Advertlets

Khamis, Februari 10, 2011

Ada Mesalah Dengan Kereta Anda - Siri 3 / 4.

Hari Ahad malam baru ni. Selepas kali ke-tiga dalam tempoh seminggu mengisi minyak petrol. Kereta Gen-2 yang berada di hentian RnR Pagoh arah selatan mula menunjukkan tanda-tanda demam panas.

Ekon jadi panas. Kipas radiator tak jalan. Penunding suhu melebihi 100 darjah. 

Tolak kipas pakai jari, tak jalan. 

Cuit-cuit relay & segala fius yang ada. Ekon je kembali sejuk. Penunding suhu tetap naik. 

Letak kereta elok-elok di tempat selamat. Dan berkira-kira. 

Nak buat apa dan nak telefon sapa dulu? Mari kita ikut langkah demi langkah untuk menyelesaikan masalah rumit ini.

1. Telepon Proton Auto Assist. 
Proton Auto Assist mencadangkan supaya meminta PLUS Ronda menunda kereta ke tol terdekat dan kemudian meminta penunda dari syarikat insurans untuk menunda ke worksyop terdekat. Proton membantu dengan meng-sms kedua-dua hotline PLUS dan Etiqa.

2. Telepon PLUS Hotline.
Dijawab oleh gadis PLUS. Dia akan menghantar PLUS Ronda untuk memeriksa keadaan dan kemudian mereka akan memberi cadangan. Kereta berada di dalam keadaan bonet depan terbuka dan Ayman pon tanpa berbaju. Panas.

3. Telepon hotline Etiqa.
Maaf, nombor yang anda dail tiada dalam perkhidmatan!. Siot, nombor kat sticker Etiqa dalam kereta pon tak boleh pakai. Double empangan!.

4. Telepon Abang.
Abang mencadangkan supaya tidur je kat rumah dia di Melaka dan esok datang semula. Jam dah 10.30 malam. Abang juga mencadangkan hang pikir dulu, aku pi siap sat. Aqil dan Ammar riang bermain pasir, berebut air anggur dan tak reti duduk diam. Sat-sat aku marah depa. Sat-sat Ezi marah depa. Tapi masing-masing cool. 


5. PLUS Ronda datang berlumba-lumba. Tak la. Dia bawak pelan-pelan sampai la jumpa Gen-2 aku yang tersadai dihujung stesen minyak. Dia godek-godek fius dan penyambung wayar motor. Yang bestnya, suhu terlebih panas tu lambat bebenor nak naik. Memula hidup enjin, ekon sejuk, suhu stabil. Tunggu punya tunggu punya tunggu, godek punya godek punya godek, kipas tetap tak jalan. Suhu tak naik-naik pulak! Dah dekat lama sikit baru naik! Mujur la diagnosis awal aku betul. Kalau tak, mesti brader PLUS Ronda kata aku kurang kasih sayang.


6. Owh, masa ni aku betul-betul mengharapkan HMD tak pegi Bahrain. Hahah. Sikitnya kawan aku kat bumi Selatan.


7. Brader PLUS Ronda suruh aku bawa pelan-pelan kereta ini ke tol plaza terdekat. Dia bagi satu nombor pomen. Panjang namanya. Yela, Panjang. Aku tepon terus. Panjang kata nanti sampai tol telepon dia balik. Panjang dah abis raya, boleh bekerja. Brader PLUS Ronda tak nak bagi nombor pomen Melayu. Dia kata, nanti pomen tu tak datang sebab dah malam, awak juga yang susah. Oh, begitu. 


8. Hati dah kurang berderbar sebab tengok suhu yang naik tidak la begitu drastik. Mengikut pengalaman overheat Toyota Liteace dan Kancil 660 dahulu, suhunya naik sampai air di radiator buleh buat hiasan fountain. Ini mungkin disebabkan keengganan Proton Servis yang merekemen 4 botol penuh radiator hijau tanpa kompromi masa mula-mula servis Gen-2 ini. Bila dah 2-3 tahun baru depa berani campur 1 atau 2 botol radiator dengan air suling. Jadi radiator ini masih hijau airnya dan tiada keladak-keladak kotor warna coklat. 


