Advertlets

Ahad, Februari 20, 2011

Ada Mesalah Dengan Kereta Anda Siri 4/4

Gila gigih sekarang ini. Nak menulis satu entri panjang pon amik 2 minggu. Ini pon topik dah ada, isi kandungan dah ada. Masa je tak ada.

Baiklah, berbalik kepada sesudahnya pagi di hotel ternama Yong Peng. Betul-betul punya pagi aku dah mangkit. 8 pagi dah siap turun bawah. Jenguk ke workshop bersebelahan hotel. Masih katup. Mungkin semangat beraya masih ada. 

Memang hasrat di hati nak hantar ke Proton Servis. Sebab mengikut abang dan aku pon bersetuju, diagnosis Proton mesti lebih tepat dan berkenaan. Selain dari mengurangkan risiko diketuk tuan kedai biasa. 

Berbekalkan harapan mendapat diagnosis yang power. Aku bawa perlahan-lahan kereta ke Proton Servis. 2 blok di belakang hotel. Tidak la pula aku nak tunggu enjin kereta betul-betul warm-up. Sat lagi over warm-up, baru hangpa tau. 

Proton Servis memang boleh diharap. Sudah ada 1 kereta pelanggan yang dah dijek naik ke atas. Aku tanya gadis kaunter. Kereta overheat, boleh buat?. Gadis kaunter jawab, nanti saya mintak mekanik cek dahulu. Tunggu ye. 

3 minit, datang seorang mekanik muda. Dari rupa paras, macam baru lepasan Sijil. Di bibirnya ada tompok keputihan, tanda belum bersarapan. Pung pang pung pang tanya itu ini, dia buka bonet depan dan menghidupkan enjin. Sama macam brader PLUS Ronda semalam buat. Begini gaya beliau.

Best tak ada gambarajah cam ni? Ada satu blogger dulu suka gambarajah cenggini. Tapi dia dah tak berblog.

Beliau kaku dengan tangan dibibir penutup bonet. Telinga dipasang untuk meneliti segala bunyi geseran dan apa-apa yang abnormal. Mata kekadang meliar. Cukup lama dalam keadaan statik, beliau buka penutup air radiator. Melihat air dalam tabung yang hampir penuh (air dari radiator ditendang balik ke tabung). Lamanya keadaan begitu beliau. Jarum penunding belum lagi menunjukkan tanda-tanda nak overheat. 

Sesudah cukup lama beliau mendiagnosis cara oldschool begitu, tanpa sebiji spanar mahupun skru driver sekalipun beliau berpaling kepada aku.

"Abang punya bunyi enjin kasar sedikit, saya rasa masa overheat semalam, gasket dia dah terbakar, top enjin mungkin dah bengkok sedikit, tengok ni, air radiator penuh dalam tabung, ini tanda compression dalam enjin dah tak cukup, air radiator ditendang balik ke tabung" jelas adik mekanik.

"Err, bunyi engin kasar tu memang dah lama, jadi macamana ya?" aku jawab.

"Yang ni memang kurang-kurang pon top overhaul, kene skim balik top enjin. Tapi kereta PROTON ni susah sikit. Nasib-nasib la kalau skim pon. Kawan saya pernah buat, tapi problem dia tak setel. Sebab bila skim, belum tentu dapat rata balik 100%. Sebab material enjin dia tu." adik mekanik benar-benar yakin dengan pengalaman di dadanya.

"Kalau untuk sementara waktu ni, tak boleh perbaiki dulu kipas yang tak jalan ni, kipas dia rosak ke tak? Saya jauh lagi perjalanan nak balik Skudai, tak pon bawak slow-slow ke?" yelah, walau aku tak belajar 6 Sigma black belt, tapi bab penyelesaian mesalah bukan kira root cause problem je.  

"Ha'ah, kipas dia memang tak jalan, nanti saya cek stok dulu" adik mekanik pon berlalu ke stor.

"Minta maaf la bang, kami tak ada stok, kalau order pon, seminggu baru dapat, lori kan hari ni baru jalan" adik mekanik kesal tidak dapat membantu. 

"Stok dari mana?" aku tanya.

"Stok dari branch JB, kami ni dealer je, bukan Proton Edar direct" adik mekanik perjelas.

"Dah tu, cemana nak setel ni ek?" aku tanya lagi.

"Abang boleh cuba workshop kat belakang ni" sambil menunding arah hotel. 

"Katup, tadi saya dah tengok". Aku dah dapat agak.

"Camtu, abang pergi kedai belakang KFC, jalan besar pung pang pung pang, kawan saya kerja sana, Sabtu lagi dia dah bukak" adik mekanik memberi penyelesaian paling bernas setakat ini.

Dipendekkan cerita. Aku sampai ke workshop yang ditunjukkan tanpa banyak soal.

"Uncle, kereta ini malam tadi overheat, kipas dia tak jalan" aku kasik permasalahan.

"Oh, nanti saya tengok" uncle jawab.

