Advertlets

Selasa, Disember 20, 2011

Sinetron Dramalova 37 - Inception (versi Diego)

Blog ini ditulis oleh seorang pemuda harapan ibubapa, bangsa (sendiri dan bangsa lain), masyarakat dan negara. Beliau bernama Adam.

Adam menulis di dalam sebuah blog dan mengambil ganti nama Diego. Di dalam blog Adam, Diego adalah hero segala hero di dalam arena berhati budi mulia dan mempunyai peribadi terbaik berbanding jiran-jirannya. Diego juga power di bidang minyak pelinciran sehingga kalau pelanggan berani mempersoalkan kredibiliti dan kualiti minyak pelincir yang diusahakan Diego, memang menangis la pelanggan tersebut dimaki. Blog berkenaan Diego ini telah pernah dibukukan untuk diberi kepada kawan-kawan pelawat blog beliau 2 tahun lepas secara percuma. Dibukukan secara komersil? Adam tidak tahu ada ke tidak orang nak baca sebenarnya.

Diego walaupon hanya sebuah watak di dalam blog orang juga ada sebuah blog yang mana di dalamnya ada pula watak yang menggambarkan Diego di dalam blognya yang bernama Daud. Daud pula power tak ingat di dalam arena menulis sehingga sekarang berblog-blog telah dibina oleh Daud. Manakala penulisan Daud sudah dibukukan berbuku-buku banyaknya. Pembaca beliau juga tidak kira bangsa, agama ataupon usia. Semua yang membeli buku Daud adalah orang yang boleh menggunakan otak dan mempunyai sekelumit hati budi yang bersih.

Daud merupakan penulis prolifik yang mana dia tidak perlu bergantung kepada gaya penulisan masakini yang mainstream dengan gaya batu dan guling atau pon perlu berunsur Ombak Rindu yang menyayat hati ataupon begitu bersajak berkias-kias sampai orang tak paham yang mana sudu yang mana kuah, yang mana bunga yang mana madu. Power betul Daud sehingga watak yang dicipta Daud bukan lagi manusia biasa, tetapi ianya diberi nama seperti buku, kertas, meja, telefon, kalender, topi, wayar, gegelung besi, gandar dan sebagainya.

Berikut adalah petikan yang dapat dilarikan dari blog Daud oleh Diego dan kemudiannya ditulis kembali oleh Adam.

"Gerobok Baju adalah seorang graduan lepasan universiti yang masih menggangur. Bukanlah tidak pernah bekerja sejak lepas universiti, tapi sekejap bekerja sekejap berhenti. Tak ada pekerjaan yang berkenaan dengan jiwa beliau. Ya, beliau ada memegang ijazah sarjana muda pendidikan jiwa suatu masa dahulu. 

Sebagai pemegang ijazah pendidikan jiwa, beliau pernah menjiwai watak pekerjaan beliau yang mensyaratkan beliau untuk mensaiko orang supaya tidak gundah gulana dan juga perlu memberi nasihat berguna kepada anak-anak muda yang masih menuntut ilmu. Khidmat Gerobok Baju juga diperlukan untuk menyelami jiwa rakan sekerja dan memudahkan segala kekusutan rakan sekerja. Yang berkahwin ataupon belum, semua boleh mencari Gerobok Baju. Ya, Gerobok Baju digaji untuk berbuat demikian oleh majikannya.

Disebabkan Gerobok Baju sudah nampak jalan-jalan menjadi orang berguna dan penuh cahaya di masa hadapan, ibunya membelikan Gerobok Baju sebuah van pelbagai fungsi buat pengangkutan Gerobok Baju ke hulu dan ke hilir. Nak naik basikal tak muat la Gerobok Baju nak tunggang, jadi van lebih sesuai.

Yang menjadi masalah kepada Gerobok Baju kini adalah jiwa beliau juga kusut. Kusut dan tidak berkembang. 

Gerobok Baju sudah berhenti kerja akibat tekanan kerja yang beliau sendiri ciptakan di dalam kepala hotak beliau. Beliau mencipta tekanan tersebut dengan mengambil beberapa masalah yang tidak berkaitan dan menyimpulkan bahawa semua rakan sekerja, anak-anak muda, rakyat sekeliling tidak menyukai beliau dan inginkan beliau berhenti kerja. Jadi beliau pon berhenti kerja dan untuk beberapa ketika kemudian, beliau sudah pon melipat baju di supermarket. 

Cuma belum sampai beberapa ketika yang terkemudian selepas kemudian, pekerjaan melipat baju dilihat bangang oleh Gerobok Baju dan beliau tak tuntut pon seringgit dua gaji harian beliau yang tak boleh dikira dengan 3 tangan pon sebelum beliau berhenti lagi.

Gerobok Baju kemudian mengalami fasa membaca iklan suratkhabar menghantar biodata kepada yang sudi. Rezeki masih berpihak kepada Gerobok Baju. Lima nam belas temuduga Gerobok Baju dapat dalam tempoh fasa menghantar biodata tersebut. Lima nam belas peluang yang diberikan kepada Gerobok Baju juga disia-siakan Gerobok Baju. 

Kerja yang diberikan tak ada opis. Kerja tersebut di luar kawasan taman rumah Gerobok Baju. Kerja yang dapat pangkatnya bukan pengurus. Kerja tersebut kena berdiri 8 jam tak sempat nak semayang Zohor. Kerja itu kena mendidik kanak-kanak bawah 5 tahun dan Gerobok Baju tak reti hendel budak kecik. Kerta itu ada kaitan dengan bercakap bahasa asing. Kerja itu belum tentu dapat pon kalau pergi temuduga kali kedua. Kerja itu menyeksa pekerjanya. Kerja itu tak ada masa depan. Kerja itu gaji tak besar, komisyen kena kongsi. Kerja itu bukan kerja dengan kerajaan. Kerja itu jauh betul tempat temuduganya, kalau pergi rugi la duit tiket kalau tak dapat. Ok. Tak larat dah nak bagi alasan, cukup la 12 alasan walaupon ada lima nam belas temuduga yang Gerobok Baju pergi.

Sekarang. Ye, berbalik kita kepada masalah Gerobok Baju yang berjiwa kusut. Beliau sedang hangin dan memarahi kerajaan beliau kerana perdana menterinya tidak memberikan Gerobok Baju sebarang pekerjaan sehinggalah sekarang. 

"Bodoh punya PM!!"-  tulis Gerobok Baju di dalam blognya.

Sekian dari saya Daud. 

(Dicilok oleh Diego) 

.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...