Advertlets

Jumaat, Februari 29, 2008

Pokok Mangga Itu


Haruskah aku menebang pokok mangga itu?..

Semalam sedang kami membeli barang keperluan di JUSCO, tuan rumah telefon. Dah berdebar sebab dia jarang/tak pernah telefon kecuali betul2 penting. Dalam hati masa tu ingat tuan rumah nak mintak naikkan sewa. Tapi rupanya sangkaan ku meleset.

Dia bertanya tentang pokok mangga di depan rumah, mula-mula tanya siapa punya. Bila dijawab, saya yang tanam, dia minta untuk 'dimatikan' pokok mangga itu. Alasannya, takut akar pokok mangga yang bila membesar nanti akan merobohkan tembok batu ditepinya itu. Hemmm... aku jawab nanti saya usahakan.

Balik dari JUSCO, aku merenung lama pokok mangga tu. Kesian ko pokok. Ape boleh aku buat ye?

Sebenarnya, aku sangat menghargai pokok mangga itu, kerana pokok mangga tu pak yang bagi semasa dia datang ke JB sesudah kami berkahwin, masa mula2 masuk rumah ni, pokok tu pak yang tanam sendiri di tepi penjuru laman. Abang pon dapat pokok yang sama dan telah ditanam di belakang rumahnya.

Aqil pon ada cuba bermain dengan memanjat pokok ni semasa bermain dengan kucing jiran kami. Hemm.. Berat hati nak cantas begitu saja pokok mangga itu. Tanah di luar rumah pula tak sesuai untuk menanam pokok kerana jerlus dan penuh batu. Cuma satu yang kami hairan, dah 3 tahun pokok ini ditanam, belum pernah nampak ia berbunga dan berbuah.

Cemana ye?

1 ulasan:

shida berkata...

ala..patut tanam kat tengah2 laman..barula pokok mangga tuh tak kene tembok
padahal akar turun ke bwh..ape sgt la nk ganggu tembok batu tuh...kat subang tu, ok je pokok tuh..takde pon bising2..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...