"Ok, kipas dia memang tak jalan, ini kipas PROTON memang sikit tak tahan. Nanti saya cari lu kipas dari Jepun. Ini Taiwan punya, I punya pekerja pon belum masuk lagi ni, u tunggu dulu dalam sana, nanti siap saya panggil." uncle berjaya menyelesaikan mesalah.

Pung pang pung pang. 45 minit kemudian.

"U punya kipas wa talak tukar, kasik servis saja, boleh pakai lagi. Itu relay wa ganti satu. Relay sudah terbakar. Servis kipas RM80, relay RM30". Uncle memberi penjelasan bil.

Aku start kereta dan buka ekon, kipas berpusing. Okeh. Mesalah selesai dan aku yakin balik ke Skudai. Tapi mata tetap di jarum penunding kot-kot apa-apa yang tidak terjangka.

Di dalam kepala, aku tetap terngiang-ngiang diagnosis adik mekanik. Apa benar yang dia kata?

Esok harinya, aku terus pergi satu lagi Pusat Servis Proton. Kali ini di bawah EON. Yang jalan kaki pon sampai dari ofis. Aku mintak depa tukar timing belt. Sebab memang kereta ni dah sampai hayatnya untuk penukaran timing belt yang keduanya. Sesambil itu, mintak tolong cek apa benar gasket sudah terbakar dan top enjin dah bengkok. Juga apa-apa kerosakan lain yang mungkin berpunca dari mesalah overheat. 

Pusat Servis Proton EON kali ini lebih berpengalaman. Tetapi Penolong Pengurus workshop yang menerima aduan aku juga mempunyai tompok putih di tepi bibir. Juga tanda belum sarapan. 

Kata beliau, gasket PROTON adalah diperbuat dari sejenis logam. Logam nak terbakar kot mana kan? Tapi beliau akan cuba memeriksa semua komponen penyejukan. Suspek utama beliau adalah pam air, sebab selalunya pam air ditukar tiap kali timing belt ditukar. Tapi aku tak tukar dulu. 

Pung pang pung pang. Petang harinya.

Satu set timing belt serta segala aksesori yang diperlukan untuk servis timing belt telah selamat ditukar. Pam air juga ditukar kerana terdapat tanda bocor di tepi dindingnya. Juga satu set motor dan kipas radiator ditukar. Sebab motor tu memang masih berpusing, tapi sangat perlahan dan tidak terasa angin kipasnya. Juga kipas dan motor itu datangnya satu set. Walhal kipas itu diperbuat dari plastik. Tiada apa-apa kerosakan pon. Terkoyak juga RM1,200. Juga tiada kerosakan seperti gasket terbakar mahupon top enjin bengkok. 

Dikatakan brand APM sama je dengan original dari Proton.

Bila aku hidupkan enjin, segala bunyi kasar enjin semuanya dah tiada. Senyap dan gegaran asing di dashboard pun dah hilang. Aku memandu ke stesen Petronas terdekat untuk semayang Asar.

Hati mula berbunga walaupun rabak lebih seribu. Tapi itu tak lama. Sesudah semayang.

Aku buka bonet, untuk menikmati bunyi baru timing belt. Tapi aku ternampak air dari hos radiator meleleh, banyak juga. Bila di lap, keluar lagi. Balik semula aku memandu ke workshop Proton Servis EON. Workshop dah pon ditutup, tapi encik Penolong Pengurus Workshop masih ada. Dia ambil playar dan memperbetulkan ikatan hos. Segalanya selesai. Aku ucap terima kasih.

Cerita ini dah sangat panjang berjela-jela. Tapi aku tetap nak tulis. Sebab ini panduan berguna semua pemunya kereta nasional. Tambah-tambah usia dah lebih 7 tahun. Masa inilah segala mak neka mesalah akan timbul. 

Juga ini pengajaran. Tak semua diagnosis tiap mekanik sama. Walau mereka berjenama sama. Juga tak semua workshop biasa itu terrer. Ada juga yang sambil lewa dan kebanyakan komponen yang mereka guna bukan yang asli atau baru. Harap boleh menjadi panduan. 

6 ulasan:

a z m i r berkata...

hmm.. fungsi gasket adalah untuk memastikan tiada lelehan minyak berlaku di antara cantuman 2 komponen.

tapi kalau gasket diperbuat daripada logam, mampukah ia berfungsi sedemikian?

tumpang tanye je.

Diego Amani berkata...

^a z m i r^

Kegunaan gasket logam memang dah lama di pasaran. Dulu, mana-mana kereta modified memang prefer gasket logam berbanding gasket keping (campuran asbestos mampat dan lain2 bahan)

Tapi skru pengetat mesti diketatkan dengan tork yang sesuai.

noorafzan berkata...

good info..
thanks ye kongsi.
eheh~

Diego Amani berkata...

^afzan^

Worait!

~ fiza berkata...

en.amani, satu soalan boleh? hehe kenapa selepas tukar timing belt enjin bunyi cam teksi buruk?

Diego Amani berkata...

^fiza^

Sepatutnya selepas tukar timing belt, bunyi geseran belting patut lebih senyap. Gegaran pon patut lebih rendah.

Sebab? Mungkin pemasangan tak betul.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...