akan membuat Marcia tersenyum simpul tiap kali ianya tersiar lagi.

Untuk rekod, memang Diego pergi ke JUSTUKOR untuk membelek syampu BAWANG Jakie Chan selepas itu. Rupanya, syampu itu bukanlah perisa asli bawang mahupun mempunyai apa-apa bau bawang atau rupa bawang putih mahupun merah sekalipun. Hanyalah jenama resipi turun temurun keluarga Ba Wang. Ceh. Tak organik langsung. 

2 ulasan:

a z m i r berkata...

kalau masalah kelemumur, kena berusaha mencari syampu yang betul2 sesuai dengan kulit kepala kita. Tak semestinya anti dandruff, kadang2 syampu untuk rambut normal pun dah cukup untuk mengelakkan kulit kepala dari kering lantas menghasilkan kelemumur..

amANI berkata...

^a z m i r^

Memang dah pernah try yang bukan anti dandruff. Gatal tak hilang.

Err, minyak rambut pon anti dandruff gak. Tu yang susah nak guna tektik cuba-jaya tuh.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...