Advertlets

Rabu, November 19, 2008

Pak DPKSP II

Sambungan update sebelum ni - Pak Dan Perkembangan Kakinya Selepas Pembedahan (Pak DPKSP).

Smalam pak tepon dalam kol 3, aku tengah jumpa customer kat Pasir Gudang. 2 kali mis-call.

Lepas abis jumpa, masuk keta terus aku call balik. Pak pon bagitau la kata esok doktor dah menjadualkan dia untuk masuk buat pembedahan tampal kulit baru. Mungkin ambik kulit peha, belah atas atau sisi la kot untuk tampal ditempat luka itu baik. Ini disebabkan dorang kata, peluang untuk luka itu baik dengan tampalan kulit tu dalam 99%, sebab cara luka pak kering dan keadaan luka pak yang semakin kering. Pak kata bengkak pon dah makin surut. Kalau buat kira-kira, ada la kot dalam 2-3 jari tangan lebarnya kulit yang akan diambil. Luka di kaki akan diberi masa dalam 5 hari untuk kembali bercantum. Bekas ditempat kulit diambil diberi 10 hari untuk kembali ok. So pak harap lepas 10 hari ni dia dah boleh mula masuk pejabat balik dah. Aku cakap, nak masuk pejabat tu bleh la kot, tapi berdiri lamal2 ka travel ka jalan-jalan ka melawat tu tak yah dulu la kot. Memang bleh bejalan pon tapi tak yah la stress kan sangat kaki tu lagi.

Harini gak Pakcik Yunus datang dari Kelantan untuk melawat pak, dia datang dengan bas. Esoknya baru dia akan balik semula ke Kelantan.

Doktor pon dah buat background cek untuk keadaan pak kalau nak menjalani pembedahan esok, secara umum, dorang dapati pak tak bleh dikenakan full anaesthetic (ejaan aku tak konfem la plak), sebab dalam badan pak, ada paras keratine (pon aku tak pasti mende nih) yang bleh efek jantung pak, kalau kene full anaesthetic tuh, mungkin kebarangkalian nak revive balik agak sukar. So dorang bleh bagi bius pada paras bahagian bawah badan je, maksudnya pak akan sedar masa pembedahan, pak bleh dengar, mata bleh tengok (tapi ada screen akan hadang kat pinggang), apa yang dorang buat dalam pembedahan tu nanti. Secara amnya, risau gak bila dapat tau cam nih.

Pagi nih aku call mak, mak cakap dorang dah masuk kan pak ke Operation Theatre jam 945 pagi. Dorang siap2 kan kaki pak dan sorong masuk dah. Pak cakap smalam dia punya giliran nombor 4, dalam kol 11 pagi. Mungkin standby awal kot. Adik mak tinggalkan kat hospital, tido dalam bilik pak. Mak suh call dia kalau pak dah keluar nanti.

Buat masa skarang, tu je yang dapat dikongsikan. Harap dapat berdoa semuanya berjalan lancar tanpa sebarang kesulitan.

1 ulasan:

Qaiza berkata...

kulit boleh kering dengan menyapukan minyak kelapa dara pada kulit tersebut.... boleh cuba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...