Advertlets

Sabtu, November 13, 2010

Sembang Sintetik Bersama Diego Amani #5

Disebabkan ada lagi soalan berkenaan dengan minyak pelincir susulan dari segmen sembang #4 yang lepas, ini ada lagi soalan tambahan dari En Shooter. Mari kita dalami apa isi hati beliau yang seterusnya.

1. Pernah dgr dgn additive minyak xr-1@lain2? Betul ke mende tu boleh memberi lebih kilometer?kalo lah betol penat la sheelp wat V-Power kan?

Ok, demi menjaga tanggungjawab sebagai penjawab Sembang Sintetik, dengan rasa rendah diri ingin memaklumkan bahawa memang tak pernah dengar XR-1. Hahah. Google pon keluar jenama ekzos. 

Tapi, dengan semangat cintakan ilmu dan menjadi pengkongsi ilmu yang memahami isi hati rakan walau mereka bersembang bahasa lain, aku pernah dengan X1-R.  Ok, ada beza kan? 

Untuk penggunaan X-8R ini, ada baiknya kita melihat dari konteks yang lebih umum. Sedikit teknikal, sedikit ekonomi dan sedikit matematik. Konsep logik sahaja. 

Pertama sekali apakah tujuan kita perlukan X-8R? Mengikut label pada botol, untuk menjimatkan minyak petrol sehingga 10% dan meningkatkan kuasa enjin. Ini adalah tujuan utama selain berderet lagi tujuan sampingan yang lain. 

Baiklah, sekarang jika melihat dari konteks penggunaan pelincir sintetik dan pelincir mineral, salah satu kebaikannya juga adalah mendapat penjimatan petrol dan memberi lebih kuasa kepada enjin. Jadi, adakah masih perlu X-8R untuk enjin kita? Mari kita renung bersama. 

X-8R terdiri dari golongan additif. Ianya bukan sejenis pelincir jika ia berdiri sendiri. Tak percaya, sila rujuk kepada cara penggunaannya. Hanya bubuh sebotol untuk 4L pelincir. Jadi ia masih memerlukan minyak pelincir sebenar dengan kelikatan yang bersesuaian untuk tujuan pelinciran. Tetapi, sebagai golongan additif, ia adalah golongan sistem sokongan, yang memberi fungsi tertentu sahaja untuk memberi lebih kuasa dan lebih penjimatan petrol. Bagaimana? Dengan mengurangkan geseran antara 2 permukaan enjin. Mudah. 

Cemana geseran meningkatkan penggunaan petrol dan memberi lebih kuasa? Huh, jenuh jugak nak perjelas ni. Tarik napas jap.

Minyak pelincir kita boleh samakan seperti bos kita la. Pembuat dasar serta pemutus kata. Kalau bos yang baik, semua dasar adalah jelas, keputusan adalah muktamad, perlaksanaan adalah efisyen.

Additif adalah pekerja sokongan. Ada yang jadi jurutaip. Ada yang menjadi juru telefon. Ada yang menjadi jurujual. Ada juga jurutera. Semua ada fungsi sendiri, tertentu dan salah satu spoil, hancur sebuah organisasi. 

Jadi X-8R hanya salah satu dari pekerja sokongan ini. Jika dia sahaja yang efisyen, tapi bos tetap sambil lewa, gaji masuk lambat, jurutaip banyak menaip di FB berbanding menaip surat, jurutera banyak membancuh teh dari membuat analisis. Juru telefon banyak berbual gosip dari menjawap panggilan pelanggan. Organisasi ini tetap hancur. Ada semua boleh dapat 3 bulan gaji? Tak gitu?

Jadi, bila ada bos yang baik. Bos yang boleh menentukan dasar, sistem, perlaksanaan serta fungsi setiap orang bawahannya. Begitu jugalah dengan penggunaan minyak pelincir.

Kalau masih menggunakan minyak pelincir cap entah apa, tapi tuang jugak X-8R dengan harapan menjimat petrol dan lebih kuasa. Extend pulak penukaran dari 5000km ke 7000km. Agak-agak ada tak penjimatan petrol dan lebih kuasa?

Dari sudut ekonomi pon sama. Minyak pelincir mineral memang murah. Tapi X-8R pon ada kosnya tersendiri kan? Rasanya kalau tambah kos pelincir mineral dengan X-8R, dapat kot beli pelincir semi sintetik. Tambah dalam RM50++ lagi. Dapat la pelincir sintetik sepenuhnya. Kan lebih baik. 


Minyak pelincir sintetik mahal sangat? Rasanya boleh kira berapa boleh dijimatkan bila kita boleh servis sekali sahaja setiap 6 bulan berbanding menservis setiap 3 bulan. 


Ok, berbalik kepada penjimatan petrol pula. Meh nak bagi beberapa kaedah percuma, free, gratis, tak payah guna duit mahupun menda alah sampingan. Tak pakai V-power pon takpa.


1. Pam angin tayar secukupnya. Kasik ikut tekanan yang disarankan. Nak bawa orang lebih atau muatan lebih, kasik lebih sikit tekanan. Angin kat kedai petrol mana ada yang kena bayar.