9. Aku bersandarkan kepada kecekapan coolant radiator untuk mengawal suhu, angin di lebuh raya sebagai pembawa hawa panas dan minyak Mobil 1 sebagai pengurang peningkatan suhu. Semua masuk kereta dan bawa secara pakcik-pakcik. Lorong paling kiri di dalam lorong kecemasan. Juga bawak bawah 50km/j. Sambil lampu hazard menyala. Tingkap dibuka separuh dan radio dipadamkan. 


10. Untuk pengetahuan, selepas sahaja RnR Pagoh arah selatan ke tol plaza Yong Peng Utara, ianya dalam 30-40 kilometer. Laluannya berbukit. Kalau tak percaya, ambil iPhone dan kira Elevation menggunakan Apps. Disebabkan dah pukul 11 malam, keadaan jalan raya tidak terlalu sibuk sampai perlu bontot-membontoti. Lagipun duduk di lorong kecemasan, mana nak jem. Ok, boleh kirakan berapa masa yang perlu diambil untuk sampai ke tol plaza dengan kelajuan 50km/j?


11. Masa dekat atas bukit, rasa insaf timbul bila melihat ada 2 lelaki dengan motor yang langsung tanpa sumber lampu, tengah terkial-kial mencari skru di atas jalan untuk menukar tayar di lorong kecemasan. Lagi sadis.  


12. Perjalanan ke tol plaza berjalan lancar. Mata tetap di jarum penunding suhu yang masih stabil. Sampai dalam 5km lagi nak sampai, aku dah berkira-kira nak bawak je sampai Skudai begini. Tapi berisiko. Kene jem kat memana, memang 'Excellent' la enjin. Radio aku buka. Ekon aku try. Ok dedua. 


13. Cabaran mula timbul bila tol Yong Peng utara agak sesak. Kenderaan bertimpa-timpa di setiap lorong. Kena beratur. Masa ini, cemas mula datang. Mau 5-6 minit tak bergerak konfem enjin panas terik. Aku cuba dari lorong paling kiri pergi ke lorong paling kanan, sebab pakai TnG. Tapi lepas je dapat celah belakang bas, lorong TnG rupanya katup!.


14. Disebabkan ini kecemasan, aku kasik signal kiri dan lampu hazard secara berturutan dan terus parking atas rumput belah kiri sebelum plaza tol. Panas dah! Bonet dibuka dan telepon Panjang. Panjang jawab dengan mudah. Aiyah, motor kipas tak boleh buat maa, tak da barang. Tunggu esok pagi la. Kalau tabung kotor, boleh ganti.


15. Harapan kepada Panjang tinggal harapan. Elok lepas pukul 12 tengah malam, baru aku lintas plaza tol. Kereta pon dah tak da yang beratur. Dapat la diskaun tol tengah malam. 


16. Stratergi seterusnya adalah menelefon rakan sepejabat. Mintak cuti separuh hari esok. Keputusan dah dibuat untuk bermalam di Yong Peng dan menyetelkan kereta esok pagi-pagi hening. Takat tukar motor kejap je. Jadi menunggu Abang sampai dari Jasin. Boleh tumpang kereta dia untuk riki-riki worksyop dan rumah tumpangan sekitar pekan Yong Peng. 


17. Jam 1 lebih, jumpa satu rumah tumpangan yang nampak boleh dipercayai. Dan juga kedai servis Proton juga 1 blok di belakang. Tokey rumah tumpangan bagi rate tengah malam untuk bilik 1 katil besar dengan 1 katil kecik. RM80. 


18. Ambik kereta dari tol Yong Peng sambil abang eskort dari belakang. Abang balik rumah dan aku naik bilik. Tidur dalam jam 2 pagi. Sambil Aqil terkenang-kenang baju busuk dia di dalam kereta kat bawah. 


Sambung esok la pulak. Mahathir pon tak cerita point sampai 20. Cerita esok adalah diagnosis mekanik muda Proton  Servis yang begitu yakin.

2 ulasan:

a z m i r berkata...

mencabar sungguh kalau kereta overheat ni.

sebelum dapat keputusan, mari main teka-teka dulu. apakah puncanya :

1) wiring problem
2) thermostat rosak(eh proton pakai thermostat tak? lupa lah)
3) accesories wiring problem (relay, etc)

tak sabar nak tunggu jawapan..

Diego Amani berkata...

^azmir^

Haha, teka-teka.

Adalagi nak tambah untuk punca overheat.

4) Motor kipas rosak
5) Pam air bocor / retak
6) Gasket enjin bocor
7) Hose bocor
8) Radiator sumbat

Tambah jangan tak tambah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...