2. Kaki kat pedal minyak tu kasik tune sikit. Dah tau dekat dengan lampu isyarat merah kat depan ada dalam 20-30 meter, duk pijak lagi pedal minyak buat apa? Kasik brek secara berkadaran la. Pijak pedal pon berkadaran. Jangan main pijak sampai lantai tiap kali lampu hijau. Rugi. Lagi baik, cari jalan yang tak ada lampu isyarat. Ada kena pakai duit?


3. Kalau dah tau kasut boot sekilo beratnya tu tak guna di hujung minggu, kasik keluar dari bonet kereta. Kalau tahu anak dah cukup besar, stroller memang dah tak pakai, kasik keluar dari bonet. Kalau bantal peluk kekabu berat gila ada kat cermin belakang, tukar dengan bantal kapas. Apa-apa menda yang boleh mendatangkan berat kepada kereta bila kumpul-kumpul banyak-banyak, kasik buang. Tinggal kat rumah. Tapi kalau jenis nak bubuh jugak speaker besar dalam bonet supaya orang tahu hang tak ada gegendang telinga, tak yah la harap nak jimat minyak lagi ek.


4. Beli la kereta bawah 1000 cc kalau nak bawak sekeliling bandar pergi balik kerja je. Kalau nak jugak pakai 2000 cc pergi balik kerja, entah kat mana nak jimat petrolnya. Duit nak isi minyak takde, tapi kereta nak yang besar. 


5. Tayar tu kasik betul-betul punya ada bunga. Bunga tayar dan komposisi bahan tayar menentukan sama ada tayar itu boleh menjimatkan petrol ke tidak. Pilih la 'performance' tayar yang 'eco' berbanding yang 'sport'. Yang 'sport' lebih baik 'traction', tapi lagi banyak geseran, lagi tak jimat la petrol. Kalau kereta mahal tapi tayar tetap nak beli seken hen, itu dah salah kepentingan. Harus diingat, selain tali pinggang keledar dan airbag, tayar yang baik adalah penyelamat nyawa.


6. Kalau pilih rim sukan, cari la yang kuat, ringan dan kukuh. Jangan asal cantik lawa je sebat. Sebab ada rim sukan yang kukuh, kuat tapi berat. 


7. Penalaan juga perlu sekali sekala ditala semula. Penalaan ini seharusnya kedai servis kenderaan tersebut yang buat. Depa tau apa spesifikasi sebenar kereta depa. Tapi kalau yang jenis dah ubah itu ini, segala mak nenek ECU pon ubah, pi suruh pengubah tu la tala. Tapi bila tala sendiri, semua nak lebih power. Yang kantoinya, penggunaan petrol lagi tinggi la. Pepandai la nak cari situasi menang-menang. 


8. GT Wing, Tiang Gol, Spoiler boleh menentukan sama ada jimat atau lebih penggunaan petrol. Tapi mesalah menda alah ini adalah ianya hanya berfungsi pada 1 tahap kelajuan sahaja begantung kepada tinggi rendah menda alah ini. Jadi pada tahap kelajuan yang lain (terutamanya kelajuan rendah), ia boleh memberatkan kereta, mengguna petrol dengan lebih banyak.


Ok. Cukup dah kot saranan bernas ni. 


Dengan umumnya, aku bukan tidak menyokong penggunaan additif sampingan kepada enjin atau petrol. Tapi kalau ada kaedah yang tak perlu apa-apa menda sampingan yang boleh memberi keputusan yang sama, kenapa tak nak cuba?

2. Oil catch tank-encik mekanik ckp nk perangkap habuk@partikel dlm minyak hitam dan sume2 tu masuk situ. Aku nmpk cam teori perangkap kelodak di sinki. Betoi ke leh camtu?kalo betoi nape merc@beemer xde teknologi tu?


Heheh, sesungguhnya aku tak tahu apa menda teknologi dalam Merc dan BMW sebab aku ada sejenis PROTON sahaja. Tunggu aku beli sebijik dulu baru aku jawab boleh? Heheh.


Oil Catch Tank lebih berguna dan berfungsi untuk pengguna turbo dan kereta berprestasi tinggi. Rerasa Civic tak turbo kot. Heheh. Tapi teori perangkap kelodak tu betul la. Cuma dia berdasarkan tekanan, bukan graviti.


Marilah kita tidak pergi terlalu jauh kepada penggunaan umum kereta dan minyak pelincir. Sebab target umum sembang ini adalah untuk pengguna biasa yang menggunakan kereta sebagai punca pengangkutan dari poin A ke poin B. Yang hanya tahu isi petrol, tekan minyak dan bawak ikut peraturan jalanraya. Kadang-kadang signal entah kemana. Begitulah.


Kalau ada soalan lagi, kita jumpa lain kali.

3 ulasan:

~ fiza berkata...

emmmm penalaan tu apa sebenarnya (ni betul betul orang yang tahu tekan minyak dan signal sahaja hehe)

Diego Amani berkata...

^fiza^

Penalaan = tuning.

Mekanik ada sejenis meter untuk mementukan sama ada penalaan semasa masih sama atau telah berubah.

~ fiza berkata...

oh kalau tuning pernah juga dengar....
tq a.adam!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...